Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1698841_0001.png
Talepunkt til Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget 1. december forud for
ECOFIN 6. december 2016
1. december 2016
På dagsordenen for ECOFIN 6. december er der flere sager af
relevans for Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget:
1. Forlængelsen af den Europæiske Investeringsfond, EFSI
2. Udvidelsen af den Europæiske Investeringsbanks låneman-
dat
3. Revisionen af 4. hvidvaskdirektiv
4. EU-regulering af den finansielle sektor og bankunionens
indskydergaranti
5. Status på forslaget om en afgift på finansielle transaktioner
Jeg har ingen bemærkninger til dagsordenspunkterne om investe-
ringsplanens tredje søjle, implementering af bankunionen eller
status for handlingsplanen om bekæmpelse af terrorfinansiering.
Her vil jeg i stedet henvise til det oversendte notat.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet om dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 6. december 2016, til finansministeren
Side 2 af 13
Forslag til forlængelse af den europæiske investeringsfond,
EFSI
Kommissionen har fremsat et forslag om at forlænge og styrke
den europæiske investeringsfond, EFSI. EFSI skal mobilisere pri-
vate investeringer gennem garantier fra EU-budgettet og den eu-
ropæiske investeringsbank, EIB. Formandskabet har fremlagt et
kompromisforslag, som vi skal drøfte – og om muligt enes om – på
det kommende ECOFIN. Herefter skal sagen forhandles med Eu-
ropa-Parlamentet.
Der lægges op til at forlænge investeringsperioden for EFSI fra juli
2019 til udgangen af 2020. I den forlængede periode skal EFSI
skabe private investeringer for yderligere 185 mia. euro. Det skal
bringe EFSI-investeringerne op på i alt 500 mia. euro i hele perio-
den 2015-2020.
Udvidelsen af EFSI finansieres ved at udvide EU-garantien til EIB
fra 16 til 26 mia. euro. Det vil kræve en yderligere hensættelse af
EU-midler på 1,1 mia. euro i tillæg til de 8 mia. euro, som allerede
er hensat for den eksisterende garanti. Den konkrete finansiering
af hensættelsen skal aftales som led i midtvejsevalueringen af
den flerårige finansielle ramme (MFF) for perioden 2014-2020.
Kompromisforslaget lægger op til, at den ekstra hensættelse fi-
nansieres fuldt ud via omprioriteringer i EU-budgettet, samt for-
ventede indtægter fra driften af EFSI.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet om dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 6. december 2016, til finansministeren
Side 3 af 13
Der er udarbejdet en uafhængig evaluering af EFSI, som indgår i
beslutningsgrundlaget for forslaget. Evalueringen vurderer bl.a., at
EU-garantien til EFSI gør det muligt for EIB at finansiere projekter
med højere risiko end EIB’s normale aktiviteter. Evalueringen pe-
ger desuden på behovet for at sikre, at EFSI leverer merværdi og
ikke fortrænger private investeringer samt at den geografiske
spredning af projekter på EU-lande kan styrkes. Det anbefales
bl.a., at der fastlægges klarere kriterier for, hvornår EFSI leverer
merværdi. Det anbefales, at midlerne allokeret til små og mellem-
store virksomheder forhøjes, og at man i højere grad støtter pro-
jekter med relativt høj risiko, som ellers ikke ville blive gennemført.
Aktuelt har næsten alle EU-lande projekter finansieret via EFSI.
Der peges dog på, at de ”gamle” EU-lande (EU15) har opnået
markant mere støtte end de ”nye” EU-lande i Østeuropa (EU13).
Kompromisforslaget søger at øge den geografiske spredning af
EFSI-projekter ved at styrke det geografiske fokus hos investe-
ringsrådgivningsorganet EIAH. Derudover gøres den foreslåede
målsætning om klima-relaterede projekter mere fleksibel, så der
ikke vil være bindende mål, men større frihed til at bruge midlerne,
hvor de giver mest merværdi. Kompromisforslaget er dog stadig
ambitiøst på klimaområdet. Hensigten er at investere mere i kli-
maområdet end i nogen andre enkeltsektorer.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet om dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 6. december 2016, til finansministeren
Side 4 af 13
Kompromisforslaget tilføjer, at også sikkerheds- og forsvarsrelate-
rede projekter kan opnå EFSI-finansiering, hvis de i øvrigt lever op
til EFSI’s principper og formål og gennemføres inden for EU-
traktatens rammer. EIB yder ikke i dag finansiering til forsvarsrela-
terede projekter, men EIB vil kunne beslutte at gøre det.
Forventningen er, at EU-landene generelt vil støtte kompromisfor-
slaget, bl.a. i lyset af den uafhængige evaluering af EFSI.
Regeringen støtter generelt at styrke og forlænge EFSI, som
kompromisforslaget lægger op til. Regeringen lægger vægt på, at
den ekstra finansiering sikres via omprioriteringer i EU-budgettet.
Regeringen har lagt stor vægt på den uafhængige evaluering af
EFSI og er tilfreds med, at den er fremlagt og kan tages i betragt-
ning før beslutning om kompromisforslaget.
Regeringen finder det centralt, at kompromisforslaget holder fast i
det centrale princip om, at EFSI-finansiering skal gå til de projek-
ter med højest kvalitet.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet om dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 6. december 2016, til finansministeren
Side 5 af 13
Udvidelse af EIB’s lånemandat
Kommissionen har foreslået at forhøje den europæiske investe-
ringsbanks eksterne lånemandat, ELM, som dækker EIB’s aktivi-
teter uden for EU. Der er også et forslag om ændring af den tilhø-
rende EU-garantifond.
Det eksterne lånemandat består i en garanti fra EU-budgettet til
EIB, som EIB bruger til at udbyde finansiering i udvalgte tredje-
lande. Kommissionen foreslår at øge mandatet med 5,3 mia. euro
til 32,3 mia. euro for perioden 2014-20. Forøgelsen skal især sik-
re, at EIB kan levere et bidrag til håndtering af migrations- og
flygtningesituationen i EU’s nærområder. For perioden 2018-20
skal der hensættes yderligere 115 mio. euro fra EU-budgettet for
at dække de ekstra 5,3 mia. euro i EU’s garantiforpligtigelse. Den
konkrete finansiering af hensættelsen aftales som led i midtvejs-
evalueringen af den flerårige finansielle ramme (MFF’en).
Sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN. Der er på teknisk ni-
veau opnået principiel enighed om et kompromisforslag på bag-
grund af en meget hurtig behandling af sagen. Enigheden er be-
tinget af, at finansieringen falder på plads i midtvejsevalueringen
af MFF’en.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet om dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 6. december 2016, til finansministeren
Side 6 af 13
Kompromisforslaget fastholder generelt Kommissionens forslag,
herunder forhøjelsen af lånemandatet og fokus på middelhavslan-
dene. Kompromisforslaget fokuserer dog midlerne til de resteren-
de regioner på udlån i EU’s østlige naboskabslande (frem for til
Asien, Latinamerika og Sydafrika). Forslaget skal nu forhandles
med Europa-Parlamentet.
Regeringen støtter kompromisforslaget. Vi har bl.a. arbejdet for, at
forøgelsen af lånemandatet begrænses mest muligt, samtidig med
at EIB’s bidrag til at håndtere migration gennemføres som fore-
slået, og at der fortsat er fokus på EU’s østlige naboskabslande
under lånemandatet.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet om dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 6. december 2016, til finansministeren
1698841_0007.png
Side 7 af 13
Revision af hvidvaskdirektivet
Kommissionen fremsatte 5. juli 2016 forslag til en revision af 4.
hvidvaskdirektiv. Der ventes snart en aftale om forslaget i Rådet.
Forslaget indebærer yderligere stramninger i hvidvaskreglerne,
navnlig som led i den styrkede indsats mod terrorfinansiering. Det
sker bl.a. ved at nedsætte grænserne for undtagelse af forudbe-
talte betalingskort fra kundekendskabsprocedurer og ved at udvi-
de hvidvaskreglerne til virtuelle valutaer. Pga. anonymiteten har
forudbetalte betalingskort og virtuelle valutaer været brugt af kri-
minelle og terrorister.
Forslaget stiller også krav til alle EU-lande om at oprette et natio-
nalt centralt register eller lignende over bank- og betalingskonti.
Der er også krav om, at informationen i disse registre kan udveks-
les med andre EU-lande.
Forslaget indfører også offentliggørelse og informationsudveksling
om de nationale registre over ejerskab til selskaber mv., som skal
indføres i kraft af 4. hvidvaskdirektiv. Dette er et centralt tiltag i
EU’s samlede indsats mod skatteunddragelse og skattely i lyset af
især Panama-sagen. Endelig styrker forslaget de nationale finan-
sielle efterretningsmyndigheder, herunder deres mulighed for at
indhente oplysninger.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet om dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 6. december 2016, til finansministeren
Side 8 af 13
De udestående diskussioner om sagen handler primært om om-
fanget af offentlighed om ejerskabsoplysninger, herunder offent-
lighed om såkaldte trusts, som fx er udbredte i UK, og som kan
have familiemæssige formål.
Fra dansk side støtter vi generelt revisionen og støtter at ejer-
skabsoplysninger bliver offentlige tilgængelige. Dog er det meget
vigtigt, at vi rammer den rette balance, og at vi vedtager effektive
regler som giver merværdi, og ikke skaber unødvendige byrder for
virksomheder og borgere.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet om dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 6. december 2016, til finansministeren
1698841_0009.png
Side 9 af 13
EU-regulering af den finansielle sektor og bankunionens
indskydergaranti)
Kommissionen skal præsentere en pakke af lovgivningsforslag om
regulering af kreditinstitutter. Forslagene blev først fremsat 23.
november, og der ventes alene en overordnet drøftelse på dette
ECOFIN. Nu skal forslagene gennemgås og forhandles på teknisk
niveau, før ECOFIN på et senere tidspunkt vil vende tilbage til sa-
gen.
Forslagene omfatter og skal vedtages af alle EU-lande. Forslage-
ne indgår dog også i køreplanen for styrkelse af bankunionen ved-
taget på ECOFIN 17. juni, da de sigter efter at reducere risici i
banksektoren. Modstykket til risikoreduktion er risikodeling, her-
under forslaget om en fælles indskydergaranti (EDIS) for bankuni-
onen. Der er startet drøftelser om EDIS på teknisk niveau, og
ECOFIN ventes at få en status for dette arbejde.
Den nye pakke består i forslag til en revision af EU’s kapitalkravs-
direktiv og -forordning, ændring af EU’s direktiv om genopretning
og afvikling af kreditinstitutter, samt ændring af forordningen om
den fælles afviklingsmekanisme i bankunionen.
Der er tale om tilpasninger af den generelle styrkelse af kapital-
kravene mv. efter krisen. Forslagene rummer bl.a. krav fra de så-
kaldte ”Basel III”-standarder, som endnu ikke er implementeret i
EU. Det gælder blandt andet et gearingskrav, dvs. et krav til et
instituts kapital i forhold til instituttets ikke-risikovægtede aktiver.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet om dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 6. december 2016, til finansministeren
1698841_0010.png
Side 10 af 13
Det gælder også et krav til stabil finansiering (NSFR). Kravet skal
sikre, at institutternes udlån og andre aktiver i højere grad skal
være finansieret af finansieringskilder med tilstrækkeligt lange lø-
betider.
Der er også et krav om mere tabsabsorberende kapital (TLAC) i
de globale systemisk vigtige institutter, som skal kunne nedskrives
eller konverteres til egentlig kernekapital, hvis et institut bliver
nødlidende. TLAC supplerer det lignende EU-krav om nedskriv-
ningsegnede passiver (MREL).
Regeringen er i gang med at se nærmere på forslagene, og vil
udarbejde grund- og nærhedsnotater til udvalget.
Regeringen er positiv overfor forslag, der kan styrke kreditinstitut-
ters robusthed og den finansielle stabilitet, samtidig med at de un-
derstøtter kreditformidling, vækst og beskæftigelse.
Regeringen fokuserer især på mulige negative konsekvenser for
særligt danske realkreditinstitutter. Det er således af største vig-
tighed, at forslag til EU-implementering af de globale standarder
tager hensyn til særlige europæiske forhold og velfungerende for-
retningsmodeller som dansk realkredit. Der er umiddelbart positi-
ve takter i Kommissionens forslag.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet om dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 6. december 2016, til finansministeren
Side 11 af 13
Vi vil dog under alle omstændigheder arbejde hårdt for at vareta-
ge de danske interesser, når vi nu skal til at forhandle forslagene
med de andre EU-lande.
Det skal understreges, at der senere ventes nye forslag om EU-
implementering af kommende nye standarder fra Basel-komitéen i
EU. Aktuelt arbejder Basel-komitéen på det såkaldte reviderede
kapitalgulv. Det er ligesom gearingskravet i praksis et krav om et
minimumsniveau af kapital, der er uafhængigt af risikoen ved ud-
lån mv. Kapitalgulvet kan betyde væsentligt højere kapitalkrav for
særligt de danske realkreditinstitutter, som har særligt lave risici
og derfor relativt lave kapitalniveauer. Denne standard indgår ikke
i de netop fremsatte forslag, men kommer senere. Forslag fra
Kommissionen herom ventes tidligst i 2017
.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet om dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 6. december 2016, til finansministeren
Side 12 af 13
Afgift på finansielle transaktioner
Ti lande overvejer fortsat en afgift på finansielle transaktioner i et
forstærket samarbejde: Tyskland, Frankrig, Belgien, Portugal,
Østrig, Grækenland, Slovenien, Italien, Spanien og Slovakiet. Der
blev senest gjort status på sagen på ECOFIN 17. juni.
De ti lande blev for ét år siden (december 2015) enige om en er-
klæring med nogle overordnede principper for afgiften. Erklærin-
gen lagde op til at pålægge afgiften på aktier og derivater (dvs.
såkaldt afledte finansielle instrumenter). Landene sigtede efter
enighed om en konkret model inden udgangen af juni i år. Det lyk-
kedes ikke. Der er fortsat væsentlige udeståender, og det er
uklart, hvorvidt der kan opnås enighed, og om hvad.
Forslaget skal vedtages med enstemmighed i Rådet blandt de
deltagende lande. De lande, der ikke deltager (heriblandt Dan-
mark), deltager i drøftelser af forslaget i Rådet, men har ingen
stemmeret i sagen.
Regeringen finder fortsat, at en sådan afgift er en dårlig idé. Vi
deltager derfor ikke i det forstærkede samarbejde. En afgift vil i
sidste ende blive båret af fx pensionsopsparere, hvis opsparing
placeres i værdipapirer. En afgift vil også gøre de finansielle mar-
keder mindre effektive, hvilket også vil koste virksomheder og
husholdninger penge i form af højere renter o.l.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet om dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 6. december 2016, til finansministeren
Side 13 af 13
En afgift på finansielle transaktioner kan påvirke Danmark, selvom
vi ikke deltager, fx hvis afgiften pålægges danske virksomheder,
når de handler med værdipapirer udstedt i deltagende lande. Dog
vil påvirkningen være mindre, end hvis vi selv deltog i afgiften, idet
afgiften i så fald også ville omfatte ”rent” danske transaktioner
(dvs. handler med danske papirer mellem danske virksomheder).
Vi lægger fortsat vægt på, at afgiftens indretning skal tage hensyn
til ikke-deltagende lande.