Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1808585_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
26. oktober 2017
Besvarelse af spørgsmål 222 alm. del stillet af udvalget den 28. sep-
tember 2017 efter ønske fra Udvalget.
Spørgsmål:
På ekspertmødet om fremtidens realkreditmarked den 26/9-17 på Christi-
ansborg blev det oplyst af realkreditbranchen, at man endnu ikke var be-
gyndt at indregne Basel 4 krav ift. bidragssatsen. Har ministeriet scenarier
for, hvor meget bidragssatsen vil stige, når de nye Basel 4 krav bliver
vedtaget.
Svar:
Der er fortsat usikkerhed om både timingen og udformningen af de kom-
mende anbefalinger fra Basel-komitéen. Basel-ekspertgruppen nedsat af
erhvervsministeren har imidlertid udarbejdet et foreløbigt skøn, der viser,
at effekten af de mest sandsynlige Basel-anbefalinger øger de største dan-
ske penge- og realkreditinstitutters samlede kapitalkrav med i størrelses-
ordenen 64-92 mia. kr. svarende til en stigning på 27-39 pct. i forhold til
allerede kendte fremtidige kapitalkrav. Ekspertgruppens beregninger vi-
ser, at den relative stigning for realkreditlån er større end for andre risiko-
områder. Det betydelige interval afspejler usikkerheden om, hvordan de
endelige anbefalinger fra Basel-komitéen kommer til at se ud.
Basel-ekspertgruppen skriver i sin foreløbige afrapportering fra august, at
det ikke på forhånd kan afgøres hvorvidt institutterne vil øge deres kapita-
lisering med mere eller mindre end det beløb, fordi institutterne typisk har
en vis overdækning i forhold til minimumskapitalkravene.
Basel-komitéens anbefalinger skal desuden udmøntes i konkret EU-
lovgivning, før de bliver gældende for de danske institutter. EU har tidli-
gere justeret i standarderne fra Basel-komitéen i forbindelse med imple-
menteringen i EU-lovgivningen.
Det er derfor usikkert, om anbefalingerne bliver implementeret direkte i
EU-lovgivningen, og det er på den baggrund vanskeligt at vurdere, hvil-
ken effekt anbefalingerne fra Basel-komitéen kommer til at have for de
danske institutter.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om hvis Basel 4 kravene ender med at betyde en yderligere stigning i bidragssatserne, vil det da være ministerens vurdering, at der er behov for en ændring af reguleringen for at begrænse prisstigninger, til erhvervsministeren
1808585_0002.png
2/2
Ekspertudvalget om gennemsigtighed og mobilitet på realkreditmarkedet
analyserede sammenhængen mellem kapitalkrav og bidragssatser. Ek-
spertudvalget skriver i sin rapport ”Det
kan være forbundet med omkost-
ninger for det enkelt realkreditinstitut at rejse kapital, og højere kapital-
krav kan være med til at begrunde behovet for stigninger i indtægterne,
herunder bidragssatserne, da bidragssatsen blandt andet skal dække in-
stitutternes
omkostninger til at rejse og aflønne deres egenkapital”.
Det fremgår videre af Ekspertudvalgets analyse, at ændringen i bidrags-
satser blandt andet vil afhænge af investorernes afkastkrav til kapitalen.
Afkastkravet til kapitalen vil afhænge af risikoen på et instituts aktiver
(udlån mv.) og mængden af kapital.
1
Henset til ovenstående usikkerheder, er det således på nuværende tids-
punkt vanskeligt at vurdere, hvilken effekt Basel-komitéens anbefalinger
vil have på bidragssatserne i de danske institutter. Såfremt kapitalkravene
ender med at stige i den størrelsesorden, som Basel-ekspertgruppens be-
regninger viser, er det dog vurderingen, at bidragssatserne kan stige de
kommende år.
Det skal bemærkes, at bidragsstigninger og fordelingen heraf på forskelli-
ge låne- og kundetyper er en forretningsmæssig beslutning i det enkelte
realkreditinstitut.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen
1
Ekspertudvalget om gennemsigtighed og mobilitet på realkreditmarkedet skriver følgende: ”Mere
egenkapital vil bidrage til at gøre realkreditinstitutterne mere robuste og bør dermed reducere
investorernes afkastkrav til egenkapitalen, fordi risikoen på realkreditlånene, som alt andet lige er
uændret, fordeles på en større egenkapitalbase. Som følge af den mere egenkapital bør afkastkra-
vet også reduceres på realkreditobligationerne, da tabsrisikoen på disse reduceres. Denne gevinst
tilfalder dog som følge af match-funding ikke institutterne (ejerne af kapitalen), men derimod
låntagerne. En gevinst vil tilfalde låntagerne i takt med udstedelse af nye obligationer, fx ved
konvertering eller refinansiering af realkreditlån.”