J.1
471
Artikel
I
Tvivl om gyldigheden af stojbekendtgo
relsen
og tilladelser til vindmølleparker
—
om rækkevidden og retsvirkningen af SMV-direk
tivet efter to nye EU-domme
af pro fesso, Utjur Peter Pagh
EU-Domstolen har i to nye domme fortolk
et
rækkevidden og retsvirkningen af dire
ktiv
2001/42 om miljøvurdering af planer og
pro
grammer (SMV-direktivet) på en måde,
der
nok må komme som noget af en overras
kelse
for statslige og kommunale myndigheder
. I sag
C-290/15 blev det fastslået, at Wallonien
s vind
mollebekendtgørelse, der minder om den dan
ske
vindmollebekendtgarelse, udgør en pla
n eller et
program efter SMV-direktivet. Vedtagelse
n af
bekendtgørelsen er derfor omfattet af
kravet
om forudgående miljovurdering og offentlig
hø-
ring, selv om bekendtgørelsen har karakter
af
en generel regulering afarealanvendelsen
. I sag
C-379/15 tog Eli-Domstolen i en sag fra Fra
nk
rig mere uddybende stilling til retsvirknin
gerne
af, at en national retsakt er vedtaget uden
over
holdelse af SMV-direktïvet. Dommen fast
slår,
at retsvirkningen af en sådan overtrædel
se
er,
at ikke alene retsakten er ugyldig, men
at alle
de efterfølgende planer og afgørelser, der
er be
sluttet på grundlag af den pågældende rets
akt,
ligeledes er ugyldige. Dette kan kun frav
iges,
når fire betingelser er opfyldt, hvilket må
afgø
res i forbindelse med hver enkelt afgørelse,
som
er truffet på grundlag af den ugyldige rets
akt.
Endvidere fastslår dommen, at hvis det
ikke er
muligt at anke den nationale domstols
prøvelse
af den manglende overholdelse af SMV-d
irekti
vet, kræver en sådan undtagelsesvis fravige
lse af
ugyldighedsvirkning forelæggelse for EU
-Dom
stolen, medmindre den nationale dom
stol på
detaljeret
vis
redegør for, at betingelserne
for
ikke at annullere retsaktea er opfyldt. Art
iklen
©
Tidsskr/ft
for Miljø, December 2016
belyser de to domme og drøfter de vidtgå
ende
konsekvenser, som dommene må antage
s at få
for verserende klage- og straffesager ved
rørende
vindmølleparker og husdyrbrug. Artikle
n indle
des med en kort omtale af SMV-direktive
t og
Eli-Domstolens tidligere retspraksis ved
rørende
direktivet.
1. SMV-direktivet
Efter mere end 10 års erfaring med direktiv
85/337
om vurdering af visse offentlige og private pro
jek
tets indvirkning på miljøet (VVM-direktiv
et) ved
tog EU i juni 2001 direktiv
2001/42
om vurder
ing
af bestemte planers og prograrnmers indvirknin
g på
miljøet (SMV-direktivet).’ Hvor VVM-dire
ktivet
havde indført krav om forudgående miljøv
urdeting
og offentlig høring af en række
projekter
(lis
tet i
direktivets bilag I) samt krav om VVM-scre
ening
af en række andre projekter (listet i direktivets bila
g
11), blev disse processuelle principper med SM
V-di
rektivet udstrakt til også at omfattet ‘planer
og pro
grammer’
Når Eli indførte regler om miljøvurdering og
offentlig høring af planer og programmer,
var det
begrundet med ønsket om at inddrage miljøh
ensyn
i den tidligst mulige fase af beslutningsproce
ssen.
Erfaringerne med VVM-direktivet havde
således
vist, at arealanvendelsespianer og andre planer
for
fx udbygning afforskellige sektorer i en del tilfæ
lde
fastsatte rammer for projekter, som begræn
sede
mulighederne for alternativ placering og udf
orm
ning afprojekter, ligesom planer i nogle tilfælde
be
i.
SMV
er
forkortelse
for
Strategisk Miljø
Vurd
ering.
TfM 2076