Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1777297_0001.png
Folketingets Erhvervs, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
11. juli 2017
Besvarelse af spørgsmål 166 alm. del stillet af udvalget den 22. juni
efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre både for EU’s-
og de danske udbudsreglers
betydning for indkøb af varer fra besatte områder, f.eks. fra israelske bo-
sættelser på Vestbredden, herunder om en kommune kan beslutte ikke at
indkøbe varer fra besatte områder?
Svar:
Såvel EU’s udbudsdirektivs
artikel 70 som udbudslovens § 176 giver
mulighed for, at en ordregiver kan fastsætte særlige betingelser for gen-
nemførelsen af en kontrakt, hvis betingelserne er forbundet med kontrak-
tens genstand.
Det afgørende for, hvilket regelsæt det er, der sætter rammerne for betin-
gelserne, som ordregivere må stille og dermed hvilken vurdering, der skal
foretages, er kontraktens værdi og karakter. Grundet tærskelværdiernes
lave værdi
vil en kontrakt ofte ligge over EU’s tærskelværdier, hvorfor
det ofte er EU’s udbudsdirektiv, der sætter rammerne for, hvilke betingel-
ser ordregivere må stille.
I forhold til det stillede spørgsmål er det vurderingen, at en
generel
ind-
købspolitik for en offentlig ordregiver, der bestemmer, at der ikke må
indkøbes varer produceret, fabrikeret mv. fra et bestemt geografisk områ-
de, næppe vil være i overensstemmelse med princippet om ligebehand-
ling eller have den fornødne tilknytning til kontraktgenstanden Det vil
dog skulle bero på en konkret vurdering.
Mulighederne for at opstille geografiske krav til en vares produktionssted
mv. i et
specifikt
udbud vil altid bero på en konkret vurdering af, om der i
udbuddet er den fornødne sammenhæng mellem et sådan krav og kon-
traktens genstand. Det kan tænkes, at der fx kan identificeres en sammen-
hæng mellem krav til en vare og dens oprindelsessted, men det har for-
modningen imod sig, at oprindelsesstedet generelt har en sådan sammen-
hæng til genstanden.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om ministeren vil redegøre både for EU’s- og de danske udbudsreglers betydning for indkøb af varer fra besatte områder, f.eks. fra israelske bosættelser på Vestbredden, herunder om en kommune kan beslutte ikke at indkøbe varer fra besatte områder, til erhvervsministeren
2/2
I det følgende
redegøres der for, hvornår en kontrakt er omfattet af EU’s
udbudsdirektiv og hvornår en kontrakt er omfattet af udbudslovens regler.
Er der tale om kontrakt, der har en værdi på
over
EU’s tærskelværdier
(ca. 1 mio. kr. for statslige opgaver og ca. 1,5 mio. kr. for kommunale og
regionale opgaver) er det EU’s udbudsdirektiv, der sætter rammerne for,
hvilke
særlige betingelser ordregivere må stille. En ordregiver kan kun
stille krav, der er forenelige med ligebehandlingsprincippet, gennemsig-
tighedsprincippet og proportionalitetsprincippet. Det betyder i praksis, at
det som hovedregel en forudsætning, at betingelserne skal knytte sig til
kontraktens udførelse eller har sammenhæng med kontraktens genstand.
Det samme gør sig gældende, hvis der er tale om en kontrakt, der har en
værdi på under
EU’s tærskelværdier, men hvor
kontrakten har klar græn-
seoverskridende interesse. Ved klar grænseoverskridende interesse for-
stås, at en ordregiver vurderer, at en virksomhed i en anden medlemsstat
kan være interesseret i at byde på en kontrakt.
Er der tale om en kontrakt, der har en værdi
under
EU’s tærskelværdier
og hvor kontrakten ikke har klar grænseoverskridende interesse, vil sta-
ten, kommuner og regioner være omfattet af de almindelige forvaltnings-
retlige principper om saglig forvaltning og kravet om forsvarlig økono-
misk forvaltning.
Foruden udbudsreglerne kan det desuden bemærkes, at alle varer, der
købes af danske ordregivere, skal opfylde gældende dansk ret, herunder
eventuelle importrestriktioner.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen