Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1695946_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål 26 alm. del stillet af udvalget den 8.
november 2016 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Roger
Matthisen (ALT)
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1/11-16 fra Erik Villum
Bächler Skovbjerg, Faaborg, vedrørende lov om forbrugerbeskyttelse ved
erhvervelse af fast ejendom, herunder specifikt besvare de 13 spørgsmål,
jf. ERU alm. del - bilag 30.
Svar:
I Erik Villum Bächler Skovbjergs henvendelse af 1. november 2016
stilles 13 spørgsmål vedrørende udarbejdelse af tilstandsrapporter.
Spørgsmålene omhandler forholdet mellem ejendomsmægleren og den
beskikkede bygningssagkyndige (der udarbejder rapporterne), og
forholdet mellem den beskikkede bygningssagkyndige og dennes
eventuelle arbejdsgiver.
Jeg forstår henvendelsen sådan, at kernen i henvendelsen er, om
ejendomsmægleren eller den bygningssagkyndiges arbejdsgiver må
påvirke udarbejdelsen af tilstandsrapporten, særligt som anført i
spørgsmål 1 om, hvorvidt der er vandtætte skotter mellem de beskikkede
bygningssagkyndige og ejendomsmæglerne, og/eller om disse vandtætte
skotter ingen juridisk gyldighed har.
Der findes et omfattende regelsæt, der regulerer forholdet mellem de
beskikkede bygningssagkyndige og ejendomsmæglerne. Reglerne har til
formål at sikre, at der ér vandtætte skotter mellem blandt andet
beskikkede bygningssagkyndige og ejendomsmæglere.
De omfattede forhold er nærmere reguleret i bekendtgørelse om
beskikkelse af bygningssagkyndige og udarbejdelse af tilstandsrapporter
som led i huseftersynsordningen (bkg. 1598 af 14. december 2015) og lov
om formidling af fast ejendom m.v. (lov nr. 526 af 28. maj 2014).
Da spørgsmålene har et vist overlap, har jeg tilladt mig at besvare nogle
af spørgsmålene samlet.
For så vidt angår spørgsmål 2 om en ejendomsmæglers ret til at fravælge
en bestemt beskikket bygningssagkyndig følger det direkte af § 11, nr. 10
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om kommentar til henvendelsen af 1/11-16 fra Erik Villum Bächler Skovbjerg, Faaborg, vedrørende lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom, til erhvervs- og vækstministeren
i bekendtgørelse om beskikkelse af bygningssagkyndige og udarbejdelse
af tilstandsrapporter som led i huseftersynsordningen, at en beskikket
bygningssagkyndig ikke må modtage bestilling af en tilstandsrapport fra
sælgers ejendomsmægler. Det skyldes, at ejendomsmægleren ikke må
have mulighed for at påvirke bestillingen af tilstandsrapporten ved
eksempelvis at vælge en beskikket bygningssagkyndig, der
erfaringsmæssigt udarbejder ”salgsvenlige” rapporter.
Det samme forbud følger af §, 43, stk. 1, i lov om formidling af fast
ejendom m.v., hvor en ejendomsmægler fortaber krav på vederlag for sit
arbejde ved tilsidesættelse af forbuddet. Forbuddet er desuden suppleret
af regler i bekendtgørelse nr. 1230 af 21. november 2014 om formidling
m.v. ved salg af fast ejendom, der er udstedt i medfør af den
ovenfornævnte lov om formidling af fast ejendom m.v. Overtrædelser af
ovennævnte bestemmelser er strafpålagte, hvilket giver politiet mulighed
for at pålægge bødestraf i konkrete sager.
Endvidere kan Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere behandle klager
over ejendomsmæglere og/eller ejendomsmæglervirksomheder, som har
tilsidesat de pligter, der følger af lov om formidling af fast ejendom m.v.
En ejendomsmægler kan af disciplinærnævnet tildeles en advarsel eller
pålægges en bøde. Endvidere kan disciplinærnævnet begrænse den
pågældende ejendomsmæglers adgang til at udøve ejendomsformidling
eller frakende ejendomsmæglerens godkendelse.
For så vidt angår spørgsmål 3-4 og spørgsmål 8-12 om en
ejendomsmæglers henholdsvis en beskikket bygningssagkyndigs
arbejdsgivers indflydelse på den bygningssagkyndiges udarbejdelse af en
tilstandsrapport, skal jeg bemærke, at rapporten alene skal indeholde den
byggesagkyndiges anmærkninger vedrørende skader og tegn på skader
ved den givne ejendom.
En tilstandsrapport skal være udarbejdet på baggrund af en
bygningsgennemgang, som den beskikkede bygningssagkyndige har
foretaget med professionel omhu og med brug af den indsigt og erfaring,
som kan forventes af en beskikket bygningssagkyndig.
En tilstandsrapport er således hverken et udtryk for ejendomsmæglerens
eller den beskikkede bygningssagkyndige arbejdsgivers anmærkninger
vedrørende skader eller tegn på skader.
Såfremt en beskikket bygningssagkyndig vurderer, at en bygning er i
dårlig så stand eller har så ringe byggeteknisk værdi, at det ikke tjener
noget formål at foretage og udfærdige tilstandsrapport, kan en sådan
bygning undtages for besigtigelse. Det er den bygningssagkyndiges
vurdering, der afgør, hvorvidt en bygning kan undtages for besigtigelse.
2
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om kommentar til henvendelsen af 1/11-16 fra Erik Villum Bächler Skovbjerg, Faaborg, vedrørende lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom, til erhvervs- og vækstministeren
Denne vurdering kan heller ikke foretages af ejendomsmægleren eller den
beskikkede bygningssagkyndiges arbejdsgiver.
For så vidt angår spørgsmål 5 om en ejendomsmæglers ret til at overvære
gennemgangen af huseftersynet skal jeg bemærke, at en ejendomsmægler
ikke har et juridisk krav herpå. Det står således den bygningssagkyndige
frit for at gennemføre sin besigtigelse uden en ejendomsmæglers
indblanding.
For så vidt angår spørgsmål 6-7 om en ejendomsmæglers henholdsvis en
beskikket bygningssagkyndigs arbejdsgivers ret til at fastsætte en
tidsgrænse for et huseftersyn, skal jeg bemærke, at det - med henvisning
til, at tilstandsrapporten skal være udtryk for en gennemgang foretaget
med professionel omhu og med brug af den indsigt og erfaring, som kan
forventes af den bygningssagkyndige - forudsættes, at den
bygningssagkyndige bruger den nødvendige tid på at gennemgå
ejendommen og at alle synlige bygningsdele besigtiges i forventeligt
omfang.
Hverken ejendomsmægleren eller den beskikkede bygningssagkyndiges
arbejdsgiver har dermed grundlag for at fastsætte et maksimalt tidsrum
for gennemgang af ejendommen.
For så vidt angår spørgsmål 13 om den beskikkede bygningssagkyndige
arbejdsgivers ret til at fastsætte et skadeskaraktersæt til brug i
tilstandsrapporter og at forlange dette anvendt, skal jeg henvise til
Erhvervsstyrelsens retningslinjer for gennemgang af bygninger og for
afgivelse af tilstandsrapport på grundlag af gennemgangen. Det er
formålet med disse retningslinjer at skabe et sikkert grundlag for en
korrekt og upartisk gengivelse af en ejendoms skader, og det er disse
retningslinjer for karakterangivelser, der er retningsvisende for, hvordan
den beskikkede bygningssagkyndige skal udarbejde tilstandsrapporter.
Det er ikke min opfattelse, at de forhold, som Erik Villum Bächler
Skovbjerg angiver i sin henvendelse, er udtryk for en udbredt praksis på
området. Hvis det er tilfældet, er det uheldigt og i strid med de regler, en
beskikket bygningssagkyndig er underlagt.
For at sikre, at formålet med Huseftersynsordningen opfyldes, fører
Disciplinær- og klagenævnet for Beskikkede Bygningssagkyndige
løbende kontrol med kvaliteten af de udarbejdede tilstandsrapporter ved
stikprøvevise undersøgelser. Disciplinærnævnet har beføjelser til at
sanktionere misvisende eller mangelfulde rapporter med henholdsvis en
påtale, an advarsel, en bøde eller fratagelse af beskikkelse.
Sikkerhedsstyrelsen, som overtager det fulde ansvar for
Huseftersynsordningen ved årsskiftet, er ansvarlig myndighed på
3
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om kommentar til henvendelsen af 1/11-16 fra Erik Villum Bächler Skovbjerg, Faaborg, vedrørende lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom, til erhvervs- og vækstministeren
området. Myndighedsarbejdet består i beskikkelse og genbeskikkelse af
bygningssagkyndige samt regeludvikling og udvikling af ordningen
generelt. Styrelsen arbejder løbende på at sikre høj kvalitet og
regelefterlevelse ved udarbejdelse af tilstandsrapporter. Jeg har derfor
sørget for, at lade Erik Villum Bächler Skovbjergs henvendelse tilgå
styrelsen.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen
4