Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1768784_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Christiansborg
Den 13. juni 2017
Svar på Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgets spørgsmål nr. 159
(alm. del) af 9. juni 2017
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-
rådsmødet den 16. juni 2017, som er relevante for udvalgtes sagsområde.
Svar
I relation til dagsordenen for ECOFIN 16. juni 2017 er følgende punkter af rele-
vans for Erhvervs- Vækst- og Eksportudvalget: Ændring af bankkrise-direktivet
(BRRD), overgangsordninger vedr. regnskabsstandarder (IFRS 9) og statsgældsek-
sponeringer, styrkelse af bankunionen og risikoreduktionstiltag, samt nødlidende
lån i EU, bekæmpelse af terrorfinansiering og midtvejsevaluering af kapitalmar-
kedsunionen.
Der henvises generelt til samlenotaterne om sagerne.
Ændring af bankkrise-direktivet (BRRD)
ECOFIN ventes at vedtage et forslag til ændring af direktivet om bank-
krisehåndtering (BRRD) for at oprette en ny klasse af nedskrivningsegnet gæld i
EU-landenes konkursordener.
Forslaget er en del af pakken med tilpasning af finansiel regulering, som blev of-
fentliggjort af Kommissionen 23. november 2016 og præsenteret på ECOFIN 6.
december 2016. Pakken blev drøftet på samrådet i Erhvervsudvalget den 1. de-
cember 2016.
Der er enighed om at fremskynde behandlingen af denne del af pakken vedr.
BRRD. Der ventes bred enighed om forslagets indhold.
Princippet i BRRD er, at krisehåndtering først og fremmest skal ske gennem bail-
in, dvs. at kreditinstitutters aktionærer og kreditorer, skal have nedskrevet deres
tilgodehavender og således påføres tab mhp. afvikling eller rekapitalisering af nød-
lidende institutter. Staten og dermed skatteborgerne skal ikke betale.
Forslaget om en ny klasse af nedskrivningsegnet gæld vil øge sikkerheden for, at
kreditorer også i praksis kan nedskrives. Det vil også skabe større forudsigelighed
og transparens om, hvilke kreditorer, der risikerer tab, ved håndtering af nødli-
dende kreditinstitutter. Regeringen støtter på den baggrund kompromisforslaget.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om ministeren vil redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 16. juni 2017, som er relevante for udvalgtes sagsområde, til finansministeren
Side 2 af 4
Dette forslag ændrer ikke i sig selv på de kommende krav til, hvor meget institut-
terne skal udstede af den nye type gæld.
Overgangsordninger vedr. regnskabsstandarder (IFRS 9) og statsgældseksponeringer
Der er også behov for at fremskynde to andre elementer i reguleringspakken. Der
ventes også her bred enighed på dette ECOFIN.
Det gælder indfasning af kapitalkrav knyttet til nye regler for nedskrivninger i den
internationale regnskabsstandard, IFRS 9. Og det gælder udfasning af en undtagel-
se for visse statsgældseksponeringer fra grænserne for store eksponeringer.
IFRS 9 ventes fra 2018 at medføre betydeligt højere nedskrivninger og hensættel-
ser til tab for europæiske kreditinstitutter, herunder danske. Det reducerer institut-
ternes kapital. Med forslaget indfases effekten på kapitalen gradvist frem til 2023 i
stedet for på én gang fra 2018.
Fra 2018 vil statsgæld i anden EU-valuta, hvor det udstedende EU-land ikke har
en tilstrækkelig høj kreditvurdering, blive omfattet af reglerne om store ekspone-
ringer. Disse regler siger, at en eksponering, fx én type udlån, ikke må udgøre me-
re end 25 pct. af et instituts kapital. Forslaget indebærer, at disse krav indføres
mere gradvist over en årrække (frem til 2021).
Regeringen kan støtte kompromisforslaget. Det vurderes fornuftigt, at der sikres
en gradvis overgang på begge områder.
Styrkelse af bankunionen og risikoreduktionstiltag
ECOFIN ventes at gøre status på styrkelsen af bankunionen. Formandskabet vil
præsentere en fremskridtsrapport med fokus på de emner, som særligt har været
drøftet.
Arbejdet omfatter den fælles indskydergaranti i bankunionen, som forhandles på
teknisk niveau. Endnu udestår politiske drøftelser og enighed om alle centrale
elementer af forslaget.
Arbejdet omfatter også hele pakken med tilpasninger af den finansielle regulering
(se ovenstående to dagsordenspunkter om de elementer, som ventes klar til vedta-
gelse på dette ECOFIN).
Der har været tekniske forhandlinger om kriterier for nedskrivningsegnede passi-
ver. Dvs. krav til de passiver, som skal kunne bære tab, hvis et institut bliver nød-
lidende, fx at passiverne skal have en løbetid på mindst et år. Kriterierne skal sik-
re, at passiverne er til rådighed og kan bære tab. Formandskabet vurderer, at der
er bred støtte til, at kriterierne alene skal gælde for nye udstedelser og ikke eksiste-
rende.
Der har også været forhandlinger om beføjelser til hjem- og værtslande. Kommis-
sionen foreslår bl.a., at tilsynsmyndigheder, som fører tilsyn med forbundne mo-
der- og datterselskaber i flere EU-lande, kan undtage datterselskaber fra kapital-
og likviditetskrav. En del lande er imod forslaget, særligt værtslande, hvor banker-
ne er datterselskaber af udenlandske banker, og som derfor kan miste beføjelser til
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om ministeren vil redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 16. juni 2017, som er relevante for udvalgtes sagsområde, til finansministeren
Side 3 af 4
de lande, hvor moderbankerne har hjemme. Formandskabet lægger på den bag-
grund op til ikke at vedtage dette forslag.
Pakken indeholder også emner af stor vigtighed for Danmark, bl.a. fordi de kan
have implikationer for dansk realkredit, jf. samråd i Erhvervsudvalget den 1. de-
cember 2016 forud for ECOFIN 6. december 2016. Emnerne har endnu ikke
været substansdrøftet i de tekniske forhandlinger, og der er derfor ikke sket væ-
sentligt nyt. Kravene vedrørende gearing og stabil finansiering ligger således godt,
mens de nye regler om markedsrisiko kan forbedres.
Der er ikke lagt op til beslutninger om de nævnte emner på dette ECOFIN. Der
ventes først enighed senere. Regeringen vil tage fremskridtsrapporten til efterret-
ning.
Nødlidende lån (Non-Performing Loans
NPL) i EU
ECOFIN vil 16. juni 2017 gøre status for arbejdet med nedbringelsen af nødli-
dende lån EU. Basis er en rapport herom udarbejdet af en arbejdsgruppe nedsat af
ECOFIN i sommeren 2016. En egentlig drøftelse af rapporten og vedtagelse af
rådskonklusioner om sagen er blevet udskudt til ECOFIN i 11. juli 2017.
Overordnet går det den rigtige vej. Mængden af nødlidende lån har været faldende
i EU i et stykke tid. Det går dog langsomt, og udfordringerne er meget ujævnt
fordelt blandt landene. Nødlidende lån er ikke et større problem i Danmark. Ar-
bejdet skal munde ud i yderligere tiltag på EU-plan og nationalt plan, som kan
bidrage til at løse problemet.
Der overvejes
primært ’bløde tiltag’, fx vejledninger o.l. frem for ny lovgivning.
Der henvises til aktuelle forhandlinger om forslaget om at styrke insolvensram-
merne (i RIA-regi), som også kan lette håndtering af nødlidende lån. Desuden
overvejes markeder for køb og salg af nødlidende lån, så bankerne får mulighed
for at frigøre balancen for sådanne lån.
Regeringen støtter overordnet arbejdet med at løse problemet med nødlidende lån
i EU. Det er vigtigt at få gjort noget ved problemet, som svækker det finansielle
system i EU.
Bekæmpelse af terrorfinansiering
Kommissionen fremlagde i starten af 2016 en handlingsplan mod terrorfinansie-
ring, med støtte fra ECOFIN.
Formålet er overordnet, at det skal være sværere for terrororganisationer at rejse
og flytte midler samt lettere at opspore dem via finansieringen.
Der er tale om forskellige tiltag på forskellige ministerområder. Kommissionen vil
på ECOFIN redegøre for fremskridtene.
Bekæmpelse af terrorfinansiering er vigtig og regeringen støtter generelt hand-
lingsplanen.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om ministeren vil redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 16. juni 2017, som er relevante for udvalgtes sagsområde, til finansministeren
Side 4 af 4
En central del af handlingsplanen er revision af hvidvask-direktivet. ECOFIN
vedtog en generel indstilling 20. december 2016 og trilogen med Europa-
Parlamentet er i gang.
Midtvejsevaluering af kapitalmarkedsunionen
Kommissionen vil på ECOFIN give en status på kapitalmarkedsunion og annon-
cere fremtidige initiativer. Der er generel tilfredshed med fremskridtene, men sam-
tidig også lang vej til fuldt integrerede kapitalmarkeder i EU.
Brexit (dvs. udtræden af det pt. største finansielle centrum i EU) er et tilbageskridt
i den forbindelse.
Regeringen støtter generelt Kommissionens status og hensynene bag de kom-
mende initiativer. Regeringen vil tage stilling til forslagene i takt med at de bliver
fremsat.
Et forslag om en fælles ramme for dækkede obligationer (fx realkreditobligationer)
forventes fremsat i starten af 2018.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister