Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1740441_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
3. april 2017
Besvarelse af spørgsmål 102 alm. del stillet af udvalget den 14. marts
2017.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14/3-17 fra Dansk Design
Center om Design Societys indsatser, resultater og vision, jf. ERU alm. del
- bilag 142.
Svar:
For så vidt angår henvendelsen fra Design Society, kan jeg oplyse, at Er-
hvervsministeriet nøje følger Design Society og dets datterselskabers ar-
bejde med at markedsføre Danmark som designnation, skabe vækst i de
kreative erhverv og arbejdet med at oplyse og motivere andre dele af er-
hvervslivet til anvendelse af design. Den statslige finansiering til Design
Society udgør i 2017 22,8 mio. kr. og fra 2018 og frem udgør den statslige
finansiering 19,4 mio. kr. årligt. Erhvervsministeriet indgår hvert år en mål-
og resultatplan med Design Society.
Design Society står med en vigtig opgave. Designbegrebet har pga. den
teknologiske og digitale udvikling ændret sig, og rummer i dag langt mere
end, hvad man traditionelt har forbundet med design-definitionen. Samti-
digt er Danmark berømt i hele verden for sit klassiske design og sin mode
og denne position er vigtig at holde fast i. Design Society har et skarpt
fokus på, hvordan man kan bruge Danmarks verdensberømte designkom-
petencer i den teknologiske udvikling.
Dansk Design Center gennemførte i 2016 en undersøgelse i samarbejde
med Dansk Industri, der viste at 40 procent af danske virksomheder er
usikre på, hvad de kan bruge design til. Der er derfor et kæmpe potentiale
i forhold til at få åbnet danske virksomheders øjne for, hvordan anvendel-
sen af design kan bidrage positivt til deres virksomhed.
Dansk Design Center arbejder aktivt for at bringe danske designere og er-
hvervsvirksomheder sammen med henblik på i fælleskab at skabe produk-
ter, som lever op til kundernes behov og efterspørgsel. Formålet er at mo-
tivere danske virksomheder til i højere grad at inddrage design i deres pro-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/3-17 fra Dansk Design Center om Design Societys indsatser, resultater og vision, til erhvervsministeren
2/2
duktions- og udviklingsprocesser. Dansk Design Center har for nylig gen-
nemført et program, hvor 18 danske virksomheder er blevet matchet med
design- og innovationsrådgivere med det formål at løse nogle af virksom-
hedens udfordringer ved brug af design.
Design Societys datterselskaber har i 2017 en række store arrangementer,
der tiltrækker international opmærksomhed på Danmark som designnation.
Både INDEX: Award og Danish Design Award uddeler igen i år designpri-
ser. Begge arrangementer er med til at sætte fokus på Danmark som de-
signnation Danish Fashion Institute har markeret sig internationalt i sit ar-
bejde for at skabe en mere bæredygtig international modebranche. Danish
Fashion Insitute er igen i år vært for verdens største konference om bære-
dygtig mode, Copenhagen Fashion Summit, hvor toneangivende modefolk
fra hele verden deltager. Konferencen er med til at markedsføre Danmark
og er vise omverden, at Danmark er villige til at gå foran i ambitionen om
at skabe en bæredygtig modebranche.
Det ligger mig meget på sinde at sikre, at Danmark kan bevare sin status
som international designnation. En sådan status forudsætter, at vi i Dan-
mark bliver endnu bedre til at sprede budskabet om anvendelsen af design.
Det er helt centralt, at danske virksomheder får adgang til viden om, hvor-
dan anvendelsen af design, gør dem mere konkurrencedygtige i en verden,
der konstant er under forandring, og hvor købere og brugere stiller høje
krav til både funktionalitet, æstetik og etik.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen