Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del
Offentligt
1762322_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. maj 2017
J nr. 2017 - 1610
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 3. maj stillet mig følgende
spørgsmål 290 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Christian Poll (ALT).
Spørgsmål 290
”Vil ministeren –
i forlængelse af EFK alm. del
svar på spm. 233
anslå,
hvor stor den samlede CO
2
-udledning (g CO
2
/MJ) er fra dansk fossil diesel
og benzin, når hele opstrømsudledningen medregnes, idet der henvises til
følgende?
Spørgsmål 233 blev stillet i forlængelse af svar på spm. 177 om den stigen-
de CO
2
-udledning fra danske felter. Der blev i spørgsmål 233 spurgt til den
samlede CO
2
-udledning for dansk fossil benzin og diesel, når hele op-
strømsudledningen medregnes. Spørgsmålet blev i realiteten ikke besvaret.
Ministeren oplyste i stedet om CO
2
-udledningen
fra EU’s fossile brændstof,
hvilket af EU regnes som 95 g CO
2
/MJ. Ministeren svarer (ved at regne bag-
ud fra EU’s 95 g fratrukket selve forbrænding på 74 g), at opstrømsudledning
anslås til ca. 21 g CO
2
/MJ. Dette er næppe et retvisende svar for det danske
fossile brændstof.
De fleste andre EU-lande er olieimportører og importerer olie fra lande uden
for EU. Danmark er i modsætning selvforsynende (danske raffinaderier mod-
tager olie fra danske og norske felter). Det er derfor ikke tilfredsstillende, at
ministeren baserer sit svar på EU-tal, når der specifikt spørges til CO
2
-
udledning fra dansk fossilt brændstof.
I svar på spm. 233 oplyses det dog også: (1) at de danske raffinaderier har
reduceret deres udledning, og at udledning fra distribution af brændstoffet li-
geledes er reduceret, og (2) at det for dansk fossilt brændstof skønnes, at
over 90 pct. af opstrømsudledninger tilskrives fra selve udvindingen. ”Udvin-
dingen” må antages at være identisk med den udledning fra felterne, som
ministeren redegør for i sit svar på spm. 177.
Af svar på spm. 177, tabel 2, fremgår, at udvindingen (de danske felters
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om, hvor stort det samlede CO2 udslip (gCO2/MJ) er fra dansk fossil diesel og benzin, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1762322_0002.png
brændstofforbrug og flaring) i 2015 havde en udledning på 148.000 t CO
2
per
mio. t.o.e., de producerede. Altså 3,5 g CO
2
/MJ. Så, hvis udvinding står for
90 pct. af brændstoffets opstrømsudledning, må den samlede opstrømsud-
ledning for dansk fossilt brændstof groft regnet ligge på omkring 4 g CO
2
/MJ.
Og altså ikke de 20-21 g CO
2
/MJ, som ministeren angiver i svar på spm.
233. Hvis dette skøn er rigtigt, er svaret på spm. 233 om den samlede CO
2
-
udledning fra dansk fossil diesel altså ikke 95 g CO
2
/MJ, men 4 g + 74 g = 78
g CO
2
/MJ. Det er dog nok lidt højere, da CO
2
-udledningen angivet i tabel 2 i
svar på spm. 177 ikke kun omfatter olie, men også gas, som der jo ikke laves
benzin og diesel.”
Svar
Jeg har ikke kendskab til data for den samlede CO
2
-udledning inklusive op-
strømsudledningen for dansk produceret benzin og diesel set i et vugge til
grav perspektiv. Herudover vil sådanne opstrømsudledninger heller ikke væ-
re identiske med de udledninger, der er forbundet med den benzin og diesel,
der rent faktisk anvendes i Danmark.
Danmark er netto selvforsynende med olie samlet set, men det dækker over,
at der både eksporteres og importeres brændstoffer baseret på råolie. Såle-
des vil olieselskaber uden eget raffinaderi i Danmark ofte vælge at importere
deres benzin og diesel. Samlet set er der en nettoimport af diesel og en net-
toeksport af benzin. Hovedparten af det flybrændstof, der bruges i Danmark
er ligeledes importeret, da den danske produktion er meget begrænset.
Når det gælder de danske raffinaderier, modtager de både råolie fra de dan-
ske felter, men også fra andre gas- og oliefelter. Dertil kommer en lang ræk-
ke blandekomponenter af forskellig oprindelse.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2