Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del
Offentligt
1735910_0001.png
23. marts 2017
J.nr. 2017 - 1260
Til Folketinget – Energi-, Forsynings og Klimaudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 223 af 3. marts 2017 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
EFK, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 223: MFU spm. om, hvad den årlige skattefordel givet en investering i indvinding af olie og gas på 30 mia. kr., til skatteministeren
1735910_0002.png
Spørgsmål
Hvad er den årlige skattefordel givet en investering i indvinding af olie og gas på 30 mia.
kr., hvis den gældende afskrivningssats hæves fra 15 til 20 pct. og kulbrintefradraget i en
periode på 6 år hæves fra 5 til 6,5 pct.? Det forudsættes, at olieprisen er uændret.
Svar
Beskatningen af selskaber, der har indkomst ved indvinding af olie og gas, sker dels via
den almindelige selskabsskat/tillægsselskabsskat, dels via den særlige kulbrinteskat. Sel-
skabsskatten udgør i alt 25 pct. (selskabsskat med 22 pct. og tillægsselskabsskat med 3
pct.), og kulbrinteskatten udgør 52 pct.
Indkomsten ved indvindingsvirksomheden opgøres særskilt til brug for beregningen af
selskabsskat/tillægsselskabsskat og kulbrinteskat.
Der er ved
begge
opgørelser fradrag for afskrivning af udgifter til anskaffelse af fx bore-
rigge, produktionsplatforme og andre anlæg til forundersøgelse, efterforskning, indvin-
ding og raffinering af olie og gas. Disse aktiver kan ved begge opgørelser afskrives efter
de nærmere regler i afskrivningsloven med op til 15 pct. årligt.
1
Afskrivningerne kan først
påbegyndes, når et aktiv er færdiggjort i et sådant omfang, at det kan indgå i driften.
Ved indkomstopgørelsen til brug for beregningen af kulbrinteskatten på 52 pct., er der
fradrag for selskabsskatten/tillægsselskabsskatten af denne indkomst. Der er ved denne
indkomstopgørelse desuden et særligt kulbrintefradrag, der er baseret på den skattepligti-
ges investeringer relateret til indvindingsvirksomheden. Kulbrintefradraget opgøres som 5
pct. af anskaffelsessummen for aktiver i form af produktionsanlæg mv., der anvendes i
forbindelse med indvindingsvirksomheden. Fradraget gives i 6 år og indrømmes første
gang i det indkomstår, hvori den skattepligtige har påbegyndt afskrivning på aktivet, dvs.
på det tidspunkt, hvor det pågældende aktiv er færdiggjort i et sådant omfang, at det kan
indgå i driften. Kulbrintefradraget udgør således i alt 30 pct. af investeringen.
I tabel 1 er satserne for kulbrintefradraget og de skattemæssige afskrivninger forhøjet som
angivet i spørgsmålet. Øvrige skatteregler fastholdes som ved gældende ret,
jf. beskrivelsen
ovenfor.
Hvis det forudsættes, at de i spørgsmålet nævnte aktiver ibrugtages inden udgangen af år
1, og det antages, at investeringen udgør 30 mia. kr., skønnes den samlede virkning af de
angivne ændringer at udgøre ca. 1,2 mia. kr. i første år,
jf. tabel 1.
I de efterfølgende år
mindskes virkningen i takt med, at det skattemæssige afskrivningsgrundlag aftager. Efter
en årrække skifter virkningen på skattegrundlaget fortegn. Det vil sige, at skatten vedrø-
rende det i spørgsmålet nævnte projekt øges af de ændrede regler.
1
For investeringer i infrastrukturanlæg, dvs. anlæg til transport, lagring, distribution mv. af olie og gas, kan investeringen
afskrives med op til 7 pct. om året.
Side 2 af 3
EFK, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 223: MFU spm. om, hvad den årlige skattefordel givet en investering i indvinding af olie og gas på 30 mia. kr., til skatteministeren
1735910_0003.png
Tabel 1. Virkning af ændringer i kulbrintefradrag og skattemæssige afskrivninger i regneeksempel
med investering på 30 mia.kr.
Mio. kr. (2017-niveau)
Forhøjelse af kulbrintefradraget fra 5 pct. til 6,5 pct. p.a. i 6 år
Forhøjelse af satsen for afskrivninger fra 15 pct. til 20 pct. p.a.
I alt
År 1 År 2 År 3 År 4 År 7 År 10
-235 -225 -220 -215
-960 -605 -355 -180
-1.195 -830 -575 -395
0
80
80
0
150
150
Anm.: Det f orudsættes, at inv esteringen på 30 mia. kr. ibrugtages i år 1, og at selskabet/selskaberne, der f oretager inv este-
ringen, til enhv er tid kan udny tte af skrivninger og kulbrintef radrag f uldt ud.
Kilde: Skatteministeriet
I beregningerne i tabel 1 korrigeres der ikke for, at staten via Nordsøfonden deltager med
(typisk) 20 pct. i de enkelte koncessioner. Beregningerne er dermed ikke udtryk for det
skønnede offentlige mindreprovenu ved de respektive lempelser, men derimod for den
skattefordel, der tilfalder selskaberne, der har aktiviteter ifm. investeringsudgiften på 30
mia. kr. Dette vil i praksis ofte omfatte Nordsøfonden.
Der er i svaret ikke foretaget en vurdering af, om det er muligt at foretage en isoleret for-
højelse af afskrivningssatsen kun for visse aktiver, der ejes af kulbrinteskattepligtige sel-
skaber.
Side 3 af 3