Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del
Offentligt
1786439_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del endeligt svar på spørgsmål 160
Offentligt
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
16. februar 2017
J nr. 2016-2759
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 24. januar 2017 stillet mig føl-
gende spørgsmål 160 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Christian Poll (ALT).
Spørgsmål 160
Vil ministeren vurdere, om Europa-Kommissionen i følgende to dokumenter
erklærer PSO-systemet traktatstridigt: Dokument K(2014) 8004 corr. af 24.
oktober 2014 vedr. statsstøttesag SA.36204 2013/N
Danmark
Støtte til
solcelleanlæg og øvrige vedvarende energianlæg
(http://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/247697/247697_1632386_1
91_2.pdf) og Dokument C(2014) 8162 af 28. oktober 2014 vedr. statsstøtte-
sag SA.37122 (2013/N)
Danmark
Støtte til husstandsmøller og til hav-
vindmøller med forsøgselement
(http://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/249516/249516_1637795_1
87_2.pdf)?
Svar
Som oplyst i tidligere besvarelser til
har Europa-Kommissionen over for
PSO-system ifølge deres opfattelse
Traktatens artikel 30 og 110, da det
af vedvarende energi.
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Danmark tilkendegivet, at det danske
ikke er i overensstemmelse med EU-
diskriminerer udenlandske producenter
Disse tilkendegivelser har man fra dansk side valgt aktivt at reagere på og
har på grundlag heraf indgået i en tæt dialog med Kommissionen siden 2014
om at finde en løsning, der kunne bringe den danske finansiering af vedva-
rende energi i overensstemmelse med traktaten. Der blev derfor i 2014 fun-
det en midlertidig løsning på EU’s kritik, der gælder for 2015 og 2016,
under
forudsætning af, at der skulle findes en langsigtet løsning fra 2017 og frem.
De to statsstøtteafgørelser om hhv. støtte til solcelleanlæg og øvrige vedva-
rende energianlæg samt støtte til husstandsmøller og til havvindmøller inde-
holder en beskrivelse af den midlertidige løsning for 2015 og 2016, som
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om, hvorvidt der er tilgået aftaleparterne en orientering om drøftelserne med Europa-Kommissionen om en indfasningsmodel, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1786439_0002.png
Kommissionen har accepteret som kompensation for den potentielle for-
skelsbehandling af import af VE-el, som PSO-systemet kan medføre.
Den del af Kommissionens afgørelser, der angår PSO-systemet og de ele-
menter i systemet, som kan anses for at være uforeneligt med EU-Traktaten,
vil ikke blive gengivet her. Der kan blot henvises til, at det fsva. afgørelse
SA.36204 (støtte til solcelleanlæg og øvrige vedvarende energianlæg) drejer
sig om afsnit 3.4, punkt 51-60, og fsva. afgørelse SA.37122 (støtte til hus-
standsmøller og havmøller med forsøgselement) drejer sig om afsnit 8.2,
punkt 62-71.
Det, at Kommissionen i perioden efter 2014 i de to statsstøttegodkendelser
kun midlertidigt har godkendt danske VE-støtteordninger, bør ifølge min op-
fattelse ikke give anledning til tvivl om, at Kommissionen har fundet, at PSO-
systemet kunne medføre forskelsbehandling af udenlandske producenter af
VE-el. Afgørelserne afspejler desuden, at den midlertidige løsning, som blev
fundet for perioden 2015 og 2016, blev anset for at eliminere risikoen for
denne forskelsbehandling, og at finansieringen af de berørte ordninger indtil
31. december 2016 derfor var at anse i overensstemmelse med traktatens
artikel 30 og 110.
Som et supplement til ovenstående kan jeg desuden henvise til Kommissio-
nens afgørelse af 14. december 2016 vedrørende den fremtidige danske fi-
nansiering af vedvarende energi (SA.46882). Kommissionen har med afgø-
relsen godkendt den danske PSO-løsning, som et bredt flertal i Folketinget
blev enige om i november 2016. Af afgørelsen fremgår bl.a.:
”Kommissionen
hæfter sig ved, at fra det øjeblik hvor foranstaltningerne finansieres direkte
over finansloven, vil der ikke være nogen direkte forbindelse mellem støtte-
foranstaltningernes finansiering og den støtte, der ydes under støtteordnin-
gen. Kommissionen finder derfor, at finansieringsordningen for de foranstalt-
ninger og ordninger, der er nævnt i punkt 2, fra og med 2022 ikke vil indebæ-
re nogen restriktioner, der strider mod traktatens artikel 30 eller 110 TEUF.”
Kommissionens afgørelse er offentliggjort på Kommissionens hjemmeside:
http://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_
SA_46882.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2