Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1676962_0001.png
TALEPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
Samråd i ERU den 22. september 2016 om forbrugerbeskyttelse i
forhold til betalingsdata – Spørgsmål C og D stillet efter ønske fra
Mette Reissmann (S)
[Indledning]
Tak for invitationen til at drøfte forbrugerbeskyttelse i
forhold til betalingsdata.
Der er stillet to spørgsmål til samrådet. Jeg besvarer de
to spørgsmål i sammenhæng.
Ad spørgsmål C:
”Hvordan vil ministeren sikre, at forbrugerbeskyttelsen i
forhold til betalingsdata fremadrettet ikke forringes i for-
bindelse med, at betalingstjenesteloven skal ændres inden
2018 på grund af et nyt EU-direktiv?”
[Baggrund]
For overblikkets skyld begynder jeg med at redegøre
for indholdet af de nuværende danske regler. Bagefter
vil jeg beskrive de ændringer, der skal foretages, for
at Danmark lever op til reglerne i det nye betalings-
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra det åbne samråd den 11/10-16 om betalingstjenesteloven, til erhvervs- og vækstministeren
2/12
tjenestedirektiv – uden dog at fremsætte et lovforslag,
som vi kommer tilbage til senere i denne folketings-
samling. Dette fremgår også af regeringens lovpro-
gram.
Ifølge betalingstjenestelovens § 85 må oplysninger
om, hvor et betalingsinstrument, fx et betalingskort,
er brugt, og hvad der købes, kun anvendes til at gen-
nemføre betalingen – ikke andet.
Derudover kan oplysningerne behandles i visse situa-
tioner, hvor det er nødvendigt for at sikre rets-
håndhævelsen, forhindre misbrug eller lignende.
Formålet med de danske regler har været at sikre, at
betalingsoplysninger ikke benyttes til for eksempel
opstilling af forbrugsprofiler og uønsket kortlægning
af forbrugsmønstre.
Den danske bestemmelse indebærer, at betaleren ikke
kan samtykke sig ud af reglen – altså at forbrugeren
ikke kan give en tilladelse.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra det åbne samråd den 11/10-16 om betalingstjenesteloven, til erhvervs- og vækstministeren
3/12
Hensynet har her indtil nu været, at det kan være
svært for forbrugeren at have overblik over, hvad der
i givet fald ville blive givet tilladelse til.
Ifølge gældende praksis på området gælder reglerne
alle virksomheder. Det indebærer, at virksomhederne
ikke må kortlægge de enkelte kunders forbrugsmøn-
stre ud fra oplysninger om, hvor kundens betalingsin-
strument har været anvendt, og hvad der er købt.
Finanstilsynet har imidlertid givet dispensation til en
række finansielle virksomheder, så de kan tilbyde
forbrugsoverblik via netbank. Dispensationen er givet
med hjemmel i betalingstjenestelovens § 1, stk. 3 og
gælder kun services, der alene er rettet mod forbruge-
ren.
Herudover gælder reglerne ikke såkaldte loyalitets-
kort, fx fra supermarkeder eller kaffekort, som virk-
somhederne gerne må anvende oplysninger fra.
[Ændringer som følge af PSD2]
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra det åbne samråd den 11/10-16 om betalingstjenesteloven, til erhvervs- og vækstministeren
4/12
Betalingstjenesteloven medfører altså i dag som ud-
gangspunkt, at der ikke må opstilles budgetter og for-
brugsoverblik på baggrund af betalingsoplysningerne
på vegne af forbrugeren, selv hvis forbrugeren måtte
ønske det.
13. januar i år trådte det reviderede betalingstjeneste-
direktiv, som også kaldes PSD2, i kraft. Direktivet
skal være implementeret i dansk lovgivning senest
13. januar 2018.
PSD2 regulerer blandt andet en ny type virksomheder
– kaldet kontooplysningstjenesteudbydere – som net-
op tilbyder at lave budgetter og forbrugsoverblik til
deres kunder.
Ifølge direktivet skal forbrugeren have lov til at give
udbydere af denne type tjenester adgang til betalings-
oplysningerne i forbrugerens netbank.
Betalingstjenesteloven vil derfor skulle ændres på en
række områder, så denne type tjenester tillades.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra det åbne samråd den 11/10-16 om betalingstjenesteloven, til erhvervs- og vækstministeren
5/12
De konkrete kontooplysningstjenester, som de nye
tredjeparter ifølge direktivet skal kunne udbyde, sva-
rer i høj grad til, hvad bankerne allerede i dag kan til-
byde som følge af Finanstilsynets dispensation.
Der er altså primært tale om, at andre virksomheder
end bankerne nu får lov til at tilbyde denne type tje-
nester.
Det vil ifølge direktivet være en betingelse, at en ud-
byder kun må tilgå og behandle betalingsoplysnin-
gerne, hvis forbrugeren har givet sit udtrykkelige
samtykke.
Derudover regulerer PSD2 ikke, hvad data i øvrigt
må bruges til, når bare kunden giver samtykke.
Der skal altså tages stilling til om kunders data ud
over kontooplysningstjenester må bruges til andre
formål, hvis persondatalovgivningen er overholdt og
forbrugeren har givet sit samtykke.
[Regeringens tilgang]
På den baggrund har der været rejst en række bekym-
ringer i forhold til forbrugerbeskyttelsen, når vi skal
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra det åbne samråd den 11/10-16 om betalingstjenesteloven, til erhvervs- og vækstministeren
6/12
implementere det nye betalingstjenestedirektiv PSD2
i Danmark.
Regeringen – vil jeg gerne understrege – har selvsagt
ikke planer om at indrette den kommende betalings-
tjenestelov på en måde, der ikke er til gavn for for-
brugerne.
Der deler jeg spørgerens overordnede vurdering. Så
er spørgsmålet, hvordan man gør det gavn for forbru-
gerne. Det er jo en politisk diskussion.
Der kan fx være følsomme oplysninger i de beta-
lingsdata, der bliver generet, når man gennemfører
elektroniske betalinger. Derfor skal data behandles
med den rette omhu og ikke kunne bruges til hvad
som helst.
I et samfund, der bliver mere og mere digitalt kom-
mer man selvfølgelig i flere politiske diskussioner om
netop det tema, som spørgeren tager op, blandt andet
i forhold til datalæk.
Jeg mener, at vi kan indrette lovgivningen på en må-
de, der er til større gavn for forbrugeren end i dag.
Med det udgangspunkt har jeg to pejlemærker for det
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra det åbne samråd den 11/10-16 om betalingstjenesteloven, til erhvervs- og vækstministeren
7/12
lovforslag, jeg kommer til at diskutere med Folketin-
gets partier:
For det første må vi forstå, at digitaliseringen giver
nye muligheder. Digitaliseringen er kommet for at
blive. Jeg mener, det er vigtigt, at vi udnytter de mu-
ligheder, den teknologiske udvikling åbner for, som
kan være til stor gavn for forbrugerne.
For det andet er jeg overbevist om, at forbrugerne er i
stand til at træffe oplyste valg, og jeg er overbevist
om, at vi kan have tillid til den enkelte forbruger.
Derfor mener jeg, at vi skal skabe et rum, som virk-
somhederne kan udfylde med de gode idéer, der lig-
ger derude med det overordnede sigte, at behandlin-
gen af data skal være i forbrugerens interesse, og med
forbrugerens samtykke.
Efter min opfattelse er opgaven altså at finde balan-
cen mellem hensynet til forbrugerbeskyttelsen og mu-
ligheden for, at danske forbrugere kan få glæde af
nye, innovative tjenester – ikke at afskærme forbru-
geren fra at udnytte disse muligheder.
Deri ligger der selvfølgelig nogle politiske diskussio-
ner om, hvordan vi bedst sikrer det.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra det åbne samråd den 11/10-16 om betalingstjenesteloven, til erhvervs- og vækstministeren
8/12
Det bringer mig videre til besvarelsen af spørgsmål
D.
Samrådsspørgsmål D: Agter ministeren at tage initiativ til
at ændre betalingstjenesteloven, således at virksomheder
fremover vil kunne få adgang til forbrugernes betalingsda-
ta, sådan som Finansrådet og Dansk Erhverv foreslår jf.
dr.dk ”Bankerne vil med i din indkøbskurv” den 9. august
2016?
Som nævnt i min besvarelse af spørgsmål C medfører
det nye betalingstjenestedirektiv, at forbrugeren
fremover skal kunne give såkaldte tredjeparter ad-
gang til at behandle data fra forbrugerens netbank.
Det betyder, som også tidligere nævnt, at § 85 i beta-
lingstjenesteloven skal ændres, så den lever op til di-
rektivet.
Det giver samtidig anledning til at se på, hvordan vi
skal indrette reglerne i Danmark fremover.
Jeg mener som sagt, at man bør anlægge en tilgang,
der giver forbrugeren en større valgfrihed end i dag,
så vi rammer en mere tidssvarende balance mellem
forbrugerens valgmuligheder og beskyttelsen mod
uvedkommende brug af data.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra det åbne samråd den 11/10-16 om betalingstjenesteloven, til erhvervs- og vækstministeren
9/12
Konkret mener jeg, at den balance kan rammes ved at
tillade behandling af data, hvis det er nødvendigt for
at udbyde en specifik tjeneste, som forbrugeren øn-
sker at benytte sig af.
Lad mig give et par eksempler:
Bankerne bruger i dag betalingsoplysninger til at til-
byde sine kunder et forbrugsoverblik i netbanken. Det
er i sagens natur nødvendigt at behandle denne type
oplysninger for at kunne give forbrugsoverblikket.
Den dispensation bankerne har i dag til at give over-
blikket, mener jeg skal skrives ind i loven.
Det betyder ikke, at banken også skal have lov til at
lade de oplysninger gå videre og bruge dem til fx
kreditvurderinger, som der har været rejst en diskus-
sion om.
Det samme gælder for forsikringer. At en forbruger
fx giver en bank tilladelse til at udarbejde et netbank-
soverblik betyder ikke, at man også giver et forsik-
ringsselskab i samme finansielle koncern adgang til at
beregne forsikringspræmier på baggrund af de oplys-
ninger.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra det åbne samråd den 11/10-16 om betalingstjenesteloven, til erhvervs- og vækstministeren
10/12
For at være helt konkret vil jeg gerne tage fat i et ek-
sempel Forbrugerrådet Tænk har peget på. Tænk gi-
ver udtryk for en bekymring for, at en bank fx kigger
på, hvilken medicin en forbruger køber, for derefter
at give oplysningerne videre til et forsikringsselskab,
så forbrugeren risikerer en højere præmie på sin livs-
forsikring.
Det er ikke det, loven efter min mening skal give mu-
lighed for. Så den bekymring vil jeg allerede i dag
gerne mane i jorden. Det skal ikke være lovligt.
Forbrugerrådet Tænk er også bekymret for, om man
som forbruger kan blive tvunget til at acceptere brug
af sine data, hvis man vil have et betalingskort.
Igen: Det er ikke det, jeg har i tankerne. Det er ikke
nødvendigt at få betalingsoplysninger for fx at tilbyde
et Dankort. Derfor skal det ikke være en betingelse
for at få et Dankort, at forbrugerne giver adgang til
betalingsoplysninger.
Med den tilgang skal et samtykke til, at butikken,
banken eller en af de nye såkaldte tredjeparter ind-
samler og behandler kundens data tjene et konkret
formål for forbrugeren. På den måde undgår vi, at
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra det åbne samråd den 11/10-16 om betalingstjenesteloven, til erhvervs- og vækstministeren
11/12
forbrugeren bliver presset til at give et ”ufrivilligt
samtykke”, som jeg også ved spørgeren har været
meget optaget af.
Endelig mener jeg, at vi bør opretholde forbuddet
mod videresalg af data.
[Afrunding]
Den tekniske udformning af et lovforslag er netop nu
i gang med at forberede. Derfor tager vi også hul på
de politiske diskussioner her på dette samråd.
Men jeg vil også gerne afslutningsvis sige, at jeg
kommer til at tage en drøftelse med Folketingets par-
tier inden fremsættelsen af forslaget.
Det vil også være naturligt med den interesse spørge-
ren har vist for dette tema, at spørgeren og Socialde-
mokratiet kommer til at være en del af den drøftelse
inden forslaget går i høring.
Dette vil være med henblik på at inspirere hinanden
til noget, der bør være til gavn for forbrugeren, og at
data bliver brugt til ting, der er relevante, uden at bli-
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil sende sit talepapir til udvalget fra det åbne samråd den 11/10-16 om betalingstjenesteloven, til erhvervs- og vækstministeren
12/12
ve misbrugt til ting, der ikke er i forbrugerens interes-
se.