Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1789878_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. september 2017
Besvarelse af spørgsmål 174 alm. del stillet af udvalget den 21. august
2017 efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål 174:
”Hvem
har ansvaret for, at forbrugeren vejledes tydeligt ved køb af et
IoT-produktet, herunder får oplysninger om vigtigheden af at udskifte
standard kodeord?”
Svar:
I forhold til generel information og vejledning til borgerne om it-
sikkerhed informerer Digitaliseringsstyrelsen om informationssikkerhed
på borgerportalen borger.dk og gennemfører derudover informations-
kampagner- og indsatser om sikker digital adfærd. Indsatserne skal bidra-
ge til en øget viden om trusler, og samtidig ruste borgere til at kunne ud-
nytte de digitale muligheder på en sikker måde.
Herudover indeholder den generelle forbrugerlovgivning en række be-
stemmelser, som har til formål at vejlede forbrugerne og sikre, at forbru-
gerne har tilstrækkelig information om produkters indhold og anvendelse.
Det følger af markedsføringsloven, at en erhvervsdrivendes markedsfø-
ring ikke må være vildledende eller mangle oplysninger, som har betyd-
ning for forbrugerens vurdering af et produkt. Den erhvervsdrivende må i
sin markedsføring heller ikke præsentere væsentlige oplysninger på en
uklar, uforståelig eller uhensigtsmæssig måde. Markedsføringen skal ge-
nerelt efter loven være korrekt, hæderlig og sandfærdig, og erhvervsdri-
vende skal kunne dokumentere rigtigheden af angivelser om et produkt.
Markedsføringsloven finder anvendelse for privat og offentlig erhvervs-
virksomhed, i det omfang der udbydes produkter på markedet.
Justitsministeriet har herudover oplyst følgende til besvarelse af spørgs-
målet, som jeg kan henholde mig til:
”I forbrugerkøb skal forbrugeren efter købelovens § 75 a, stk. 1, i forbin-
delse med købet have de fornødne oplysninger med henblik på monte-
ring, anvendelse, opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden. Hvis
forbrugeren ikke har fået disse oplysninger, foreligger der en mangel ved
salgsgenstanden, jf. § 76, stk. 1, nr. 4.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om, hvem der har ansvaret for, at forbrugeren vejledes tydeligt ved køb af et IoT-produktet, herunder får oplysninger om vigtigheden af at udskifte standard kodeord, til erhvervsministeren
2/2
Endvidere er der i forbrugeraftaleloven regler om, hvilke oplysninger
sælgeren er forpligtet til at give forbrugeren i forbindelse med køb af va-
rer og tjenesteydelser. Reglerne findes i forbrugeraftalelovens § 8 (fjern-
salg) og § 17 (fysisk salg).
Efter disse regler skal forbrugeren have oplysning om varens eller tjene-
steydelsens vigtigste egenskaber. Det beror på en konkret vurdering, hvor
omfattende og detaljerede oplysninger den erhvervsdrivende skal give.
Ved komplicerede varer vil kravene til oplysningen af varens vigtigste
egenskaber være større end ved ukomplicerede varer. Herudover skal
forbrugeren ved køb af digitalt indhold − hvor
det er relevant
bl.a. have
oplysning om det digitale indholds funktionalitet, herunder gældende
tekniske beskyttelsesforanstaltninger,
og det digitale indholds evne til at
fungere sammen med hardware og software.
Hvis der som følge af, at sælgeren ikke opfylder sin oplysningspligt, sker
en skade, hvorved forbrugeren lider et økonomisk tab, vil forbrugeren
kunne gøre et erstatningskrav gældende over for sælgeren.”
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen