Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del
Offentligt
1743557_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. april 2017
J nr. 2017-1028
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 16. marts 2017 stillet mig føl-
gende spørgsmål 233 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Christian Poll (ALT).
Spørgsmål 233
Af EFK alm. del
svar på spm. 177 fremgår, at udledningen af CO2 fra dan-
ske olieplatforme i perioden 2005 til 2015 er steget 90 pct. fra 78.000 t CO2
pr. mio. t.o.e til 148.000 t CO2 pr. mio. t.o.e. Denne kraftige stigning skyldes
hovedsagelig, at oliefelterne snart er tomme. Oplysning om det fossile
brændstofs samlede CO2/MJ inkl. opstrøms udledning giver mulighed for at
sikre, at CO2-udledning fra råoliens videre forarbejdning (raffinaderi, trans-
port m.m.) ikke er steget tilsvarende. Kan ministeren i den forbindelse oply-
se,
a) hvor stor CO2-udledning (CO2/MJ) der er fra den videre forarbejdning og
transport af det fossile brændstof, og
b) hvor stor CO2-udledning (CO2/MJ) der er for dansk fossil diesel og ben-
zin, medregnet hele brændstoffets opstrøms udledning?
Svar
Undersøgelser indikerer, at effektiviteten på de danske raffinaderier er blevet
væsentligt forbedret over de sidste 25 år. Der er derfor ikke belæg for at an-
tage, at emissionerne fra raffinering skulle være steget på samme vis som
emissionerne fra olieindvinding.
Der er heller ikke belæg for at antage, at de transportrelaterede udledninger
forbundet med f.eks. distribution af benzin og diesel, skulle være steget, da
køretøjernes effektivitet i samme periode er forbedret.
Generelt udgør energiforbruget i raffineringsfasen og de deraf afledte emis-
sioner kun en mindre del af de samlede emissioner fra benzin og diesel.
I forbindelse med EU’s brændstofkvalitetsdirektiv er referenceværdien for
vugge-til-grav emissionerne fra hhv. benzin og diesel lavet på råolie (som
den, der produceres i Nordsøen) opgjort til 93,2 og 95 g CO
2
-ækvivalen/MJ.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om CO2-udledning, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1743557_0002.png
Dette inkluderer blandt andet opstrømsudledningerne fra raffinering og
transport af brændstoffet, men også udledningerne forbundet med selve ud-
vindingen. I følge Energistyrelsens rapport Alternative drivmidler - model ver-
sion 3.0 fra januar 2016 kan over 90 pct. af disse opstrømsudledninger til-
skrives selve udvindingen.
Da de direkte udledninger ved forbrænding af hhv. benzin og diesel er hhv.
73 og 74 g CO
2
-ækvivalen/MJ, kan udledningerne forbundet med udvinding,
forarbejdning og transport for hhv. benzin og diesel anslås til at være 20,2 og
21 g CO
2
-ækvivalen/MJ.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2