Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1722211_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
Talepapir – ERU alm. del – samrådsspørgsmål AG vedrø-
rende danske prioriteter på ministerens område i relation til
EU-arbejdet, samt om de for udvalget relevante sager i for-
hold det maltesiske EU-formandskab stillet på udvalgets veg-
ne af formand Morten Bødskov (S).
Tak for invitationen til at komme her i udvalget i dag.
Udvalget har bedt mig orientere om danske prioriteter på
mit område i relation til EU-arbejdet, samt om de for ud-
valget relevante sager i forhold til det aktuelle maltesiske
EU-formandskab.
Jeg vil desuden benytte anledningen til at orientere udval-
get om to sager, som jeg vil forelægge Folketingets Euro-
paudvalg i morgen med henblik på at indhente tidlige for-
handlingsoplæg. Det drejer sig om et forslag om at indføre
såkaldt land-for-land rapportering til offentligheden for
store virksomheder og den såkaldte dual-use forordning.
[Indledning]
Det europæiske samarbejde er for tiden udfordret. Særligt
den forventede start på Brexit-forhandlingerne vil komme
til at fylde meget på EU-dagsordenen her i foråret.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet 2/2-17 om de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under Maltas EU-formandskab i 1. halvår 2017, til erhvervsministeren
1722211_0002.png
2/17
Regeringens hovedprioritet i de kommende drøftelser med
Storbritannien vil være at sikre konkrete danske interesser.
Det er samtidig vigtigt, at vi fortsat fokuserer på at skabe
vækst og arbejdspladser i Europa.
Det er derfor glædeligt, at arbejdet med at skabe gode
vækstvilkår for virksomhederne gennem et velfungerende
indre marked er blandt det maltesiske formandskabs ho-
vedprioriteter.
Jeg vil nu redegøre for de sager, vi særligt prioriterer fra
dansk side det næste halve år. Prioriteterne ligger inden for
5 områder: Det drejer sig om 1) det indre marked og digi-
talisering, 2) handelspolitik, 3) selskabsret 4) søfartsområ-
det og 5) det finansielle område.
[Det indre marked og digitalisering]
For regeringen er det en hovedprioritet, at vi fortsætter ar-
bejdet med at forbedre det indre marked for både varer og
tjenesteydelser.
Kommissionen fremlagde i januar en pakke, der skal styr-
ke det indre marked for tjenesteydelser med en række kon-
krete initiativer.
Jeg vil her fremhæve forslaget om et revideret system for
indrapportering af nye særregler for serviceydelser, der har
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet 2/2-17 om de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under Maltas EU-formandskab i 1. halvår 2017, til erhvervsministeren
1722211_0003.png
3/17
til formål at mindske nationale særregler. Det maltesiske
formandskab ventes at prioritere forslaget, som regeringen
støtter varmt.
Jeg ser desuden frem til den pakke, som Kommissionen
forventes at fremlægge i foråret, der skal styrke håndhæ-
velsen af de eksisterende regler på det indre marked.
Det er desuden en af regeringens hovedprioriteter er, at fle-
re virksomheder kommer i front med digitalisering og au-
tomatisering.
På europæisk plan har regeringen derfor fokus på at skabe
et bedre fungerende
digitalt
indre marked med lave ad-
gangsbarrierer, samt på at undgå protektionistiske tiltag.
Kommissionens har nu fremsat initiativer inden for alle
hovedområder i strategien for det digitale indre marked.
Forventningen er, at det maltesiske formandskab vil priori-
tere forslagene fra e-handelspakken, der blev præsenteret i
maj.
Et element i e-handelspakken er forslaget om en styrkelse
af forbrugerbeskyttelsessamarbejdet. Det er min klare for-
ventning, at Ministerrådet når til enighed om en fælles
holdning til forslaget på Konkurrenceevnerådsmødet den 20.
februar. Det har længe været en dansk prioritet at styrke
forordningen om forbrugerbeskyttelse, så det er positivt at
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet 2/2-17 om de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under Maltas EU-formandskab i 1. halvår 2017, til erhvervsministeren
1722211_0004.png
4/17
vi ser ud til at nå et resultat her under det maltesiske for-
mandskab.
[Handelspolitik]
På det handelspolitiske område er der sket et skred i EU
væk fra den klassiske frihandelsorienterede tilgang og i
mere protektionistisk retning. Det er en udfordring for
Danmark, der som en lille og åben økonomi er afhængig af
en fri og uhindret samhandel med omverdenen.
De protektionistiske tendenser har især været tydelige i til-
gangen til tredjelandes brug af urimelig handelspraksis i
form af prisdumping og konkurrenceforvridende subsidier.
Der er særligt to lovgivningssager, der har min bevågenhed
i de kommende måneder. De omhandler begge justeringer
af EU’s antidumping-regler, som andre EU-lande ønsker at
ændre i mere protektionistisk retning.
Det ene er en generel modernisering af EU’s defensive
handelsinstrumenter, mens det andet vedrører metoder for
beregning af dumping, særligt i forhold til lande, der ikke
opererer på markedsøkonomiske vilkår. Dette sidste for-
slag skal blandt andet sikre, at EU lever op til sine WTO-
forpligtelser i forhold til Kina.
I konteksten af de stigende protektionistiske tendenser vil
jeg arbejde for, at der ikke rykkes markant ved den nuvæ-
rende balance i EU’s defensive handelsinstrumenter. Det er
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet 2/2-17 om de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under Maltas EU-formandskab i 1. halvår 2017, til erhvervsministeren
5/17
balancen mellem effektiv beskyttelse af dumping-udsatte
industrier på den ene side, og hensynet til importerende
virksomheder – som vi har mange af i Danmark - og EU’s
frihandelsorienterede tilgang på den anden.
[Selskabsret]
På det selskabsretlige område vil regeringen særligt have
fokus på Kommissions forslag om land-for-land rapporte-
ring. Jeg vender som nævnt tilbage til dette senere, idet jeg
vil tage et tidligt forhandlingsoplæg på denne sag i Euro-
paudvalget i morgen.
Det maltesiske formandskab vil prioritere forhandlingerne
af forslaget i løbet af foråret.
[Søfart]
Det maltesiske formandskab har desuden det maritime om-
råde som en af sine hovedprioriteter.
Det er ligeledes en af danskernes traditionelle prioriteter.
På søfartsområdet arbejder regeringen løbende for at skabe
gode betingelser for det maritime erhverv. Derfor er rege-
ringen positiv overfor Kommissionens arbejde med regel-
forenkling af EU-lovgivningen på søfartsområdet.
Forhandlingerne om direktivet om passagerskibsregistre-
ring vil være en vigtig dansk mærkesag. Regeringen støtter
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet 2/2-17 om de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under Maltas EU-formandskab i 1. halvår 2017, til erhvervsministeren
6/17
lettere digital myndighedsadgang til de relevante passager-
oplysninger. Men regeringen er også bekymret for, at for-
slaget vil pålægge unødige administrative og økonomiske
byrder for skibsrederne, og navnlig de mindste redere.
Desuden stiller regeringen spørgsmålstegn ved, om det fo-
reslåede registreringssystem for korte overfarter er det
bedst egnede til formålet.
[Det finansielle område]
På det finansielle område vil det maltesiske formandskab
blandt andet prioritere arbejdet med kapitalmarkedsunio-
nen. Regeringen støtter fortsat det vigtige arbejde, der har
til formål at fremme investeringer for særligt små og mel-
lemstore virksomheder.
I november præsenterede Kommissionen desuden en pak-
ke med en række reformforslag til ændring af den finan-
sielle regulering.
Formålet med pakken er at styrke de finansielle virksom-
heders modstandsdygtighed yderligere mod fremtidige fi-
nansielle kriser.
Pakken implementerer bl.a. de såkaldte Basel III standar-
der i EU. Det vedrører et gearingskrav, et krav om stabil
finansiering og reviderede regler for markedsrisiko. End-
videre foreslås der visse ændringer af krisehåndteringsreg-
lerne.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet 2/2-17 om de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under Maltas EU-formandskab i 1. halvår 2017, til erhvervsministeren
7/17
Fra regeringens side arbejder vi aktivt på at sikre, at de ik-
ke udformes på en måde, så de bliver en væsentlig udfor-
dring for blandt andet de danske realkreditinstitutter og de
danske boligejere.
Samme tilgang har vi til de kommende Basel IV-
standarder, som forventes offentliggjort her i løbet af 1.
kvartal af Basel-komitéen.
Der vil blive nedsat en arbejdsgruppe, som skal evaluere
effekterne og bidrage til at identificere de væsentligste
danske interesserer i Basel-komitéens anbefalinger.
[Orientering om tidlige forhandlingsoplæg]
Som nævnt vil jeg desuden benytte lejligheden til at orien-
tere udvalget om to sager, som jeg i morgen vil forelægge
for Folketingets Europaudvalg med henblik på at indhente
tidlige forhandlingsoplæg.
[Land-for-land]
Den første sag, jeg vil nævne, er Kommissionens forslag om
offentliggørelse af selskabsskatteoplysninger for visse virk-
somheder og filialer –
i daglig tale land-for-land-forslaget.
[Formål]
Forslaget skal skabe større åbenhed om virksomheders skatte-
forhold. Formålet er at fremme et fair og effektivt skattesy-
stem, der understøtter gode vækstbetingelser - baseret på
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet 2/2-17 om de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under Maltas EU-formandskab i 1. halvår 2017, til erhvervsministeren
8/17
princippet om, at virksomhederne betaler skat i det land, hvor
de har tjent deres overskud.
Forslaget vil indføre krav om, at større, multinationale virk-
somheder skal offentliggøre oplysninger om bl.a. omsætning,
overskud og skattebetalinger for hvert land, de opererer i -
såkaldt ”land- for land”-rapportering.
Forslaget vil berøre store virksomheder, der har
aktivitet
i
EU, uanset om de har hovedkvarter eller lignende i EU.
Reglerne vil gælde for virksomheder, der indgår i multinatio-
nale koncerner med en samlet omsætning over 750 mio.
EUR, dvs. ca. 5,6 mia. kr.
Vurderingen er, at 90 % af den samlede omsætning genereret
af multinationale koncerner med aktivitet i EU bliver omfattet
af reglerne.
Oplysningerne skal gives for hvert enkelt land
inden for EU,
som virksomheden har aktivitet i.
For virksomhedens aktiviteter
uden for EU
kan oplysningerne
gives samlet. Dvs. her skal oplysningerne ikke gives pr. land.
Hvis virksomheden har aktiviteter i et eller flere lande uden
for EU, der er kendt som skattely, skal oplysningerne dog gi-
ves separat for hvert af de pågældende lande.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet 2/2-17 om de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under Maltas EU-formandskab i 1. halvår 2017, til erhvervsministeren
9/17
Det betyder, at hvis eksempelvis en modervirksomhed i
Danmark har aktiviteter i USA, Kina og Panama kan oplys-
ningerne om aktiviteten i Kina og USA gives samlet, mens
oplysningerne om aktiviteten i Panama skal gives separat.
Selvfølgelig forudsat, at Panama defineres som et skattely-
land, og at USA og Kina ikke gør.
[Regeringens holdning]
Regeringen støtter forslagets overordnede formål og mener, at
øget transparens om virksomheders skatteforhold kan fremme
virksomhedernes ansvarlighed og styrke offentlig tillid til
medlemsstaternes skattesystemer.
Regeringen har dog fokus på, at forslaget ikke pålægger dan-
ske virksomheder unødige byrder eller tvinger dem til at of-
fentliggøre fortrolige oplysninger. Lad mig uddybe det lidt;
[Begrænse byrder]
Regeringen lægger vægt på, at der opnås en balance i forsla-
get, så kravene til øget transparens ikke medfører unødige
administrative byrder for danske virksomheder.
Det er vigtigt at huske på, at langt flertallet af danske virk-
somheder er lovlydige og betaler deres skat, hvor de skal.
Derfor skal kravene stå mål med den gevinst, der opnås gen-
nem øget transparens.
Målet om at minimere byrderne, mener vi, kan opnås ved at
virksomhederne i videst mulig omfang kan genbruge de op-
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet 2/2-17 om de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under Maltas EU-formandskab i 1. halvår 2017, til erhvervsministeren
10/17
lysninger, som de allerede har indberettet til skattemyndighe-
derne. EU vedtog regler om land-for-land rapportering til
skattemyndigheder
i maj 2016. Regler har været gældende i
Danmark siden september 2016.
Ifølge de gældende danske regler skal virksomhederne give
nogle enkelte yderligere oplysninger i land-for-land rapporten
til skattemyndighederne end i dette forslag. Det gælder op-
lysning om selskabskapital, omsætningsaktiver og en liste
over samtlige dattervirksomheder.
Regeringen vil arbejde for, at der alene tilføjes yderligere op-
lysningskrav til den offentlige land-for-land rapport, i det om-
fang oplysningerne allerede skal rapporteres til skattemyn-
dighederne. Der vil på den måde være tale om genbrug og
derfor ikke væsentlige nye byrder.
[Sortliste over ”skattelylande”]
Regeringen støtter, at virksomheder med aktiviteter i lande,
der ikke samarbejder og fx udveksler oplysninger på skatte-
området, skal give oplysninger om omsætning, betalt skat
osv. for
hvert
af disse lande. For andre lande uden for EU gi-
ves oplysningerne
samlet.
På den måde får vi begrænset byrderne, idet virksomhederne
ikke skal offentliggøre rapporter for alle lande. Samtidig får
vi offentliggjort detaljerede oplysninger for de lande, hvor ri-
sikoen for skatteunddragelse er størst. Sådan sender vi et klart
signal til lande, der ikke ønsker at samarbejde.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet 2/2-17 om de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under Maltas EU-formandskab i 1. halvår 2017, til erhvervsministeren
11/17
Regeringen
lægger
vægt
på,
at
listen
over
ikke-
samarbejdende skattejurisdiktioner kommer til at svare til den
liste, der allerede er under udarbejdelse blandt medlemslan-
dene, så vi ikke får to lister til det samme formål.
[Landene kan tillade at skadelige oplysninger undlades]
Regeringen støtter desuden, at medlemslandene kan tillade, at
en virksomhed undlader enkelte informationer i land-for-land
rapporten, hvis offentliggørelse af disse oplysninger kan volde
betydelig skade for virksomheden.
En sådan mulighed er vigtig, så vi ikke risikerer at tvinge virk-
somhederne til at offentliggøre fortrolige oplysninger.
Det kan eksempelvis være, hvis en virksomheds aktivitet i et
givet land alene udgøres af én kontrakt. I den situation ville
man kunne udlede detaljer om denne ene kontrakt, som kan gi-
ve konkurrenter en urimelig fordel.
Samtidig er det vigtigt at sikre, at virksomhederne ikke misbru-
ger muligheden og undlader vigtige oplysninger. Regeringen
arbejder derfor for, at en virksomhed skal oplyse og begrunde,
hvis oplysninger er undladt med henvisning til at offentliggø-
relsen vil volde virksomheden betydelig skade.
Virksomheder har allerede i dag mulighed for at undlade visse
oplysninger i deres regnskab, hvis oplysningerne kan volde be-
tydelig skade for virksomheden.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet 2/2-17 om de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under Maltas EU-formandskab i 1. halvår 2017, til erhvervsministeren
12/17
Det er regeringens holdning til forslagets centrale punkter. I
forhandlingerne er der opstået en drøftelse af, hvorvidt hjem-
melsgrundlaget er det rigtige, som jeg også lige vil referere.
[Hjemmelsgrundlag]
Rådets juridiske tjeneste har i november 2016 konkluderet, at
forslaget er udstedt med hjemmel i en forkert bestemmelse, og
burde være udstedt under den hjemmel i traktaten, der vedrører
skattespørgsmål.
Dette ville medføre, at forslaget vil skulle vedtages ved en-
stemmighed, og at Europa-Parlamentet ikke er medlovgiver,
men blot skal høres.
Kommissionen har i et non-paper fra december 2016 præcise-
ret, at forslagets formål ikke vedrører skattespørgsmål. Formå-
let er derimod at øge
offentlighedens indsigt
i virksomhedernes
skatteforhold og dermed påvirke virksomhederne til en mere
ansvarlig skatteadfærd.
Regeringen mener på denne baggrund, at det er korrekt, at for-
slaget behandles med udgangspunkt i den oprindelige bestem-
melse, som et selskabsretsforslag og dermed vedtages efter den
almindelige lovgivningsprocedure.
[Dual-use forordningen]
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet 2/2-17 om de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under Maltas EU-formandskab i 1. halvår 2017, til erhvervsministeren
1722211_0013.png
13/17
Den anden sag jeg vil nævne, er revision af EU’s forordning
om kontrol med eksport af produkter med både civil og mili-
tær anvendelse –
i daglig tale dual-use forordningen.
Sagen
forelægges som nævnt til tidligt forhandlingsoplæg.
[Formål og indhold]
Formålet med forslaget er at modernisere og forenkle EU’s
kontrol med eksport af dual-use produkter for at imødegå nye
teknologiske, økonomiske og sikkerhedsmæssige udfordrin-
ger.
Forslaget indeholder ændringer, der vil forenkle kontrollen,
skabe mere lige konkurrencevilkår i EU og lette de admini-
strative byrder for erhvervslivet, som fx indførelse af mere
simple og harmoniserede tilladelser.
Samtidig indeholder forslaget ændringer, der skal styrke kon-
trollen med cyberovervågningsteknologi, der bl.a. kan mis-
bruges til at krænke menneskerettighederne.
Det skal konkret ske ved, at definitionen på et dual-use pro-
dukt udvides til at omfatte cyberovervågningsteknologi, og at
hensynet til menneskerettigheder ved behandling af eksport-
ansøgninger skrives direkte ind i forordningen.
Desuden foreslår Kommissionen, at der indføres en EU-liste
med cyberovervågningsteknologi, der skal omfattes af kon-
trol.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet 2/2-17 om de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under Maltas EU-formandskab i 1. halvår 2017, til erhvervsministeren
14/17
Kommissionen foreslår endvidere, at den udvidede EU-
kontrolliste suppleres med en såkaldt catch-all kontrol. Det
betyder, at virksomhederne skal indhente en eksporttilladelse
til ikke-listede produkter i situationer, hvor der er en risiko
for, at produkterne kan blive misbrugt til at krænke menne-
skerettighederne
[Regeringens holdning]
Regeringen støtter generelt Kommissionens forslag og inten-
tionen om at sikre lige konkurrencevilkår i EU og reducere de
administrative byrder for erhvervslivet gennem en harmonise-
ret og forenklet eksportkontrollovgivning.
Det vil betyde, at europæiske virksomheder vil opleve mere
fleksibilitet og færre administrative byrder, når de eksporterer
mindre kritiske dual-use produkter til mindre kritiske destina-
tioner.
Det er desuden positivt, at Kommissionen foreslår en præci-
sering af de dele af kontrolbestemmelserne, der har gjort det
svært for europæiske virksomheder at forstå og efterleve reg-
lerne. Det drejer sig fx om, hvordan en ”eksportør” præcist
skal defineres.
[Cyberovervågningsteknologi]
Regeringen mener det er vigtigt at sikre, at eksport af cyber-
overvågningsteknologi ikke misbruges til at krænke menne-
skerettighederne.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet 2/2-17 om de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under Maltas EU-formandskab i 1. halvår 2017, til erhvervsministeren
15/17
Regeringen støtter, at definitionen på et dual-use produkt ud-
vides til at omfatte cyberovervågningsteknologi, og at hensy-
net til menneskerettigheder ved behandling af eksportansøg-
ninger skrives direkte ind i forordningen. Det er reelt set en
videreførelse af den nuværende praksis i EU.
Listen over hvilke dual-use produkter der kræver en eksport-
tilladelse har indtil nu kun været vedtaget i de internationale
eksportkontrolregimer, som de fleste store vestlige økonomi-
er, som fx USA og Japan, også er medlemmer af. Herefter er
kontrollen indført i EU. Således fører EU allerede i dag kon-
trol med forskellige typer af cyberovervågningsteknologi,
som er besluttet internationalt.
Det vil være mest effektivt, at det fortsætter på denne måde,
så kontrollen med ny cyberovervågningsteknologi indføres
internationalt, og ikke kun kommer til at gælde i EU. Det vil
samtidig skabe ensartede konkurrencevilkår, så europæiske
virksomheder ikke stilles dårligere end virksomheder fra fx
USA og Japan.
Derfor støtter regeringen som udgangspunkt ikke, at EU ind-
fører sin egen selvstændige kontrol med ny cyberovervåg-
ningsteknologi.
Såfremt der viser sig opbakning blandt de andre medlemslan-
de vil regeringen dog kunne støtte en selvstændig EU-
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet 2/2-17 om de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under Maltas EU-formandskab i 1. halvår 2017, til erhvervsministeren
16/17
kontroliste, mod at listen målrettes til alene at omfatte det
mest kritiske udstyr, og at opdatering af listen sker igennem
en basis- eller gennemførselsretsakt for at sikre mest mulig
indflydelse til medlemsstaterne.
Regeringen mener det er vigtigt, at der er kontrol med eksport
af produkter, der kan misbruges til overtrædelse af menneske-
rettighederne. Udfordringen med forslaget til at udvide catch-
all bestemmelsen er imidlertid, at det bliver virksomhederne
selv, der skal lave risikovurderingen. Fx vil det betyde, at en
virksomhed der eksporterer teleudstyr til Uganda, selv skal
vurdere, om der er en risiko for, at deres produkt vil kunne
blive misbrugt til krænkelse af menneskerettighederne af re-
gimet i Uganda.
Dette vil skabe betydelig usikkerhed for virksomhederne og
kan betyde, at langt flere virksomheder formentlig vil føle sig
tvunget til at søge om eksporttilladelse, også selvom de ikke
eksporterer til kritiske kunder. Desuden vil det være vanske-
ligt for myndighederne at håndhæve bestemmelsen, hvilket
også vil bidrage til at øge de administrative byrder.
Regeringen foretrækker, at kontrollen så vidt muligt baseres
på en liste med produkter, så virksomhederne ved hvornår de
skal søge om eksporttilladelser. Derfor er regeringen skeptisk
overfor, at catch-all bestemmelsen udvides til at omfatte ek-
sport af produkter, hvor der kan være en risiko for overtræ-
delse af menneskerettighederne.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet 2/2-17 om de danske prioriteter på ministerens område og de for udvalget relevante sager under Maltas EU-formandskab i 1. halvår 2017, til erhvervsministeren
17/17
Såfremt der viser sig opbakning til en udvidelse af catch-all
bestemmelsen vil regeringen arbejde for en præcisering, så
det klart fremgår, hvilke konkrete situationer der vil kunne
være omfattet af det udvidede regelsæt.
Tak for ordet.