Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del
Offentligt
1736932_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
27. marts 2017
J nr. 2017 - 800
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 27. februar 2017 stillet mig føl-
gende spørgsmål 211 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Peter Hummelgaard Thomsen (S).
Spørgsmål 211
Vil ministeren redegøre for de principper i vandsektorlovgivningen, der ligger
bag princippet om, at de vandselskaber, der har investeret for lidt eller har
gamle anlæg, får lave investeringstillæg, mens dem, der har investeret me-
get eller har helt nye anlæg, får høje tillæg?
Svar
Tillæg til investeringer i prisloftet består af et historisk investeringstillæg (in-
vesteringer før 2010), tillæg til gennemførte investeringer (2010-2015) samt
tillæg til godkendte planlagte investeringer (2016). Til brug for det historiske
investeringstillæg blev der i 2009 udarbejdet et pris- og levetidskatalog
(POLKA), hvor selskabernes aktiver blev værdisat som et gennemsnit af den
nedskrevne anskaffelsesværdi og den nedskrevne genanskaffelsesværdi.
Tillæggene er således et udtryk for, hvor meget selskabets samlede aktiver
afskrives årligt. Selskaber, der har investeret meget, har tilsvarende høje af-
skrivninger, og de får derfor højere tillæg.
I den situation, hvor et selskab har et investeringsefterslæb, og hvor dets
kommende investeringer derfor overstiger investeringstillægget væsentligt,
kan bestemmelsen om ’supplerende investeringstillæg’ anvendes. Supple-
rende investeringstillæg gives kun, hvis selskabets samlede drifts- og inve-
steringsomkostninger overstiger den økonomiske ramme. Bestemmelsen
om supplerende investeringstillæg fungerer som et slags ”sikkerhedsnet” for
vandselskaberne, således at det sikres, at fremtidige investeringer kan finan-
sieres.
Der er desuden mulighed for at få godkendt yderligere tillæg til nye investe-
ringer, såfremt disse falder ind under et af formålene i § 11 i bekendtgørelse
om økonomiske rammer for vandselskaber, herunder bl.a. i forbindelse med
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 211: MFU spm. om at redegøre for de principper i vandsektorlovgivningen, der ligger bag princippet om, at de vandselskaber, der har investeret for lidt eller har gamle anlæg, får lave investeringstillæg, mens dem, der har investeret meget eller har helt nye anlæg, får høje tillæg, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1736932_0002.png
statsligt eller kommunalt fastsatte mål, udvidelse af forsyningsområdet eller
medfinansiering af klimatilpasningsprojekter.
Rammerne for vandselskabernes investeringstillæg vil indgå i den analyse af
forrentning og investeringer i vand- og spildevandssektoren, som vil blive
gennemført som opfølgning på regeringens forsyningsstrategi.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2