Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 12. februar 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 158 (EFK alm. del) stillet den 20. januar
efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Marlene Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 158
”Vil ministeren fastsætte en frist for, hvor lang tid en grundejer skal have for at leve op til et påbud om
separatkloakering?”
Svar
Det er kommunens ansvar at vurdere og sætte en rimelig tidsfrist i forhold til det tekniske og
økonomiske omfang af en kloakseparering. Kommunens påbud skal altid varsles først, hvorefter
modtageren af påbuddet kan komme med kommentarer, oplysninger og indsigelser, der yderligere kan
belyse kommunens beslutning om kloakseparering af ejendommen. Fastholder kommunen på den
baggrund sin vurdering af sagen, træffer kommunen afgørelse, herunder fastsætter en rimelig frist for
at efterkomme påbuddet.
På den baggrund finder jeg, at de nuværende regler er fuldt tilstrækkelige til, at kommunen kan
vurdere og beslutte på et ordentligt grundlag. Jeg mener derfor ikke, at der på nuværende tidspunkt er
behov for at fastsætte yderligere statslige regler for de kommunale afgørelser om separering af
kloakken på egen grund.
Esben Lunde Larsen
/
Mads Leth-Petersen
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk