Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del
Offentligt
1737819_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. marts 2017
J nr. 2017-1036
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 1. marts 2017 stillet mig følgen-
de spørgsmål 219 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet af
Jens Joel (S).
Spørgsmål 219
Ministeren henviste under besvarelsen den 9. februar 2017 af EFK alm. del –
samrådsspm. J om energispareordningen til det, ministeren selv fremhæve-
de som eksempler på mindre alvorlige fejl. Vil ministeren i forlængelse heraf
redegøre for, hvor mange henholdsvis ikke-alvorlige og dernæst alvorlige fejl
der ligger bag den samlede fejlprocent i de årlige stikprøvekontroller af ener-
gispareordningen? Herunder ønskes oplyst, hvordan ministeren til brug for
besvarelsen har defineret henholdsvis ikke-alvorlige og alvorlige fejl.
Svar
Jeg vil indlede med at påpege, at Energistyrelsen endnu ikke har truffet afgø-
relser i de 450 sager for Stikprøvekontrol 2015, hvorfor der for denne stik-
prøvekontrol ikke kan konkluderes noget endeligt ift. omfanget af korrektio-
ner og fordelingen af fejltyper.
Der er forskellige udvælgelsesmetoder for de enkelte stikprøvekontroller,
hvorfor stikprøvekontrollernes typer af fejl, fejlprocent og afgørelse om kor-
rektioner ikke er sammenlignelige for de enkelte år, men kan benyttes til at
sige noget generelt om stikprøvekontrollerne. For eksempel var udvælgel-
sesmetoden for selskaber og sager for Stikprøvekontrol 2014 risikobaseret,
hvorfor man havde en forventning om, at der ville være en høj fejlprocent.
Der blev ikke anvendt kategorier for fejltyper for Stikprøvekontrol 2010, men
derimod fokusområder. For de resterende stikprøvekontroller er kategorierne
for fejltyper sammenlignelige, hvorfor der i dette svar tages udgangspunkt i
beskrivelserne af fejltyperne for Stikprøvekontrol 2013 og Stikprøvekontrol
2014. Disse er uddybet i bilag 1.
Hertil bemærkes, at det er de uvildige konsulenter, som, i samarbejde med
Energistyrelsen, har formuleret metoden for stikprøvekontrollerne de forskel-
lige år, herunder hvordan fejltyperne grupperes og defineres. Hen ad vejen
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om, hvor mange hhv. ikke-alvorlige og dernæst alvorlige fejl der ligger bag den samlede fejlprocent i de årlige stikprøvekontroller af energispareordningen, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1737819_0002.png
er nogle fejltyper bl.a. blevet udeladt, fordi det vurderes, at de overlapper helt
eller delvist med andre, eller fordi der ikke er set fejl af disse typer under
gennemgangen.
Inden for rammerne af en defineret fejltype kan der forefindes forskellige
slags fejl og afgørelser. De enkelte fejl under hver fejltype vurderes specifikt
ift. den konkrete energibesparelse.
Der kan dermed være forskellige afgørelser under den samme fejltype. Dvs.
afgørelserne for hele stikprøven kan variere fra, at energibesparelsen bliver
underkendt fuldt ud (100 pct. reduktion), fordi det vurderes som en væsentlig
fejl, til at energibesparelsen skal korrigeres med x-antal kWh baseret på den
konkrete vurdering, fordi det vurderes som en mindre-væsentlig fejl, samt til
afgørelse om, at der ikke skal foretages nogen korrektion, fordi det vurderes
som værende en ikke-væsentlig fejl. Retningslinjerne bliver i disse tilfælde
præciseret over for det forpligtede selskab, og det bliver indskærpet, at de
skal følge disse fremover.
Med disse forbehold kan man som udgangspunkt sige, at fejltyperne A, D, E,
G og J oftest vil kræve fuld korrektion eller nogen korrektion, medmindre det
forpligtede selskab vil kunne fremsende yderligere dokumentation der påvi-
ser andet. Derfor kan disse betegnes som væsentlige fejl. Fejltyperne B, C,
F, H og I vil som udgangspunkt kræve nogen eller ingen korrektion, hvorfor
de vurderes som værende mindre eller ikke-væsentlige fejl. Fejltyperne G-J
indgår ikke i nedenstående tabel, da fejltyperne overlapper med andre fejlty-
per, og korrektioner herfor dermed indgår i de andre fejltypekategorier, samt
at de løbende er blevet udfaset.
Nedenstående tabel over opgørelse over fejlprocent og korrektioner for
Energistyrelsens stikprøvekontroller viser, at der generelt har været tale om
en lav andel af korrektioner i MWh for stikprøvekontrollerne 2011-2013. Stik-
prøvekontrollen i 2014 var risikobaseret, hvorved stikprøvetagningen blev
målrettet områder, hvor der var forventning om et fejlniveau, der relativt set
var højt. Derfor var det forventeligt, at denne stikprøvekontrol medførte en
højere andel af korrektioner:
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om, hvor mange hhv. ikke-alvorlige og dernæst alvorlige fejl der ligger bag den samlede fejlprocent i de årlige stikprøvekontroller af energispareordningen, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1737819_0003.png
År
Antal selskaber udtrukket
Antal sager vurderet
Sager med fejl
Andel sager med fejl
Omfang [MWh]
Sager med korrektion
Andel sager med korrektion ift. samlet antal
sager***
Korrektioner [MWh]
Korrektioner udgør [%]
Fejltyper ift. samlet antal sager
A - Aftalekæde
B - Opgørelse (specifik)
C - Opgørelse (standard)
D - Dokumentation/gennemsigtighed
E – Fejl i beregning af tilbabetalingstid
2010
10
97
29
30%
68.815
7
7%
-17.491*
-25% (-3,5%)*
2011
25
132
37
28%
2012
15
150
54
36%
33.387
2013
10
130
35
27%
13.040
21
16%
-352
-3%
2014
10
150
54
36%
35.430
38
25%
-11.527**
-33% (-8%)**
18
14%
4
3%
-1.643
-6%
-5%
10%
8%
3%
11%
0%
11%
6%
2%
11%
0%
21%
2%
1%
16%
0%
2%
8%
7%
9%
5%
8%
15%
4%
5%
11%
8%
1%
F – Indberettet i forkert år
2%
0%
0%
* Primært baseret på én enkelt stor sag. Uden denne sag, udgør korrektio-
nerne ca. 3,5 %.
** Primært baseret på én enkelt stor sag, der medfører en korrektion på ca.
9.500 MWh. Uden denne sag er andelen ca. 8 %. Der er derudover efter-
sendt materiale på sagen, som endnu ikke er behandlet af Energistyrelsen.
*** I korrektioner for 2013 og 2014 indgår også formelle fejl, såsom mang-
lende forhåndsaftale Der har ikke været grundlag for, at kunne træffe afgø-
relse om korrektion for eksempel dokumentation af forhåndsaftale, da der ik-
ke tidligere har ikke været præciserede retningslinjer herfor. Der har således
været en løbende justering af fejltyper og relevante kategorier.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 3/3