Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del
Offentligt
1805335_0001.png
Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg
Christiansborg
19. oktober 2017
Svar på Energi-, Forsynings- og Klimaudvalgets spørgsmål nr.
418 (Alm. del) af 26. september 2017 stillet efter ønske fra Søren
Egge Rasmussen (EL)
Spørgsmål
Er ministeren enig i, at en ny og forpligtende SKI-aftale 50.47 Internetforbindel-
ser vedrørende hjemmearbejdspladser m.v. til ansatte i staten, regioner og kom-
muner er møntet på en landsdækkende leverandørkontrakt, som vil afskære nye
og ikkelandsdækkende udbydere fra at byde ind på disse opgaver?
Svar
I efteråret 2016 besluttede den daværende regering en bedre arbejdsdeling mellem
Statens Indkøbsprogram i Moderniseringsstyrelsen og Statens og Kommunernes
Indkøbsservice A/S (SKI). Baggrunden herfor er, at der i dag eksisterer en række
parallelle aftaler mellem Statens Indkøbsprogram og SKI. Formålet med arbejds-
delingen er at undgå dobbeltarbejde, udnytte synergier og opnå storkøbsfordele.
Den nye arbejdsdeling betyder, at SKI over fire år overtager udbud og kontrakt-
styring af 16 aftaler i Statens Indkøbsprogram, hvor SKI har parallelle aftaler.
Den kommende forpligtende SKI-aftale 50.47 Internetforbindelser erstatter Mo-
derniseringsstyrelsens
eksisterende aftale for hjemmearbejdspladser samt SKI’s
nuværende aftale 02.11 Internetforbindelser.
Det er
som det gælder generelt
en forudsætning for at udbyde fællesoffentlige
aftaler, at SKI forud for det enkelte udbud foretager en konkret vurdering af ud-
buddets effekt på markedet, herunder en markedsanalyse med fokus på, at der
sikres konkurrence på både kort og lang sigt.
Moderniseringsstyrelsen har på den baggrund til brug for besvarelsen af spørgs-
målet indhentet en udtalelse fra SKI, der har oplyst følgende:
Som led i udviklingen af rammeaftale 50.47 Internetforbindelser har en projektgruppe be-
stående af både statslige og kommunale repræsentanter været inddraget for at sikre, at afta-
len bedst muligt matcher det offentliges behov for køb af hjemmearbejdspladser. Både stat, re-
gioner og kommuner har endvidere haft det foreløbige udbudsmateriale i høring inden den en-
delige færdiggørelse af materialet.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 418: Spm. om, hvorvidt en ny og forpligtende SKI-aftale 50.47 Internetforbindelser vedrørende hjemmearbejdspladser m.v. til ansatte i staten, regioner og kommuner er møntet på en landsdækkende leverandørkontrakt, som vil afskære nye og ikkelandsdækkende udbydere fra at byde ind på disse opgaver, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 2
SKI har valgt at opdele 50.47 Internetforbindelser i to delaftaler
henholdsvis en delaftale
for kablet bredbånd og en delaftale for trådløse internetforbindelser. Opdelingen af aftalen i
to delaftaler betyder, at der skal ske en separat tildeling for hver delaftale. Dette skærper
konkurrencen, og opdelingen resulterer derfor i en øget konkurrence, hvilket forventes at re-
sultere i en positiv effekt for pris og vilkår på aftalen.
SKI bemærker endvidere:
I samarbejde med den eksterne projektgruppe blev [det] overvejet, om der skulle foretages en
geografisk opdeling (udover den allerede gennemførte i to delaftaler), men det er ikke fundet
hensigtsmæssigt, da en række af de statslige kunders brugere, og dermed leverancer under af-
talen, er placeret i forskellige landsdele. En geografisk opdeling vil således medføre, at en
statslig kunde potentielt ville skulle indgå aftaler med flere leverandører for at få dækket sit
indkøbsbehov. Dette vurderes at medføre en række yderligere omkostninger.
Samtidigt skal det understreges, at den kommende aftale forventes maksimalt at få 20.000
brugere, hvilket skal sammenholdes med, at der i Danmark er tegnet ca. 3.652.000 abon-
nementer jf. Energistyrelsens telestatistik for andel halvår 2015. Den kommende aftale vil
således få en andel af det samlede marked på under 1 pct.
Det er således korrekt, at udbuddet omfatter to landsdækkende delaftaler, idet
SKI som anført i samarbejde med en ekstern projektgruppe bestående af både
statslige og kommunale repræsentanter ikke har fundet grundlag for en geografisk
opdeling.
Såfremt nye eller ikke-landsdækkende udbydere skulle have interesse i at byde på
en af eller begge delaftalerne, vil de eksempelvis kunne undersøge mulighederne
for at indgå i et konsortium for derved at kunne dække hele landet.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation