Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del
Offentligt
1736855_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
27. marts 2017
J nr. 2017-1036
Energi, - Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 1. marts 2017 stillet mig føl-
gende spørgsmål 221 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let af udvalgsformand Thomas Danielsen (V) på udvalgets vegne.
Spørgsmål 221
Vil ministeren redegøre for sagsforløbet og tilsynsmyndigheders håndtering
af sagen omkring det elnetselskab, der i 2015 indberettede at have brugt 11
mio. kr. til administration af energispareordningen som omtalt i EFK alm. del
– svar på spm. 149? Herunder redegøre for, hvorvidt – og i givet fald hvornår
– de relevante tilsynsmyndigheder reagerede på indberetningen af det ufor-
holdsmæssigt store administrationsomkostningsbeløb, som selskabet indbe-
rettede oprindelig.
Svar
Energistyrelsen og Energitilsynet har udarbejdet følgende redegørelse for
forløbet, hvortil jeg kan henholde mig:
”Et elnetselskab aflagde den 31. maj 2016 årsrapport for sine bevillingspligti-
ge aktiviteter i 2015 til Energitilsynet. Af årsrapporten fremgik blandt andet, at
virksomhedens samlede omkostninger forbundet med energispareindsatsen i
2015 var 66.366.836 kr., heraf udgjorde administrationsomkostningerne
11.080.833 kr.
Efter bestemmelse i bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distri-
butionsvirksomheder (BEK 830/2016) gennemfører og offentliggør Energitil-
synet årligt en såkaldt benchmarking, som viser de indrapporterede tal for de
enkelte energiselskabers samlede omkostninger i forbindelse med energibe-
sparelsesindsatsen og en beregning af omkostninger pr. sparet kWh. I over-
sigten over de samlede, indrapporterede omkostninger er der en opdeling i
henholdsvis administration og øvrige aktiviteter. For elnetselskaberne base-
rer benchmarkingen sig på elnetselskabernes oplysninger om omkostninger-
ne til energispareindsatsen i virksomhedernes årsrapporter til Energitilsynet.
Den 25. oktober 2016 behandlede Energitilsynet et notat med bilag om
benchmarking for 2015. Af bilag med datagrundlag fremgik, at det pågæl-
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om en redegørelse for sagsforløbet og tilsynsmyndigheders håndtering af sagen omkring det elnetselskab, der i 2015 indberettede at have brugt 11 mio. kr. til administration af energispareordningen, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1736855_0002.png
dende elnetselskab – i overensstemmelse med oplysningerne i årsrapporten
for 2015 – havde haft omkostninger i 2015 til energispareindsatsen på sam-
let 66.366.836 kr., heraf udgjorde 11.080.833 kr. administrationsomkostnin-
ger. Generelt om elnetselskabernes administrationsomkostninger fremgik i
notatet blandt andet, at:
”… der til stadighed er stor spredning i virksomhe-
dernes andel af administrationsomkostninger til deres energibesparelser.
Dette kunne tyde på, at virksomhederne har store opgørelsesvanskelighe-
der, og/eller der eksisterer store forskelle i virksomhedernes administrative
omkostningseffektivitet med hensyn til energibesparelser.”
Sekretariatet for Energitilsynet sendte den 26. oktober 2016 notat og bilag
om den gennemførte benchmarking til Energi-, Forsynings- og Klimaministe-
riets departement og Energistyrelsen. Endvidere blev materialet den 31. ok-
tober 2016 offentliggjort på Energitilsynets hjemmeside.
Det pågældende elnetselskab indsendte den 11. januar 2017 en rettelse til
årsrapporten for 2015 til Energitilsynet. Virksomheden oplyste, at den ved en
fejl havde indberettet et for stort beløb til administration i årsrapporten for
2015. Af rettelsen fremgik, at det rigtige beløb vedrørende administrations-
omkostninger var 1.413.869 kr., og at beløbet for øvrige omkostninger var
64.952.967 kr. De samlede omkostninger forbundet med energispareindsat-
sen for 2015 var uændret 66.366.836 kr. Virksomheden redegjorde endvide-
re kort for baggrunden for fejlen.
Sekretariatet for Energitilsynet orienterede den 13. januar 2017 Energistyrel-
sen om sagen. Selskabet har til Energistyrelsen oplyst, at de blev opmærk-
somme på fejlen, da de så de andre net- og distributionsselskabers offentlig-
gjorte data i forbindelse med Energitilsynets benchmark.
Energistyrelsen forespurgte telefonisk den 20. januar 2017 Sekretariatet for
Energitilsynet om virksomhedens rettelse af oplysningerne i årsrapporten for
2015 omfattede de samlede omkostninger forbundet med energispareindsat-
sen for 2015. Sekretariatet for Energitilsynet kontaktede økonomichefen i det
pågældende elnetselskab, der bekræftede oplysningerne i rettelsen om, at
rettelsen udelukkende angik fordelingen internt mellem administration og øv-
rige omkostninger og ikke de samlede omkostninger til energibesparelse for
2015.
Sekretariatet for Energitilsynet orienterede herefter den 24. januar 2017
Energistyrelsen om, at virksomhedens rettelse af oplysninger i årsrapporten
udelukkende vedrørte fordelingen mellem administration og øvrige omkost-
ninger og ikke de samlede omkostninger til energibesparelse for 2015.
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om en redegørelse for sagsforløbet og tilsynsmyndigheders håndtering af sagen omkring det elnetselskab, der i 2015 indberettede at have brugt 11 mio. kr. til administration af energispareordningen, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1736855_0003.png
Sekretariatet for Energitilsynet underrettede den 8. februar 2017 det pågæl-
dende elnetselskab om, at Energistyrelsen som tilsynsmyndighed på energi-
spareområdet var orienteret om sagen.”
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 3/3