Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1744614_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER
5. april 2017
17/02708-6
ama-dep
Samråd i ERU den 7. april 2017
Spørgsmål Å
AD stillet efter ønske
fra Morten Bødskov (S).
Spørgsmål Å
Ministeren bedes redegøre for
synet på Finanstilsynets ”Redegørelse for
undersøgelse af danske bankers involvering i ”Panama-papers”-sagen”.
Spørgsmål AA
Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer ministeren agter at iværk-
sætte på sit ressortområde for at dæmme op mod lignende sager i fremtiden.
Spørgsmål AD
Ministeren bedes i lyset af Berlingskes historier den 21. marts 2017 rede-
gøre for om han mener, at bankernes interne kontrol af eksempelvis hvid-
vask og anden økonomisk kriminalitet virker tilstrækkelig robust til at
kunne indfri lovgivningens hensigter, og om Finanstilsynet har tilstrække-
lige ressourcer og lovgivningsmæssige redskaber til at kunne forfølge mist-
anker om og kunne sanktionere brud på den finansielle lovgivning?
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd 7/4-17 om Finanstilsynets 'Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering' i 'Panama-papers'-sagen', til erhvervsministeren
2/7
Indledning
Tak for invitationen til samrådet, hvor jeg bl.a. får lejlighed
til at redegøre for de initiativer jeg arbejder på som opfølg-
ning på redegørelsen om Panama-Papers.
Jeg vil efter aftale med justits- og skatteministeren besvare
Samrådsspørgsmålene udspringer alle af de to store interna-
tionale hvidvasksager
Panama-Papers og Moldova-sagen.
spørgsmålene, der vedrører mit ministerområde, hvorefter
jeg med formandens tilladelse vil overlade ordet til skattemi-
nisteren og derefter justitsministeren.
Begge sager har vist, at danske og udenlandske banker har
Det siger sig selv, at det er helt uacceptabelt.
været misbrugt til hvidvask af penge.
Danske banker skal holde sig lang væk fra aktiviteter, der
Det er derfor afgørende, at bankerne bliver bedre til at løfte
Det er også min oplevelse, at sektoren har erkendt dette
og
er i gang med at tage de nødvendige initiativer for at sikre
det. Det er i institutternes egen interesse, da disse sager blot
medvirker til at svække tilliden til sektoren og dens image.
den vigtige samfundsmæssige opgave, som de har i relation
til at bekæmpe hvidvask.
indebærer risiko for hvidvaskning, herunder skatteunddra-
gelse.
Vi skal i fællesskab sikre en effektiv indsats mod kriminelle,
der forsøger at misbruge det finansielle system til hvidvask-
ning og finansiering af terrorisme.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd 7/4-17 om Finanstilsynets 'Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering' i 'Panama-papers'-sagen', til erhvervsministeren
3/7
Spørgsmål Å
Ministerens syn på Finanstilsynets redegørelse
om Panama-papers
I forhold til spørgsmål Å om mit syn på Finanstilsynets re-
degørelse om Panama-papers er jeg tilfreds med, at vi har
fået en grundig undersøgelse af bankernes involvering i sa-
gen.
I sin redegørelse konkluderer Finanstilsynet, at antallet af
Rapporten tegner dog også et billede af, at bankernes ledelse
gennem tiden ikke har haft tilstrækkeligt fokus på at sikre, at
hvidvaskreglerne bliver overholdt, hvilket den seneste sag
desværre bekræfter. Det skal der selvfølgelig rettes op på.
kunder med bankforretninger, der kan anvendes som led i
skatteunddragelse er faldet over den 10-års periode, som un-
dersøgelsen vedrører.
Finanstilsynet har anmeldt Danske Bank og Nordea til poli-
Undersøgelsen giver endvidere anledning til, at Finanstilsy-
tiet for overtrædelse af hvidvaskloven.
Den endelige vurdering af, hvilke banker der skal undersøges
net i sin tilrettelæggelse af fremtidige inspektioner hos ban-
kerne om overholdelse af hvidvasklovens regler, vil udtage
enkelte af de adspurgte banker til yderligere undersøgelse af
bankernes foranstaltninger til forebyggelse af hvidvask mv.
På baggrund af sin undersøgelse er Finanstilsynet kommet
nærmere foretages af Finanstilsynet og sker ud fra en risiko-
baseret vurdering af det samlede risikobillede for den finan-
sielle sektor.
Disse anbefalinger er jeg positivt indstillet overfor, og det er
blandt andet dem som jeg aktuelt har en drøftelse om med en
række af Folketingets partier.
med en række anbefalinger. Bl.a. har de anbefalet at ledel-
sernes ansvar skærpes.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd 7/4-17 om Finanstilsynets 'Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering' i 'Panama-papers'-sagen', til erhvervsministeren
4/7
Spørgsmål AA
initiativer på Erhvervsministerens ressortom-
råde
Det bringer mig til spørgsmål AA, som netop drejer sig om,
hvilke initiativer jeg agter at iværksætte på mit område for at
dæmme op for lignende fremtidige sager.
Regeringen har allerede i lyset af Panama-sagen gennemført
Vi har fremsat en ny hvidvasklov, der indebærer en mere ef-
fektiv og risikobaseret tilgang til hele området. Vi har også
foreslået at vi strammer kravene til vekselbureauer, som bl.a.
skal omfattes af en tilladelsesordning.
en række initiativer, der skal øge indsatsen på hvidvaskom-
rådet.
Endvidere har vi skærpet sanktionerne for overtrædelse af
Derudover har jeg i forlængelse af Finanstilsynets rapport
den finansielle lovgivning, og vi har lagt op til at styrke ud-
vekslingen af oplysninger mellem Finanstilsynet og SKAT.
Generelt mener jeg, at der er behov for at øge den øverste
om Panama-papers fremlagt seks initiativer til, hvordan vi
kan styrke indsatsen på hvidvaskområdet.
ledelses opmærksomhed på og ansvar for at hvidvasklovgiv-
ningen overholdes og at sanktionsniveauet skærpes. Vi skal
også understøtte koordinationen.
Det muliggør, at det enkelte bestyrelses- eller direktionsmed-
lems egnethed i højere grad end i dag kan revurderes, hvis
hvidvaskreglerne brydes. Det betyder, at et ledelsesmedlem
om nødvendigt kan afsættes fra sin stilling.
Skærpelse af ledelsens ansvar
Jeg foreslår, at ledelsesmedlemmernes egnetheds- og hæder-
lighedskrav skærpes, så overtrædelse af hvidvasklovgivnin-
gen omfattes af ledelsesmedlemmernes ansvar efter disse
krav.
Skærpelse af sanktionsniveauet
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd 7/4-17 om Finanstilsynets 'Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering' i 'Panama-papers'-sagen', til erhvervsministeren
5/7
Et væsentligt element i sikre efterlevelsen af hvidvaskloven
Jeg har derfor foreslået at niveauet for bødesanktioner til ju-
er effektive sanktioner, der står i rimeligt forhold til overtræ-
delsernes grovhed og har en afskrækkende effekt.
ridiske såvel som fysiske personer ved overtrædelse af hvid-
vaskloven skærpes.
Skærpelse af rådgiveransvaret
For så vidt angår rådgiver ansvaret vil vi kigge nærmere på
det.
Opfølgning på virksomhedernes registrering af reelle ejere
Fra maj 2017 tages registret over reelle ejere i brug, bl.a. for
K/S’er.
Erhvervsstyrelsen vil informere virksomhederne i forbin-
delse med ikrafttræden med henblik på, at flest muligt fore-
tager registrering med det samme.
Jeg foreslår i den forbindelse, at der følges op på virksomhe-
Kendskab til virksomhedernes reelle ejere skaber gennem-
sigtighed og er et vigtigt redskab i kampen mod skattely.
dernes, herunder kommanditselskaber, efterlevelse af det
kommende registreringskrav, så de overholder deres forplig-
telser til at registrere deres reelle ejere.
Øgede ressourcer og dialog
Desuden foreslår jeg, at Finanstilsynets skal tilføres flere res-
sourcer for derigennem at styrke hvidvaskbekæmpelsen.
Det skal blandt andet ske ved en øget myndighedsindsats i
forhold til at foretage flere tilsynsbesøg hos virksomhederne
for ad den vej at undersøge virksomhedernes foranstaltninger
mod hvidvask.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd 7/4-17 om Finanstilsynets 'Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering' i 'Panama-papers'-sagen', til erhvervsministeren
6/7
Desuden skal dialogen om reglerne og deres forståelse mel-
Sigtet er, at myndighederne og virksomhederne i højere grad
lem sektoren og Finanstilsynet intensiveres.
drøfter hvordan virksomhederne indretter deres aktiviteter på
den mest hensigtsmæssige måde i forhold til hvidvaskfore-
byggelse.
Hvidvaskstrategi
Endelig foreslår jeg, at der udarbejdes en strategi for hvid-
vaskområdet, der kan sikre en koordineret og effektiv tilgang
til området på tværs af myndighederne.
Mange danske myndigheder er allerede i dag involveret i ar-
bejdet med at bekæmpe af hvidvask og terrorfinansiering.
Med en hvidvaskstrategi vil denne indsats blive styrket, og
Samlet set skal det være langt sværere for kriminelle at ud-
nytte det danske system til hvidvask, hvilket er en dagsorden,
som jeg går ud fra vi alle kan være fælles om.
bidrage til at nedbringe omfanget af hvidvask.
Spørgsmål AD
bankernes interne kontrol og Finanstilsynets
kompetencer og ressourcer
Bankernes interne kontrol
Jeg vil nu rette mig mod spørgsmål AD om bankernes in-
terne kontrol og Finanstilsynets kompetencer m.v.
Den seneste tids sager viser jo desværre, at der ikke har været
den fornødne opmærksomhed i bankerne.
Den manglende fokus på hvidvaskreglerne hos bankerne er
også reflekteret i de to politianmeldelser af Danske Bank og
Nordea.
Når Finanstilsynet finder, at det er berettiget at politianmelde
to banker, er det jo udtryk for, at der har været væsentlige
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd 7/4-17 om Finanstilsynets 'Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering' i 'Panama-papers'-sagen', til erhvervsministeren
7/7
mangler i bankernes måde at indrette deres forretninger på i
forhold til at dæmme op for risikoen for at blive misbrugt til
hvidvask- og terrorfinansiering.
Bankerne skal være med til at løfte sit samfundsansvar for,
at lovgivningen bliver overholdt. Det er afgørende, at sekto-
ren selv medvirker til aktivt at sikre, at det finansielle system
ikke bliver misbrugt til hvidvaskformål.
Jeg har derfor også noteret mig, at Finans Danmark slår fast,
at bekæmpelse af hvidvask og skattely er en vigtig fælles
samfundsopgave, hvor bankerne har et særligt ansvar.
Det er jeg naturligvis enig i, og jeg forventer derfor, at sek-
toren selv fremover vil bidrage langt mere til, at sådanne sa-
ger ikke opstår igen.
Finanstilsynets ressourcer og redskaber
I forhold til Finanstilsynets ressourcer har jeg
som tidligere
nævnt
foreslået, at der tilføres flere ressourcer til Finans-
tilsynet for derigennem at styrke den samlede tilsynsindsats
på området.
De seneste to sager understreger desværre behovet for flere
kræfter hos Finanstilsynet, som både kan tage på tilsynsbe-
søg, men også indgå i en øget dialog med bankerne.
Tak. Jeg vil nu give ordet til skatteministeren