Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1700097_0001.png
TALEPUNKTER TIL ERHVERVS-, VÆKST-OG
EKSPORTUDVALGET
21. november 2016
16/08544-3
tda-dep
Samråd i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget (ERU) d. 24 novem-
ber vedr. de punkter på konkurrencerådsmødet (indremarked) 28.-
29. november 2016, som har relevans for udvalgets sagsområde
Talepunkter for tidligere erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poul-
sen.
Kun det talte ord gælder.
[Indledning]
Tak for invitationen til at komme her i udvalget i dag.
Udvalget har bedt mig om at redegøre for de punkter på
konkurrencerådsmødet den 28.-29. november 2016, som
har relevans for udvalgets sagsområde.
Der er i alt fire sager på dagsordenen for indre markeds de-
len af det kommende rådsmøde, som jeg mener alle har re-
levans for udvalget. Det drejer sig om geo-blokering, kon-
kurrenceevnetjek, status for indre markeds strategien samt
enhedspatentet og patentdomstolen.
Jeg fremlægger alle sagerne til orientering i morgen i Fol-
ketingets Europaudvalg.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet om konkurrencerådsmødet 28.-29- november 2016, til erhvervs- og vækstministeren
1700097_0002.png
2/7
Desuden vil jeg kort orientere om sagen vedr. forsikrings-
selskabet Gable Insurance, der har fyldt meget i medierne i
den seneste tid.
[Geo-blocking]
Den første sag, jeg vil redegøre for, er forslaget til en for-
ordning om imødegåelse af geografisk blokering, når for-
brugere og virksomheder handler på tværs af grænserne i
EU –
i daglig tale geoblocking-forslaget.
Forslaget er på dagsordenen til rådsmødet til generel ind-
stilling.
Forslaget var som bekendt genstand for en teknisk gennem-
gang i Erhvervsudvalget den 1. september, hvor Europaud-
valget også var inviteret. Forslaget blev også drøftet i Euro-
paudvalget den 23. september, hvor regeringen indhentede
sit forhandlingsoplæg.
Som vi talte om på sidste møde, er vi fra regeringens side
ikke begejstrede for den foreslåede salgspligt i forslaget.
Som forventet har der dog ikke været nævneværdig opbak-
ning til at fjerne salgspligten fra forslaget. Der er dog ikke
blevet indført en leveringspligt sammen med salgspligten,
hvilket er positivt.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet om konkurrencerådsmødet 28.-29- november 2016, til erhvervs- og vækstministeren
3/7
Samtidig er forslaget blevet præciseret på flere områder,
hvilket har været en prioritet for os i forhandlingerne. Bl.a.
er det nu gjort klart, at forslaget omhandler
uberettiget
for-
skelsbehandling på baggrund af nationalitet, og det fastslås,
at virksomheder stadig har mulighed for at prisdifferentiere.
Det slovakiske formandskab har presset hårdt på for at nå
en generel indstilling på rådsmødet. Det skal også skal ses i
lyset af, at der er et stort ønske om at levere resultater i for-
hold til strategien for det digitale indre marked, som geo-
blocking-forslaget er en del af.
Den generelle indstilling ligger inden for forhandlingsop-
lægget. På rådsmødet vil jeg derfor tilslutte mig den gene-
relle indstilling.
[Konkurrenceevnetjekket]
Det leder mig videre til den anden sag, som jeg vil næv-
ne. Det drejer sig om en drøftelse af EU’s generelle øko-
nomiske udvikling, som kaldes et ”konkurrenceevne-tjek”.
Som ved de seneste rådsmøder er drøftelsen ikke tilrette-
lagt på forhånd, så jeg kan ikke redegøre for drøftelsen i
detaljer i dag. Formandskabet har dog indikeret, at emnet
for drøftelsen vil være at digitale færdigheder.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet om konkurrencerådsmødet 28.-29- november 2016, til erhvervs- og vækstministeren
4/7
I drøftelsen vil der fra dansk side blive lagt vægt på de
overordnede principper, som er bærende for Danmarks
politik over for EU og det indre marked; herunder et
stærkt fokus på at skabe vækst og arbejdspladser, effektiv
regulering samt fri og fair konkurrence.
Regeringen mener, det er vigtigt at fokusere på digitale
færdigheder, der er et vigtigt element i forhold til at styr-
ke vækst og beskæftigelse.
[Indre markedsstrategien]
Den tredje sag jeg vil nævne er status for Kommissionens
strategi for det indre marked - her et år efter strategien blev
fremlagt.
Formålet med strategien er at skabe et bedre fungerende
indre marked, der understøtter små og mellemstore virk-
somheders vækstmuligheder, fremmer innovation og inve-
steringer og styrker forbrugernes rettigheder.
Kommissionen vil løbende fremsætte konkrete initiativer
inden for stort set alle områder i strategien, hvoraf mange
først fremlægges i 2017. Jeg ser frem til en drøftelse af de
konkrete initiativer, når initiativerne fremlægges af Kom-
missionen.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet om konkurrencerådsmødet 28.-29- november 2016, til erhvervs- og vækstministeren
5/7
Regeringen støtter fortsat Kommissionens arbejde for en
ambitiøs indre markedsstrategi. Nu handler det om at sikre,
at de konkrete forslag bliver ambitiøse fra Kommissionens
side, og at de efterfølgende kommer i mål uden at gå på
kompromis med ambitionsniveauet.
Det er vigtigt for danske virksomheder og arbejdspladser, at
vi fortsat er ambitiøse. Hundredetusindvis af danske ar-
bejdspladser er knyttet op på eksport til EU. Og der kan
stadig gøres mere for at gøre det lettere for vores virksom-
heder at handle på tværs af grænserne i EU - uden at møde
bøvl og nationale krav og regler.
[Enhedspatentet og patentdomstolen]
Den fjerde sag som jeg vil nævne, handler om enhedspaten-
tet og den fælles patentdomstol.
Det er ifølge aftalen en betingelse, at UK ratificerer aftalen,
for at denne kan træde i kraft. Den britiske afstemning i juni
2016 har nu skabt usikkerhed om, hvorvidt UK fortsat vil
ratificere aftalen og hvornår.
En række lande har derfor ønsket en drøftelse af sagen.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet om konkurrencerådsmødet 28.-29- november 2016, til erhvervs- og vækstministeren
6/7
Jeg ser frem til at høre, hvilke overvejelser de andre lande
gør sig.
[Gable Insurance]
Endelig vil jeg kort orientere om en sag, om Husejernes
Forsikring Assurance Agentur, der har tegnet forsikringer i
Danmark på vegne af forsikringsselskabet Gable Insurance.
Det drejer sig især om ejerskifteforsikringer.
Gable Insurance er et selskab, der er etableret i Liechten-
stein, men har solgt forsikringer til kunder i en række andre
lande, bl.a. Danmark.
Gable har fået en relativt stor andel – ca. 1/3 – af det danske
marked for ejeskifteforsikringer. Selskabet er imidlertid nu
gået konkurs.
Da Gable er et udenlandsk selskab, er dets danske kunder
ikke dækket af den danske garantifond for skadesforsik-
ringsselskaber, der gælder for kunder i danske selskaber.
Der er ikke en tilsvarende garantifond i Lichtenstein, og
derfor er en række af de danske kunder i Gable kommet
økonomisk i klemme.
Gable har kunnet markedsføre sine forsikringer i Danmark,
fordi Liechtenstein som EØS-land er omfattet af EU’s regler
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet om konkurrencerådsmødet 28.-29- november 2016, til erhvervs- og vækstministeren
7/7
om det indre marked og dermed kan markedsføre sig i bl.a.
Danmark på samme vilkår som danske selskaber.
Der er meget der tyder på, at årsagen til at Gable var etable-
ret i Liechtenstein er, at der var attraktivt for selskabet, fordi
reglerne er lempeligere og tilsynet formentlig knap så effek-
tivt som i Danmark.
For mig rejser det spørgsmålet om der reelt er lige vilkår for
at drive grænseoverskridende virksomhed på det finansielle
område, hvis der er tale om, at selskaberne spekulerer i,
hvor reglerne og tilsynet er lempeligt.
Det spørgsmål vil jeg tage op på det kommende rådsmøde
mandag. For mig viser sagen, at der er behov for et tættere
samarbejde om at sikre at der i praksis er lige vilkår på
tværs af grænserne.
Det er også relevant at overveje om der bør tages initiativ til
en fælles EU-garantiordning på forsikringsområdet.
Jeg vil også drøfte muligheden for at rejse sagen i ECOFIN
med finansministeren.