Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del
Offentligt
1779351_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del endeligt svar på spørgsmål 204
Offentligt
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. marts 2017
J nr. 2017-742
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af d. 23. februar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål 204 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
Spørgsmål 204
Kan ministeren bekræfte, at der i den PSO-fremskrivning, der lå til grund for
PSO-aftalen, indgår 2 mia. kr. frem mod 2025 til ny landvind opstillet i perio-
den 2018-2025?
Svar
Den nuværende landvindsstøtte udløber februar 2018, og der er ikke truffet
beslutning om et nyt støttesystem i perioden herefter. Der er derfor ikke fore-
taget konkrete udgiftsskøn for en eventuel fremtidig støtteordning, og der er
ikke med PSO-aftalen afsat konkret finansiering til en sådan eventuel ny
støtteordning.
Det forudsatte PSO-udgiftsskøn ved indgåelse af
Aftale om afskaffelse af
PSO-afgiften af november 2016
var baseret på Energistyrelsens Basisfrem-
skrivning fra december 2015 samt en række efterfølgende justeringer. Der
indgik i Energistyrelsens basisfremskrivning en beregningsteknisk viderefør-
sel af ordninger, der udløber. Det gælder blandt andet støtteordningen til
landvind. PSO-fremskrivningen baserede sig således på en forventning om,
hvilken udbygning og støtteudgifter, der ville opstå, hvis de nuværende støt-
teordninger ville fortsætte.
I den PSO-fremskrivning, der lå til grund for PSO-aftalen, indgik på den bag-
grund beregningstekniske udgifter til ny landvind i 2018-2025 på i alt ca. 2
mia. kr. (2016-priser). Det bemærkes dog omvendt, at det for perioden efter
2020 beregningsteknisk blev lagt til grund for aftalen, at PSO-udgifterne ud-
gør omtrent en fast andel af BNP fra 2020 og frem. Dette hang sammen
med, at indholdet af en ny energiaftale (og dermed PSO-støtteniveauet) efter
2020 ikke kendes. Der blev dog taget ekstraordinært højde for udgifter i 2021
og 2022, hvor det var forudsat at især den planlagte havvindmøllepark Krie-
gers Flak ville give anledning til høje PSO-udgifter. Konkret afveg den an-
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om bekræftelse af Vindmølleindustriens påstand om, at der er afsat 2 mia. kr. i PSO-aftalen til udbygningen med ny landvind i perioden 2018-2025, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1779351_0002.png
vendte fremskrivning i PSO-aftalen derfor fra Energistyrelsens PSO-
fremskrivning i årene 2023-2025.
Det faktiske udgiftsniveau i de kommende år vil afhænge af, hvilke konkrete
nye støtteordninger der eventuelt oprettes.
Endelig bemærkes det, at der som led i PSO-aftalen blev aftalt, at en række
støtteordninger til vedvarende energi skal effektiviseres med i alt 50 mio. kr. i
2019 stigende til 400 mio. kr. årligt fra 2024.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2