Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del
Offentligt
1752232_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
4. maj 2017
J nr. 2017-1036
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 6. april 2017 stillet mig følgende
spørgsmål 254 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet af
Jens Joel (S).
Spørgsmål 254
Vil ministeren redegøre for, om området for hulmursisolering vurderes at væ-
re et enestående grelt tilfælde, eller om der er rejst lignende substantiel kritik
af energispareordningen på andre områder af borgere eller repræsentanter
fra forskellige aktører? Ministeren bedes i sit svar indarbejde en oversigt over
sådanne eventuelle henvendelser og redegøre for, hvordan ministeren og
myndighederne har reageret og hvad der er igangsat for at imødegå en så-
dan eventuel kritik.
Spørgsmålet ønskes besvaret inden besvarelsen af EFK alm. del
sam-
rådsspm. O.
Svar
Jeg har bedt Energistyrelsen om at redegøre for eventuelle henvendelser om
mulig omgåelse af reglerne for energiselskabernes energispareindsats iht.
energispareaftalen af 13. november 2012 samt mulige præciseringer af
energispareaftalen af 16. december 2016 som svar på spørgsmålet.
Nedenstående er Energistyrelsens liste over sager, som Energistyrelsen er
blevet gjort opmærksom på og eventuelt har reageret på i forhold til aftalen
af 13. november 2012. Der tages forbehold for, at Energistyrelsen løbende
kan modtage henvendelser, hvorfor listen ikke er et udtryk for en endelig
oversigt.
1.
2.
3.
4.
Dobbelttælling af energibesparelser.
Før-situation ved udskiftning af olie- og gaskedler.
Før-situation og opmåling af areal ifm. hulmursisolering.
Opgørelse af energibesparelser ved udskiftning af større halm- og
biokedler.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/5
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om, hvorvidt området for hulmursisolering vurderes at være et enestående grelt tilfælde, eller om der er rejst lignende substantiel kritik af energispareordningen på andre områder af borgere eller repræsentanter fra forskellige aktører, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1752232_0002.png
5. Opgørelse af energibesparelser ved udskiftning af servere og IT-
løsninger.
6. Opgørelse af energibesparelser ved udskiftning af traktorer.
7. Krydssubsidiering og unfair konkurrence mellem koncernforbundne el-
netselskaber.
Nedenstående er en oversigt over sagsforløb for de ovenstående 7 punkter.
Sag
Dobbelttælling af besparelser
Beskrivelse af sagsforløb
I 2014 har Energistyrelsen (ENS) fået kend-
skab til dobbeltindberetning af energibesparel-
ser. Omfanget af dobbeltindberetninger er
blevet undersøgt ved, at hhv.
HMN/Oliebranchens Energisparepulje og
Dansk Energi (DE) har lavet en samkøring af
sager. Energistyrelsen er på baggrund heraf
blevet mundtligt orienteret om, at omfanget af
dobbelttælling er ca. 1 promille, for energibe-
sparelser indrapporteret på daværende tids-
punkt. Energistyrelsen har i denne sag over-
ladt oplysningen af sagen til brancheforenin-
ger/energiselskaber, da det kun er disse, der
har adgang til data ift. at kunne undersøge
dobbeltindberetninger.
ENS er efterfølgende blevet orienteret om
resultaterne af samkøringerne, og at der i
forbindelse med samkøringen hos
HMN/Oliebranchens Energisparepulje har
været krav om tilbageførsel af energibesparel-
ser.
ENS’ informationer om dobbelttælling stam-
mer primært fra Teknisk Arbejdsgruppe (TAG).
ENS vurderer, at problemstillingen primært
relaterer sig til små aktører og til husholdning-
sager.
Med 2016-aftalen indføres der en årlig samkø-
ring af sager på tværs alle brancher (pkt.
12.10). Dette gøres ved, at samarbejdsorg-
anerne årligt indsender en fil med en række
specifikke oplysninger (fastlagt af TAG) pr.
sag. TAG udarbejder plan for samkøring og
udpeger en ansvarlig for samkøringen. Sel-
skaberne har ansvar for, hvem der har ret til at
indberette besparelserne, og der skal korrige-
res i næstkommende år, hvis et selskab ikke
har ret til en besparelse. Samarbejdsorganer-
ne skal sikre, at gældende regler overholdes
ved samkøringen. Derudover skal alle aftaler
om realisering af energibesparelser fremadret-
tet være skriftlige (pkt. 7.2), og det skal fremgå
af dokumentationen ved realisering af energi-
besparelser, hvilket selskab energibesparelser
overdrages til (pkt. 7.3).
Side 2/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om, hvorvidt området for hulmursisolering vurderes at være et enestående grelt tilfælde, eller om der er rejst lignende substantiel kritik af energispareordningen på andre områder af borgere eller repræsentanter fra forskellige aktører, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1752232_0003.png
Før-situation ved udskiftning af olie- og gaskedler
Der er fundet en uoverensstemmelse mellem det, at der i 2012-aftalens
bilag 7 pkt. 3 fremgår, at dokumentation for energibesparelser skal inde-
holde en identificeret standardværdi, herunder en beskrivelse af, hvordan
før-situationen er fastlagt. Samtidigt står der, at standardværdiskabelonen
indeholder alle elementer, der skal indgå i dokumentation for alle bespa-
relser, der opgøres ved standardværdi. Standardværdiskabelonen inde-
holder dog ikke beskrivelse af, hvordan før-situationen er fastlagt og er
beregnet til sager, hvor en aktør er involveret.
ENS bliver opmærksomme på problemstillin-
gen ved henvendelse fra EnergiFyn i juni
2016, der var uenige med auditors vurdering i,
at besparelser er ugyldige, når der ikke fore-
ligger en beskrivelse af før-situationen. Pro-
blemstillingen er herefter drøftet med TAG for
at høre de øvrige parter om deres håndtering
af problemstillingen.
ENS har efterfølgende vurderet, at regelgrund-
laget ikke er konsistent ift. dokumentation af
før-situationen.
ENS har truffet afgørelse om at give Energi-
Fyn ret i den konkrete sag ift. audit, hvorfor
besparelserne er gyldige.
I 2016-aftalen er reglerne på dette område
præciseret og er dermed gældende fra afta-
lens ikrafttræden. Præciseringen består af, at
det nu er skrevet ind, at før-situationen skal
dokumenteres for både energisparesager med
anvendelse af standardværdier og specifik
opgørelse (pkt. 11.7 og pkt. 11.8). Det er hen-
sigten, at det skal løse problemet ift., at der
ikke længere kan være uenighed om, hvor-
vidt/hvordan før-situationen skal dokumente-
res.
Sag på baggrund af Dansk Isolering Garantis
henvendelse i juli 2016 til ENS vedr. mistanke
om mulig omgåelse af reglerne. Problemstil-
lingen er herefter blevet taget op i TAG for at
få påstandene be- eller afkræftet, hvorefter
TAG-medlemmerne vendte tilbage med oplys-
ninger fra relevante forpligtede selskaber.
ENS har igangsat en undersøgelse af energi-
besparelser opnået ved hulmursisolering. I
undersøgelsen indhentes dokumentation fra
selskaber, og alle sager undersøges ud i ak-
tørleddet. Undersøgelsens resultater er i gang
med at blive sendt i høring, og Energistyrelsen
forventer at kunne træffe afgørelser og afslutte
særkontrollen i løbet af maj/juni 2017.
Der er iværksat et midlertidigt stop for indbe-
retning af energibesparelser ift. hulmursisole-
ring frem til den 22. juni 2017, indtil TAG kan
fastsætte mulige fremtidige retningslinjer samt
beslutte mulig opfølgning på de resterende
indberettede besparelser ift. hulmursisolering.
I 2016-aftalen er kravene til dokumentation for
den faktiske gennemførsel af energibesparel-
serne blevet skærpet med henblik på, at det
skal være muligt at kontrollere den faktiske
gennemførsel af energisparesager ved fx
stikprøvekontrol (11.6). Derudover er der
tilføjet krav til, at før-situationen skal dokumen-
teres for både energisparesager med anven-
Isolering før-situation og areal
Ifølge Dansk Isolerings Garanti (DIG) angiver nogle aktører en forkert
metode til udregning af energibesparelser. Derudover mener DIG, at der i
en række tilfælde kan rejses tvivl om, hvorvidt disse aktører faktisk udfører
reel hulmursisolering.
Side 3/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om, hvorvidt området for hulmursisolering vurderes at være et enestående grelt tilfælde, eller om der er rejst lignende substantiel kritik af energispareordningen på andre områder af borgere eller repræsentanter fra forskellige aktører, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1752232_0004.png
Opgørelse af energibesparelser ved udskiftning af større halm- og
biokedler
Med udgangspunkt i drøftelser i TAG den 30. november 2015 har der vist
sig udfordringer med retvisende opgørelser af besparelser ved udskiftning
af gamle halm/biokedler til nye.
delse af standardværdier og specifik opgørel-
se (pkt. 11.7 og pkt. 11.8). Dokumentation for
før-situation har til hensigt at afhjælpe dele af
problemet.
ENS har ikke haft konkrete sager, men har
igennem TAG fået oplyst, at opgørelse ved
udskiftning af halm/biokedler muligvis er blevet
håndteret forkert. Problemstillingen er blevet
drøftet i TAG, og der er udarbejdet nye ret-
ningslinjer via FAQ. Det er derudover besluttet
i TAG at nedsætte en ekspertarbejdsgruppe,
der udarbejder en ny opgørelsesmetode.
Reglerne er præciseret ift., at effektivitet skal
måles både ved før- og efter-situationen (pkt.
10.3, 10.4, 11.7 og pkt. 11.8), da det muligvis
var for generelt formuleret tidligere og en ny
standardløsning for opgørelse af besparelser-
ne er offentliggjort.
Energistyrelsen forventes at igangsætte sær-
kontrol heraf i 2017.
Problemstillingen taget op i TAG på Dansk
Energi’s (DE) initiativ i januar 2016 grundet
aktørers udfordring med at opgøre energibe-
sparelser for serverløsninger. DE har holdt
møde med nogle aktører på markedet.
Der er senere kommet en konkret sag vedrø-
rende en specifik energibesparelse til. Denne
er videregivet fra et medlem af TAG til ENS.
Energistyrelsen forventes at igangsætte sær-
kontrol heraf i 2017.
Den 13. november 2016 offentliggjorde TAG
en FAQ-tekst ift. serverum og den 26. sep-
tember 2016 offentliggjorde ENS en ny FAQ-
tekst, hvor denne type af kapacitetsudvidelser
ikke længere kan medregnes fra den dag,
dette er meldt ud.
I 2016-aftalen indgår tekst svarende til FAQ-
teksten ift. it-projekter (pkt. 10.6 og bilag 3),
der betyder, at kapacitetsudvidelser indenfor
områder, som TAG har fastsat, ikke kan med-
regnes. ENS forventer , at problemstillingen er
løst fremadrettet, da dette skal sikre, at der
ikke vil kunne indberettes nye besparelser
med samme typer af fejl.
Det forventes, at ENS vil igangsætte en
særkontrol i 2017 for at skabe et overblik over
omfanget af mulige fejl samt eventuelle kor-
rektioner af de allerede indberettede energi-
besparelser.
ENS modtog i efteråret 2014 en række henv.
med spørgsmål ift. opgørelsesmetoder for
udskiftning af traktorer. DE sendte i november
Opgørelse af energibesparelser ved udskiftning af servere
Beregning af energibesparelser ved udskiftning af servere ift. om kapaci-
tetsudvidelse kan tælles med.
Udskiftning af traktorer
Beregning af energibesparelser ved udskiftning af traktorer og at energi-
Side 4/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om, hvorvidt området for hulmursisolering vurderes at være et enestående grelt tilfælde, eller om der er rejst lignende substantiel kritik af energispareordningen på andre områder af borgere eller repræsentanter fra forskellige aktører, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1752232_0005.png
besparelserne fra aktørernes side er blevet vurderet til at være flere gan-
ge højere, end den beregning energiselskaberne selv foretager. De høje
beregninger er forekommet fx ved brug af urealistisk forudsætninger for
beregningen af energibesparelse, hvor det er angivet, at en traktors mak-
simale effekt udnyttes i samtlige driftstimer.
Krydssubsidiering/unfair konkurrence mellem koncernforbundne
elnetselskaber
Mulig krydssubsidiering og unfair konkurrence mellem koncernforbundne
elnet- og handelsselskaber.
2014 mails til medlemmer og TAG ang. pro-
blemstillingen. TAG har udarbejdet en FAQ for
udskiftning af traktorer. Ny beregningsmetode
gælder fra den 11. april 2016,
og en ny
FAQ
blev offentliggjort den 10. juni 2015.
ENS har løbende haft dialog med De Frie
Energiselskaber (DFE) angående energisel-
skabernes energispareindsats, og i marts
2016 blev der rejst kritik ift. mulig krydssubsi-
diering/unfair konkurrence mellem koncernfor-
bundne elnetselskaber.
Det fremgår af aftalen, at net- og distributions-
selskaberne skal overholde de gældende
udbudsretlige regler jf. forsyningsvirksom-
hedsdirektivet. Det fremgår ligeledes af be-
kendtgørelse om energispareydelser i net- og
distributionsvirksomheder, at de indgåede
aftaler skal
s
ikre markedsorientering og
gennemsigtighed.
I den kommende bekendtgørelse indgår en
præcisering af, at selskabernes aftaler med
aktørerne skal være indgået på markedsmæs-
sige vilkår. Dette fremgår ligeledes af 2016-
aftalens pkt. 6.4 og pkt. 8.2.
ENS har anmodet DFE om yderligere oplys-
ning af sagen, hvilket afventes.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 5/5