Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del
Offentligt
1801773_0001.png
Kommissorium for analyse af forrentning og investeringer i
vand- og spildevandssektoren
Baggrund
Forsyningsstrategiens principper for effektiv regulering indebærer, at reguleringen
gennem klare regler og hensigtsmæssige incitamenter skal understøtte, at der fore-
tages effektive investeringer i forsyningsselskaberne. Det skal analyseres, om re-
guleringen i vandsektoren understøtter effektive investeringer, og ifald den ikke gør,
hvordan reguleringen kan forbedres.
Formål med analysen
Incitamenterne til at investere effektivt i vandsektoren skal analyseres
herunder
procedurer og rammer for udarbejdelse og godkendelse af nye investeringer og
medfinansieringsprojekter. Det analyseres også, hvorledes reguleringen af forsy-
ningsselskabernes indtægtsrammer i forhold til nye investeringer skaber incitamen-
ter til et samfundsmæssigt hensigtsmæssigt investeringsniveau. Endelig analyse-
res andre incitamenter som mulighed for at udtage overskud til ejerne samt forrent-
ning, herunder betydningen af at indføre forrentning i sektoren for priser, markeds-
struktur m.m.
Analysen inddrager resultater fra den gennemførte evaluering af kommunal klima-
tilpasning i de dele, der omhandler investeringer i klimatilpasningsløsninger.
Analysen gennemføres i tæt koordination med analyserne af forsyningssikkerhed
og miljø, der er forankret i MFVM/MST.
Analysens hovedelementer
Det skal for vandsektoren analyseres:
Om den økonomiske regulering, herunder muligheden for at henlægge til
investeringer, giver selskaberne incitament til at foretage totaløkonomisk
omkostningseffektive investeringer.
Kontor
Forsyningskontor I
Dato
18. maj 2017
J nr. 2016 - 2223
/penvo
Hvad det vil betyde for priser, markedsstruktur, samfundsøkonomi og an-
dre relevante overvejelser henholdsvis på kort og på langt sigt, hvis man
indfører forrentning i sektoren og giver mulighed for at udtage et overskud
til ejerne.
Om den økonomiske regulering giver selskaberne tilstrækkelige mulig-
heder for, at kunne finansiere investeringer i sektoren.
Om medfinansieringsreglerne på klimatilpasningsområdet og mulighe-
den for at opnå tillæg til indtægtsrammen til nye investeringer giver inci-
tamenter til at selskaberne foretager totaløkonomisk omkostningseffekti-
ve klimatilpasningsinvesteringer på et samfundsøkonomisk hensigts-
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 386: Spm. om ministeren vil oversende kommissorium for den investeringsanalyse, som ministeren nævnte på samrådet om TCO (Total Cost of Ownership) den 28. august 2017, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1801773_0002.png
mæssigt niveau, jf. analysen af forsyningssikkerhed forankret i
MFVM/MST. Det undersøges yderligere, om der med fordel kan stilles
krav om samfundsøkonomiske beregninger for klimatilpasningsprojekter
eller tilvejebringes en mere hensigtsmæssig incitamentsstruktur.
Om muligheden for at opnå tillæg til indtægtsrammen som følge af æn-
drede serviceniveauer vedr. spildevandsudledning, vandkvalitet mv. gi-
ver incitamenter til at selskaberne foretager totaløkonomisk omkost-
ningseffektive investeringer på et samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt
niveau., jf. analysen af forsyningssikkerhed forankret i MFVM/MST. Det
undersøges yderligere, om der med fordel kan stilles krav om sam-
fundsøkonomiske beregninger for investeringsprojekter eller tilvejebrin-
ges en mere hensigtsmæssig incitamentsstruktur.
Om godkendelsesprocedurerne for nye investeringer understøtter effek-
tive investeringer i sektoren, eller om regler og procedurer kan indrettes
mere hensigtsmæssigt. Det undersøges yderligere om der kan arbejdes
med automatiske indikatorer, jf. den nye økonomiske regulering af eldi-
stributionssektoren.
Om muligheden for at opnå tillæg til indtægtsrammen ved nyt, højere
serviceniveauer for klimatilpasning, vandkvalitet og udledning giver an-
ledning til overkompensation fordi de eksisterende rammer allerede in-
deholder en kompensation for det eksisterende serviceniveau. Det un-
dersøges, om muligheden for tillæg kan indrettes, så der ikke sker over-
kompensation.
Analysen skal indeholde konklusioner og konkrete anbefalinger til regulering, der
tager hånd om de identificerede problemstillinger og fremmer incitamentet til at
foretage hensigtsmæssige og effektive investeringer.
Organisering, finansiering og proces
Analysen udbydes som en konsulentopgave forankret i EFKM (departementet og
Energistyrelsen), og indgår som et delprojekt under den tværgående arbejdsgruppe
på vandområdet. Arbejdsgruppen omfatter FM, MFVM, EFKM, ENS, MST og For-
syningssekretariatet i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Der etableres en fælles styregruppe for analyserne på vandområdet.
Opgaven udbydes med en økonomisk ramme på 1 mio. kr. i 2017. Finansieringen
indgår i EFKMs budget for 2017. Arbejdet igangsættes i Q2 2017, og endelig af-
rapportering forelægges Q1 2018.
Side 2/2