Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1690469_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
Click here to enter text.
Samråd i ERU d.15. november 2016 om realkreditsekto-
rens bidragssatser mv.
Indledning
Tak for det og tak for muligheden for at være her igen og
og tak for de spørgsmål der er stillet omkring realkreditsy-
stemet, som jo er en meget meget vigtig sag. Som jeg også
sagde på det sidste samråd, vi havde den 25. oktober, så sy-
nes jeg, at det er afgørende vigtigt, at vi har kontinuerte
drøftelser om denne vigtige sag.
En af årsagerne til at det her samråd afholdes i dag, det er
jo, at jeg på samrådet den 25. oktober på grund af en fejl
begået af Erhvervs- og Vækstministeriet, men med mig som
den der har ansvaret, viderebragte nogle forkerte oplysnin-
ger om realkreditinstitutternes provisionsbetalinger til pen-
geinstitutterne.
Det vil jeg gerne beklage. Det beklagede jeg også dagen
efter samrådet i et brev til udvalget og i en pressemeddelel-
se. Men jeg vil også gerne i dag endnu en gang beklage, at
jeg ikke svarede fyldestgørende på, om man så må sige, det
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om realkredit og bidragssatser, jf. ERU alm. del - samrådsspm. R-T, til erhvervs- og vækstministeren
2/10
som var en del af det spørgsmål, fordi jeg kom til at bruge
forkerte årstal i den forbindelse.
Med denne om man så må sige konstatering, vil jeg så nu
gerne gå videre til indholdet af dagens samråd.
Der er stillet 3 spørgsmål til samrådet.
Først har jeg tænkt mig at besvare spørgsmål R, der er stil-
let efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen.
Derefter spørgsmål S og T, der er stillet efter ønske fra Lis-
beth Bech Poulsen, Pelle Dragsted og Josephine Fock, så
det er sådan, jeg vil gribe det an.
Inden jeg besvarer de tre stillede spørgsmål, vil jeg indlede
med nogle overordnede pointer om udviklingen i realkredit-
renter og bidragssatser i de senere år.
Bidraget udgør i dag en større del af låntagernes samlede
rente- og bidragsbetaling end tidligere. Det skyldes dels, at
bidragssatsen er steget. Men det skyldes også i høj grad, at
renten er faldet til et meget lavt niveau.
Pointen, som jeg også sagde sidst, er jo fortsat den, at
summen af renter og bidrag er faldet mærkbart i de senere
år, og det er dét, der er afgørende for den samlede udvikling
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om realkredit og bidragssatser, jf. ERU alm. del - samrådsspm. R-T, til erhvervs- og vækstministeren
1690469_0003.png
3/10
i realkreditkundernes betaling. Nationalbanken har opgjort,
at den samlede rente og bidragsbetaling i gennemsnit er fal-
det fra 4 pct. i 2010 til godt 2 pct. i 2016 for husholdninger.
Det fremgår også af den figur, jeg har oversendt til udvalget
forud for samrådet, og nogle af de samme pointer går så og-
så igen i det svar på spørgsmål 21, som er svaret i går til
Pelle Dragsted.
Lad mig også nævne, at hvis man f.eks. tager et 30-årigt lån
til 1 mio. kr. med afdrag, så svarer det til, at den månedlige
førsteårsydelse før skat i runde tal er faldet fra 4.800 kr. i
2010 til 3.800 kr. i 2016.
Virksomheder har også haft en besparelse før skat i samme
størrelsesorden som husholdningerne.
Det er vigtigt at sige her, at der er tale om gennemsnitsbe-
tragtning. Afhængigt af valget af lånetype eller sammen-
sætning af lånetyper, kan faldet i førsteårsydelsen være hø-
jere eller lavere.
Ud over det generelle rentefald er årsagen til de lave renter
blandt andet, at markedet har stor tillid til realkreditinstitut-
ternes obligationsudstedelser, som vi også berørte sidst.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om realkredit og bidragssatser, jf. ERU alm. del - samrådsspm. R-T, til erhvervs- og vækstministeren
4/10
Og som jeg også vil komme ind på i besvarelsen af sam-
rådsspørgsmålene, har realkreditinstitutternes muligheder
for at justere indtjeningen betydning for markedets vurde-
ring af og tillid til institutternes udstedelser. I den forbin-
delse har jeg også oversendt et notat i forhold til spørgsmå-
let omkring rating, som også blev stillet sidst.
Jeg vil nu kaste mig over opgaven med at besvare de tre
stillede spørgsmål, og jeg vil starte med det første spørgs-
mål, spørgsmål R.
Spørgsmål R:
I forlængelse af ministerens oplysninger d.d. om,
at ministeren har givet fejlagtige oplysninger til udvalget under
samrådet den 25. oktober 2016 om besvarelse af ERU alm. del
samrådsspørgsmål F-P (realkredit og bidragssatser), jf. alm.
del – bilag 21, bedes ministeren redegøre for, hvilken betyd-
ning det har for ministerens besvarelse af de stillede samråds-
spørgsmål og de spørgsmål til ministeren, som blev rejst af ud-
valgets medlemmer under samrådet. Ministeren bedes endvide-
re give udvalget en fornyet besvarelse på grundlag af de kor-
rekte oplysninger om væksten i udlån og væksten i provisioner.
I min besvarelse af spørgsmål I og J ved samrådet den 25.
oktober 2016 oplyste jeg, at væksten i udlån og provisioner
omtrent havde fulgt hinanden i perioden 2007 - 2014.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om realkredit og bidragssatser, jf. ERU alm. del - samrådsspm. R-T, til erhvervs- og vækstministeren
5/10
Jeg har som bekendt præciseret, at beregningen dækker pe-
rioden 2005-2014, og ikke 2007 – 2014. Som sagt vil jeg
gerne beklage det over for udvalget, og det er jo også sådan,
at der er oversendt en rettelse i forhold til det som jeg sag-
de, og der er også udsendt en pressemeddelelse.
Der var tale om en fejl i udtræk af data begået af Erhvervs-
og Vækstministeriet, som det også fremgår af brevet til ud-
valget og af den udsendte pressemeddelelse.
Det ændrer ikke ved det, som var min pointe på samrådet
den 25. oktober. Pointen er fortsat den, at vurderingen af
væksten i betalingerne og udlånet er følsom over for hvil-
ken periode, der kigges på.
Derfor ændres det kvalitative indhold af min besvarelse af
samrådsspørgsmålene og de efterfølgende spørgsmål sig
heller ikke.
Det er centralt at holde fast i, at pengeinstitutterne udfører
nogle konkrete arbejdsopgaver for realkreditinstitutterne og
i vidt omfang er realkreditinstitutternes kanal til distribution
af lån. Hertil kommer, at pengeinstitutterne i mange tilfælde
stiller garantier for en del af udlånet. Disse opgaver får
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om realkredit og bidragssatser, jf. ERU alm. del - samrådsspm. R-T, til erhvervs- og vækstministeren
6/10
pengeinstitutterne en betaling for at løse, og det synes jeg er
naturligt.
Det bringer mig videre til spørgsmål S.
Spørgsmål S:
Anerkender ministeren, efter at have erfaret, at
tallene, der lå til grund for hans talepapir i samrådet den 25.
oktober 2016, var fejlagtige, at der er et regulært problem
med, at banker har stor indtjening på baggrund af stigende bi-
dragssatser, og at det ikke er denne øgede indtjening, der bru-
ges som begrundelse, når bidragssatserne bliver sat op?
Som jeg lige har redegjort for, er pointen fortsat, at man kan
nå forskellige konklusioner om forholdet mellem væksten i
provisioner og væksten i udlånet alt efter, hvilken periode,
man ser på.
Det er ikke i sig selv et problem, at bankerne har indtægter
på at formidle realkreditlån, fordi det som nævnt afspejler,
at pengeinstitutterne udfører opgaver for realkreditinstitut-
terne, og at pengeinstitutterne påtager sig noget af risikoen
på lånene.
I forhold til de begrundelser, som realkreditinstitutterne har
brugt, når de har hævet bidragssatserne, er det Finanstilsy-
net, der fører tilsyn med, at de ligger inden for rammerne af
lovgivningen.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om realkredit og bidragssatser, jf. ERU alm. del - samrådsspm. R-T, til erhvervs- og vækstministeren
1690469_0007.png
7/10
Finanstilsynet har opfyldt sin tilsynsforpligtelse, og Ek-
spertudvalget om mobilitet og gennemsigtighed på realkre-
ditmarkedet har heller ikke udtrykt kritik af Finanstilsynets
arbejde på dette område.
Jeg er imidlertid enig med spørgeren i, at kravene til de be-
grundelser, institutterne giver kunderne, skal strammes. Det
er også det, Ekspertudvalget anbefaler, hvilket jeg jo også
tidligere har erklæret mig enig i.
Jeg har ved forhandlingerne med de politiske partier om at
styrke gennemsigtighed og mobilitet på realkreditmarkedet
lagt op til, at kravene til den begrundelse, som et realkredit-
institut skal give, når der varsles en bidragsforhøjelse, skal
skærpes.
Denne skærpelse betyder, at begrundelsen ikke som i dag
kun skal indeholde den årsag, der udløser bidragsstignin-
gen. Forslaget vil betyde, at der bliver oplysningspligt om
de forhold, der har udløst stigningen og om de væsentligste
forhold, der har haft betydning for ændringens omfang.
Det vil konkret betyde, at hvis realkreditinstitutterne hæver
bidragssatserne med baggrund i øgede kapitalkrav, skal det
også fremgå af begrundelsen, hvis det har haft væsentlig
betydning for stigningens omfang, at realkreditinstituttet
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om realkredit og bidragssatser, jf. ERU alm. del - samrådsspm. R-T, til erhvervs- og vækstministeren
8/10
har givet en del af bidragsstigningen videre til de formid-
lende pengeinstitutter.
Jeg er derudover også indstillet på at overveje, om der skal
stilles krav om, at realkreditinstitutterne i tilfælde, hvor der
er flere forhold, der begrunder bidragsstigninger, skal give
en indikation af, hvor meget de forskellige forhold bidrager
til bidragsstigningen.
Det bringer mig videre til spørgsmål T.
Spørgsmål T:
Ministeren argumenterede på samrådet den 25.
oktober 2016 for, at en regulering af realkredittens mulighed
for at hæve bidragssatserne ville resultere i dårligere ratings
hos de internationale ratingbureauer, og dermed en højere
rente på lån. Ministeren bedes dokumentere, at renten på real-
kreditlån vil stige, såfremt bidragssatserne omfattes af en regu-
lering, der betyder, at realkreditten stadig vil have mulighed
for at hæve bidragssatserne, såfremt der er et dokumenteret
behov for kapital som følge af f.eks. lovkrav eller ekstraordi-
nære tab, men at bidragssatserne kun kan hæves i disse tilfæl-
de.
Det er vigtigt generelt at se bidragssatser, renter og ratings i
en sammenhæng, og at man er opmærksom på, at realkre-
ditinstitutternes primære indtægtskilde er bidragsbetalinger.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om realkredit og bidragssatser, jf. ERU alm. del - samrådsspm. R-T, til erhvervs- og vækstministeren
9/10
I min besvarelse tager jeg udgangspunkt i erfaringen med,
hvad ratingbureauer har lagt vægt på i deres vurderinger af
institutterne og deres obligationsudstedelser.
Det fremgår fx af Ekspertudvalgets rapport i beskrivelsen af
anbefaling 2 om forlængelse af varslingsperioden, at udval-
get vurderer, at fraværet af fleksibilitet i realkreditinstitut-
ternes indtjeningsmuligheder må forventes at påvirke mar-
kedets opfattelse og ratingen af institutternes obligationsud-
stedelser negativt og dermed kan være til ugunst for kun-
derne i form af højere renter.
Jeg kan endvidere oplyse, at ratingbureauerne både offent-
liggør deres metodik til at kreditvurdere realkreditinstitut-
terne og de konkrete vurderinger, der ligger til grund for de
ratings, som de giver.
I metodedokumenterne fremhæves indtjeningsevnen som en
faktor i ratingen. Finanstilsynet har oplyst mig om, at dette
også fremgår af de konkrete tilbagemeldinger, som danske
institutter har modtaget.
Jeg mener på den baggrund, at der er grundlag for at kon-
kludere, at der er en ikke ubetydelig risiko for, at det kan
slå igennem på ratingen, hvis vi lovgivningsmæssigt lægger
låg på realkredittens muligheder for at hæve bidragssatser-
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om ministeren vil oversende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om realkredit og bidragssatser, jf. ERU alm. del - samrådsspm. R-T, til erhvervs- og vækstministeren
10/10
ne. Det vil betyde dårligere obligationskurser og højere ren-
ter på obligationerne til ugunst for kunderne.
Derudover må det i givet fald forventes, at bidragssatsen på
nye lån vil blive fastsat højere i udgangspunktet end ellers,
da institutterne i deres planlægning vil have behov for at
kompensere for den reducerede fleksibilitet i deres prisfast-
sættelse. Teknisk set kan der jo sagtens konstrueres 30-
årige lån med fastlåst bidragssats – det vil imidlertid næppe
være et konkurrencedygtigt produkt i forhold til fx banklån.
Det afslutter min besvarelse af spørgsmålene.