Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1683097_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Christiansborg
3. november 2016
Svar på Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgets spørgsmål nr. 24
(Alm. del) af 3. november 2016
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-
rådsmødet den 8. november 2016, som har relevans for udvalgets sagsområde.
Svar
I relation til dagsordenen for ECOFIN 8. november 2016 er følgende punkter af
relevans for Erhvervs- Vækst- og Eksportudvalget: Sagen om implementering af
bankunionen, forordning om sammensatte og forsikringsbaserede investerings-
produkter (PRIIP'er) og forslag til revision af 4. hvidvaskdirektiv samt forslaget
om europæiske fonde for venturekapital og iværksætteri. Rådet ventes 8. novem-
ber 2016 eller i den nærmeste fremtid at vedtage sidstnævnte forslag uden drøftel-
se efter færdigbehandling af sagen på teknisk niveau. Herefter vil forslaget være
genstand for forhandlingerne med Europa-Parlamentet.
Sagen om forstærket samarbejde om en afgift på finansielle transaktioner (FTT) er
taget af ECOFIN’s dagsorden.
Der henvises generelt til samlenotaterne om sagerne.
Implementering af bankunionen
ECOFIN vil igen gøre status på gennemførelsen af aftalte tiltag af relevans for
bankunionen. Der blev redegjort for sagen ved samrådet i ERU den 27. oktober
2016. Der er tale om en status for deltagende landes etablering af brofinansiering
til den fælles afviklingsfond (SRF) og overførsel af bidrag til SRF samt status for
implementering af direktiverne om genopretning og afvikling af kreditinstitutter
(BRRD) og om nationale indskydergarantiordninger (DGSD). Landene er generelt
tæt på at være helt i mål. Danmark har (pr. 1. juni 2015) implementeret BRRD og
DGSD.
Forordning om sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter (PRIIP'er)
Rådet og Europa-Parlamentet vedtog 26. november 2014 en forordning om sam-
mensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til detailinvestorer (såkald-
te PRIIP'er). Sagen blev forelagt ERU ved samråd 17. januar 2013.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 8. november 2016, som har relevans for udvalgets sagsområde, til finansministeren
Side 2 af 3
Der er tale om investeringsprodukter, hvor afkastet er baseret på et eller flere un-
derliggende aktiver, fx aktier og obligationer. Eksempler er investeringsforenings-
beviser og livsforsikringer.
Forordningen indebærer nye fælles regler for information om disse produkter på
tværs af de mange produkttyper. Forordningen kræver bl.a. udarbejdelse af et do-
kument med central produktinformation til investorer. De nærmere krav til ind-
holdet i informationsdokumentet fastsættes i en delegeret retsakt.
Kommissionen har allerede fremsat en delegeret retsakt, men den er blevet afvist
af Europa-Parlamentet. Det gør det svært at implementere kravene fra 1. januar
2017, som forordningen lægger op til.
Kommissionen ventes at lægge op til at udskyde anvendelsesdatoen for PRIIP-
forordningen til fx 1. januar 2018. Det skal gøre det muligt at udarbejde og vedta-
ge en ny delegeret retsakt om indholdet af informations-dokumentet.
Landene ventes generelt at støtte en udskydelse af anvendelsesdatoen. Det vil give
de finansielle aktører mere tid til at indrette sig på de nye regler. Fra dansk side
støtter vi også det ventede forslag.
Forslag til revision af 4. hvidvaskdirektiv
Kommissionen fremsatte 5. juli 2016 forslag til en revision af 4. hvidvaskdirektiv.
Udvalget fik en redegørelse for forslaget forud for ECOFIN 12. juli 2016 (forelagt
ERU ved svar på ERU spm. 259 af 15. juni 2016).
På det kommende ECOFIN vil der være en orientering om status på forhandlin-
gerne.
Kommissionens revisionsforslag indebærer yderligere stramninger i hvid-
vaskreglerne. Det er også et led i det optrappede arbejde mod terrorfinansiering.
Formålet er bl.a. at nedsætte grænserne for undtagelse af forudbetalte betalings-
kort fra kundekendskabsprocedurerne og udvide hvidvaskreglerne til virtuelle
valutaer. Pga. anonymiteten har forudbetalte betalingskort og virtuelle valutaer
været brugt af kriminelle og terrorister.
Formålet er endvidere at stille krav til alle EU-lande om at oprette et nationalt
centralt register eller lignende over bank- og betalingskonti og krav om at infor-
mationen i disse registre eller lignende kan udveksles med andre EU-lande.
Formålet er desuden at indføre offentliggørelse og informationsudveksling på
baggrund af de nationale registre over ejerskab til selskaber mv. (som blev indført
i kraft af 4. hvidvaskdirektiv). Det er også et centralt tiltag i EU’s samlede indsats
mod skatteunddragelse og skattely, der er styrket efter Panama-sagen. Formålet er
endeligt at styrke de nationale finansielle efterretningsmyndigheder.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 8. november 2016, som har relevans for udvalgets sagsområde, til finansministeren
Side 3 af 3
Fra dansk side støtter vi generelt revisionen, men lægger også vægt på at vi ram-
mer den rette balance og vedtager effektive regler, der ikke skaber unødvendige
byrder for virksomhederne. Vi vil tage statusorienteringen til efterretning.
Forslag om europæiske fonde for venturekapital og iværksætteri
Kommissionen har fremsat forslag til en revision af forordningerne om europæi-
ske venturekapitalfonde og sociale iværksætterfonde. Venturekapitalfonde er fon-
de, der investerer i små og mellemstore virksomheder med højt vækstpotentiale.
Sociale iværksætterfonde investerer i virksomheder, der primært har sociale mål.
Begge typer af fonde er primært tiltænkt professionelle investorer og ikke detailin-
vestorer. Der er aktuelt 70 venturekapitalfonde i hele EU (4 i Danmark), og 4
sociale iværksætterfonde i hele EU (ingen i Danmark).
Ændringsforslaget skal øge udbredelsen af disse fonde og øge deres investeringer
og dermed udbuddet af risikovillig kapital til små og mellemstore virksomheder
samt sociale virksomheder.
Betegnelserne ”Europæisk venturekapitalfond” og ”Europæisk social iværksætter-
fond” har hidtil været forbeholdt relativt små fondsforvaltere. Ændringsforslaget
giver bl.a. større fondsforvaltere lov at forvalte disse fonde. Ændringsforslaget
udvider fx også gruppen af virksomheder, som fondene må investere i.
Forslaget har været forhandlet på teknisk niveau, og der ventes en snarlig aftale i
Rådet.
Regeringen støtter ændringsforslaget, og støtter generelt arbejdet med at gøre det
nemmere for små og mellemstore virksomheder at opnå finansiering.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister