Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1726485_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
7. februar 2017
Samråd i ERU den 7. februar 2017 – Spørgsmål Z stillet
efter ønske fra Thomas Jensen (S).
[Indledning/baggrund]
Tak for invitationen til dette samråd, hvor vi skal drøfte
den nye prisportal ”Tjek Boliglån”.
For at summere baggrunden op for, at vi lancerer denne
her portal: Portalen er etableret på baggrund af en bred
politisk forståelse [V, S, R, SF og K] fra december 2015
i forlængelse af aftalen om den såkaldte refinansierings-
lov i februar 2014.
Partierne var enige om at det skulle medvirke til at un-
derstøtte konkurrencen på markedet for boliglån. Det var
alle partier, der var med i aftalen, enige om.
Udgangspunktet er, at prisportalen ”Tjek Boliglån” skal
være et nemt og lettilgængeligt værktøj til at danne sig et
overblik over markedet for boliglån. Det synes jeg også,
den er.
I den artikel, der refereres til i samrådsspørgsmålet,
nævnes det, at prisportalen er ”fyldt med fejl”. Nu håber
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om ministeren tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om ny prisportal for boliglån, 7/2-17, til erhvervsministeren
jeg ikke journalisten er her, men artiklen er også ”fyldt
med fejl”.
Forud for samrådet har jeg sendt Finanstilsynets redegø-
relse for de fejl, der er blevet rapporteret om. Der er
konkret peget på 11 forhold, hvoraf de fire kan karakte-
riseres som egentlige fejl. Og det er så ud fra flere tu-
sinde indberetninger.
Af de fire fejl, der er konstateret, skyldes to indberet-
ningsfejl. Én skyldes en teknisk fejl i kodningen af
hjemmesiden, og den sidste fejl er af beregningsteknisk
karaktér.
De tre førstnævnte fejl er der rettet op på.
Den sidstnævnte fejl skyldes, at arbejdsgruppen, der har
udviklet Tjek Boliglån, ikke har været opmærksom på
en særlig prisstruktur, der gælder for realkreditlån med
afdragsfrihed. Det er arbejdsgruppen i gang med at rette
op på.
Det er naturligvis er beklageligt, når der begås fejl. Op-
lysninger, der skal danne grundlag for, at forbrugere kan
orientere sig bedre på markedet, skal selvfølgelig være
korrekte.
Da Tjek Boliglån er en helt ny prisportal, har det bety-
det, at institutterne skal indsamle og indberette data, som
2
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om ministeren tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om ny prisportal for boliglån, 7/2-17, til erhvervsministeren
de ikke tidligere har indsamlet. Der har derfor ligget et
stort arbejde i institutterne i at forberede sig på at kunne
indberette de prisoplysninger, der skal bruges til Tjek
Boliglån.
Det ændrer selvfølgelig ikke på, at når der bliver udvik-
let et nyt værktøj til forbrugerne, er det helt afgørende, at
de kan stole på, at de informationer, der fremgår af pris-
portalen er retvisende, og at vi ikke går på kompromis
med prisportalens troværdighed.
Jeg er derfor tilfreds med, at disse indledende fejl er ble-
vet opfanget hurtigt og at der er taget initiativ til at rette
dem. Det er min forventning, at den type fejl ikke fore-
kommer i de næste opdateringer, når Tjek Boliglån har
været oppe at køre i lidt længere tid.
Samrådsspørgsmål Z: Ministeren lancerede den 7. januar
2017 en nye prisportal, hvor boligejerne skal kunne sam-
menligne priserne på boliglån, som et led i at styrke gen-
nemsigtigheden og konkurrencen på lånemarkedet, men
ifølge artiklen ”Ny prisportal for boliglån er fyldt med fejl”
i Jyllands-Posten den 12. januar 2017, er prisportalen fejl-
behæftet.
Jeg vil nu besvare samrådsspørgsmålet, der konkret dre-
jer sig om de procedurer, der gælder for prisportalen, og
3
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om ministeren tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om ny prisportal for boliglån, 7/2-17, til erhvervsministeren
om ansvarsfordelingen for de prisoplysninger, der bliver
vist på Tjek Boliglån.
Delspørgsmål 1: Ministeren bedes redegøre for, hvor man-
ge gange portalen er blevet testet.
Spørgeren har for det første bedt mig redegøre for, hvor
mange gange portalen er blevet testet.
De prisoplysninger, der fremgår af Tjek Boliglån, bliver
testet forud for hver offentliggørelse af nye, opdaterede
priser.
I det omfang, der mellem de ordinære opdateringer af
prisoplysningerne er behov for at foretage en ekstraordi-
nær opdatering, vil de opdaterede prisoplysninger også
blive testet.
Derfor er de prisoplysninger, der nu ligger på Tjek Bo-
liglån, oprindeligt testet i forbindelse med offentliggø-
relsen af prisportalen. Herudover var det nødvendigt at
opdatere nogle af prisoplysningerne i januar, og der er
derfor også foretaget tests af disse prisoplysninger i for-
bindelse med opdateringen.
Delspørgsmål 2 og 3: Ministeren bedes redegøre for, hvilke
test portalen har været underlagt. Ministeren bedes rede-
gøre for, hvornår den seneste test er blevet foretaget
4
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om ministeren tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om ny prisportal for boliglån, 7/2-17, til erhvervsministeren
Jeg går nu over til at besvare delspørgsmål 2 og 3 sam-
let, hvor der spørges til, hvilke test portalen har været
underlagt, og hvornår den seneste test er foretaget.
Praktisk fungerer Tjek Boliglån sådan, at bankerne og
realkreditinstitutterne indberetter priser på de lån, de har
ydet i en given periode til Finanstilsynet og National-
banken. Nationalbanken står herefter for at beregne de
nøgletal, der vises i prisportalen og sender de beregnede
tal retur til institutterne.
I forbindelse med, at institutterne indberetter tal til pris-
portalen, og de nøgletal, der fremgår af Tjek Boliglån,
bliver beregnet, modtager institutterne en såkaldt ”retur-
statistik”, som viser de prisoplysninger, der vil blive of-
fentliggjort.
Denne returstatistik skal godkendes af instituttet, før pri-
serne bliver offentliggjort.
Hvis instituttet konstaterer, at der er en fejl i de indberet-
tede priser, foretager de en ny indberetning og tester
igen, om prisoplysningerne er korrekte.
Disse tests gennemføres, hver gang en indberetningspe-
riode afsluttes, og prisdata er klar til offentliggørelse. Et
sådan testforløb har alle data i prisportalen været igen-
nem, inden Tjek Boliglån gik i luften.
5
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om ministeren tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om ny prisportal for boliglån, 7/2-17, til erhvervsministeren
Den seneste overordnede test, der er foretaget af alle
prisoplysningerne på Tjek Boliglån, blev derfor foreta-
get i forbindelse med, at prisportalen gik online den 6.
januar.
Efter offentliggørelsen af Tjek Boliglån har der imidler-
tid været behov for, at nogle institutter foretog mindre
ændringer i deres indberetninger. Der har derfor også
været behov for, at disse ændringer i indberetningerne
blev testet, før de kunne offentliggøres på Tjek Boliglån.
Delspørgsmål 4: Ministeren bedes endvidere redegøre for,
hvem der har ansvaret for, at portalen formidler retvisen-
de informationer, og hvordan ministeren vil sikre det i
fremtiden.
Endelig er jeg blevet bedt om at redegøre for, hvem der
har ansvaret for, at portalen formidler retvisende infor-
mationer, og hvordan jeg vil sikre det i fremtiden.
Som nævnt er det sådan, at Tjek Boliglån er baseret på
prisoplysninger, som indberettes af bankerne og realkre-
ditinstitutterne.
Institutterne skal indberette oplysninger, der er i over-
ensstemmelse med de specifikationer, der er udviklet af
arbejdsgruppen bag Tjek Boliglån.
Hvis det viser sig ikke at være tilfældet, er det Finanstil-
synets ansvar at sikre, at indberetningen bliver rettet. Det
6
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om ministeren tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om ny prisportal for boliglån, 7/2-17, til erhvervsministeren
er også Finanstilsynet, der har ansvaret for, at oplysnin-
ger på Tjek Boliglån helt overordnet set fremstår kor-
rekt.
Finanstilsynets ansvar indebærer eksempelvis at tilsynet
skal foretage stikprøvekontroller af oplysningerne i por-
talen samt tjekke om priserne generelt stemmer overens
med forventningerne til markedet, om prisspænd er urea-
listiske store eller andre åbenlyse fejl.
Det er dog ikke hensigten, at Finanstilsynet forud for
hver opdatering af priserne på Tjek Boliglån, enkeltvist
skal gennemgå de indberettede prisoplysninger og efter-
tjekke, at disse er opgjort og indberettet korrekt. Det er
som nævnt en opgave, der ligger i institutterne.
For at sikre en god start for Tjek Boliglån har jeg bedt
om, at Finanstilsynet til at begynde med vil gennemgå
priserne, før de bliver offentliggjort. Formålet med gen-
nemgangen er at se, om der er priser, der afviger mar-
kant fra markedet, hvilket kan tyde på en fejl i de indbe-
rettede priser.
Desuden har jeg fuld tillid til, at når Finanstilsynet bliver
opmærksom på eventuelle fejl i de oplysninger, der er
vist på Tjek Boliglån, så beder Finanstilsynet med det
samme det pågældende institut om at rette fejlen.
Tak for ordet.
7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om ministeren tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om ny prisportal for boliglån, 7/2-17, til erhvervsministeren
8