Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1705399_0001.png
NOTAT
2. december 2016
16/08600-2
Bilag: Redegørelse fra Finanstilsynet om Gable Insurance AG og
Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS
”Gable Insurance AG er hjemmehørende i Liechtenstein og har drevet
grænseoverskridende virksomhed i Danmark via en agent Husejernes
Forsikrings Assurance Agentur (herefter HFAA).
Finanstilsynet i Danmark kan stille krav om, at selskabet og de(n)
agent(er), der repræsenterer selskabet her i landet, markedsfører sig i
overensstemmelse med de danske regler og behandler deres kunder i
overensstemmelse med god skik.
Der redegøres i det følgende for
Finanstilsynets tilsyn med HFAA’s opfyldelse af sine informati-
onsforpligtelser og selskabets markedsføring, herunder deres
markedsføring af en egen ”garantiløsning”.
Finanstilsynets tilsyn med HFAAs skadesbehandling (brug af ”tæ-
skehold”).
Hvad Finanstilsynet har gjort i forhold til Gable Insurance og
HFAA, da tilsynet blev bekendt med, at Gable Insurance AG var
kommet i økonomiske vanskeligheder.
Finanstilsynets tilsyn med HFAA’s opfyldelse af informationsfor-
pligtelser og selskabets markedsføring.
Finanstilsynet greb ind i 2014 i en sag mod HFAA om deres information
og markedsføring, bl.a. på baggrund af misvisende information om den
danske Garantifond for Skadesforsikringsselskaber og en egen såkaldt
”garantiløsning” (en reassuranceaftale og forhandlinger om en yderlige-
re aftale). HFAA tilkendegav, at man ville rette materialet, og det var
Finanstilsynets forståelse, at den tilkendegivelse ville blive effektueret.
I maj 2015 var der presseomtale af HFAA’s markedsføring og på den
baggrund anmodede Finanstilsynet, d. 2. maj 2015 HFAA om en redegø-
relse for, hvordan man havde tilrettet sit informationsmateriale og udbad
sig dokumentation for selskabets ”garantiløsning”.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om ministeren mener, at finanstilsynet har varetaget sin rolle som beskytter af forbrugerhensyn aktivt nok i sagen om Gable Insurances, til erhvervs- og vækstministeren
1705399_0002.png
2/4
Fra den 1. juni 2015 og frem til slutningen af juli 2015 var tilsynet gen-
tagne gange i dialog med HFAA om indholdet af den fremsendte ”garan-
tiløsning” samt om tilretning af informationsmaterialet.
D. 14. august 2015 sendte Finanstilsynet et udkast til påbud og påtale
vedr. markedsføringen af HFAA’s ”garantiløsning” og anden informati-
on i høring.
I slutningen af august 2015 udvidede tilsynet denne høring, idet tilsynet
havde modtaget en klage over selskabets markedsføring og aftalevilkår.
I perioden fra dette tidspunkt og frem til d. 27. oktober 2015 modtog til-
synet en supplerende redegørelse og var derefter i dialog med HFAA om
tilretning af selskabets informationsmateriale med henblik på at opfylde
de krav til selskabets information, som fremgik af udkastet til påbud.
Sagen vedrørende selskabets markedsføring og information om dets ”ga-
rantiløsning” blev afsluttet d. 27. oktober 2015 med, at tilsynet gav HFAA
to påtaler for at have bragt vildledende information om deres ”garanti-
løsning” og om kundernes retstilstand. HFAA havde på daværende tids-
punkt fjernet al information om deres ”garantiløsning” og oplyste således
alene kunderne om, at de ikke var dækket af den danske Garantifond for
Skadesforsikringsselskaber.
Finanstilsynets tilsyn med HFAAs skadesbehandling (brug af ”tæ-
skehold”).
I maj 2016 bragte TV2 en udsendelse ”Whistleblower” om HFAA. Af
udsendelsen fremgik det bl.a., at HFAA gentagende gange afviste ellers
retmæssige krav fra kunderne og trak sagsbehandlingen i langdrag i håb
om at kunderne ville frafalde deres krav. Desuden skulle selskabet have et
såkaldt ”tæskehold”, hvis formål var at presse kunderne til at indgå for-
lig eller droppe deres krav på dækning under forsikringen.
Finanstilsynet indhentede på baggrund af oplysningerne i udsendelsen en
detaljeret redegørelse fra HFAA om selskabets skadesbehandling. Endvi-
dere meddelte tilsynet i juli 2016 selskabet, at det var blevet sat under
særlig overvågning, og at det fremadrettet hvert kvartal skulle indsende
indberetninger om, hvor mange anmeldelser man modtog, hvor mange
krav man accepterede, antallet og indhold af forlig etc. Finanstilsynet
modtog i oktober 2016 første gang disse indberetninger.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om ministeren mener, at finanstilsynet har varetaget sin rolle som beskytter af forbrugerhensyn aktivt nok i sagen om Gable Insurances, til erhvervs- og vækstministeren
1705399_0003.png
3/4
Hvad Finanstilsynet har gjort i forhold til Gable Insurance og HFAA, da
tilsynet blev bekendt med, at Gable Insurance AG var kommet i økonomi-
ske vanskeligheder.
Medio juli 2016 modtog Finanstilsynet oplysninger om, at Gable Insu-
rance AG skulle være i økonomiske vanskeligheder og blandt andet ikke
kunne opfylde de kommende kapitalkrav i Solvens II direktivet, hvorfor
man indstillede nytegning af forsikringer.
Tilsynet tog derfor i slutningen af juli 2016 kontakt til det liechtensteinske
tilsyn for at få afklaret rigtigheden af forlydender om, at Gable Insurance
AG på grund af utilstrækkelig kapital havde indstillet nytegning af forsik-
ringer, samt at få information om eventuelle tilsynsmæssige tiltag, der
blev foretaget over for selskabet.
Finanstilsynet kontaktede samtidig HFAA for at få oplyst, hvilke instruk-
ser, HFAA modtog fra Gable Insurance AG og forsikringsmægleren
Howden i UK, som var deres kontaktled til selskabet, herunder særligt,
om der blev truffet beslutninger, som indebar, at HFAA skulle indstille
udsendelse af forsikringstilbud og ophøre med at tegne forsikringer.
Fra medio august 2016 og frem til den 15. september 2016 var Finanstil-
synet gentagne gange i kontakt med det liechtensteinske tilsyn for at få
information om Gable Insurance AG.
Finanstilsynet var samtidig løbende i dialog med HFAA for at sikre, at
selskabet agerede i overensstemmelse med de tilsynsmæssige tiltag, som
Gable Insurance AG måtte være underlagt.
Den 12. september 2016 modtog Finanstilsynet officiel besked om, at Ga-
ble Insurance AG havde modtaget et påbud om at ophøre med at tegne
forsikringer og påbød samme dag HFAA at indstille deres forsikringsteg-
ning.
Da det liechtensteinske tilsyn den 15. september 2016 offentliggjorde, at
man havde påbudt Gable Insurance at ophøre med al nytegning med
virkning fra den 9. september 2016, blev det endvidere præciseret, at på-
buddet også omfattede indgåelse af forsikringsaftaler med kunder, der
indsendte accept af tidligere udsendte bindende tilbud.
Den 10. oktober 2016 orienterede Finanstilsynet Erhvervs- og Vækstmini-
steriets departement om sagen.
Den 12. oktober 2016 konstaterede Finanstilsynet, at det af det lichten-
steinske virksomhedsregister fremgik, at Gable Insurance AG var taget
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om ministeren mener, at finanstilsynet har varetaget sin rolle som beskytter af forbrugerhensyn aktivt nok i sagen om Gable Insurances, til erhvervs- og vækstministeren
4/4
under administration. Tilsynet orienterede samme dag offentligheden
herom, og dagen efter offentliggjorde det liechtensteinske tilsyn, at PWC
var blevet udpeget som administrator for Gable Insurance AG.
Fra Gable Insurance AG blev taget under administration d. 12. oktober
2016 og frem til den 16. november 2016, hvor det stod klart, at Gable
Insurance ville gå konkurs, var Finanstilsynet flere gange i kontakt med
det liechtensteinske tilsyn for at sikre, at Gable Insurance AGs admini-
strator fik adgang til informationer om de danske forsikringsrisici, og at
administratoren var opmærksom på de særligt alvorlige problemer, Ga-
ble Insurance AGs økonomiske situation påførte danske kunder med ska-
der. Finanstilsynet rejste samtidig sagen i det europæiske forsikringstil-
syn EIOPA, da EIOPA spiller en vigtig rolle når et selskab, der driver
grænseoverskridende virksomhed, kommer i vanskeligheder.
Sideløbende fulgte Finanstilsynet udviklingen i HFAA tæt og fik løbende
informationer om deres skadesbehandling og -udbetaling, samt om hvor-
dan man sikrede, at kunderne under de givne omstændigheder fik en rede-
lig behandling.”