Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
10. april 2017
Besvarelse af spørgsmål 126 alm. del stillet af udvalget den 17. marts
2017.
Spørgsmål:
Kan ministeren oplyse, hvorvidt kravene til gennemsigtighed ved
præsentationsmateriale af pensionsprodukter, som udarbejdes af
forsikringsmæglere til potentielle kunder, er overholdt, hvis mægleren
alene præsenterer den samlede omkostning for kunden, men ikke
præciserer oplysningerne om omkostningen i materialet, herunder i
beregningerne til henholdsvis mægler og omkostningen til det navngivne
pensionsselskab?
Svar:
Det følger af lov om forsikringsformidling, at der ved indgåelse af et sam-
arbejde mellem kunde og forsikringsmægler skal udarbejdes en samar-
bejdsaftale. Det skal her tydeligt fremgå, hvad forsikringsmægleren skal
yde kunden samt prisen for ydelsen.
Normalt vil forsikringsmægleren også gengive pensionsselskabets omkost-
ninger. Der findes dog ikke nogen lovgivningsmæssig forpligtelse til at op-
lyse dette.
Oplysningsforpligtigelsen om omkostninger påhviler derimod det enkelte
forsikringsselskab. Mange selskaber vælger i den forbindelse samtidigt at
oplyse kunden om forsikringsmæglerens omkostninger og giver derved et
samlet overblik over omkostninger forbundet med aftalen.
Jeg henviser desuden til min besvarelse af ERU spørgsmål 123 alm. del.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen