Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del
Offentligt
1719975_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6. februar 2017
J nr. 2016-3551
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 13. januar 2017 stillet mig føl-
gende spørgsmål 146 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let af udvalgsformand Thomas Danielsen (V) på udvalgets vegne.
Spørgsmål 146
Ministeren bedes kommentere det materiale, De Frie Energiselskaber præsentere-
de for udvalget i forbindelse med foretræde den 12. januar 2017, jf. EFK alm. del –
bilag 85 og 109.
Svar
I forbindelse med foretræde for udvalget d. 12. januar overrakte Jette Miller, adm.
dir. for De Frie Energiselskaber (DFE), et notat til udvalget. I dette notat redegør
DFE for de problemer, der efter deres mening knytter sig til implementering, admi-
nistration og tilsyn med energispareordningen.
Den generelle kritik i DFE’s notat fokuserer primært på, at der ikke føres tilstrække-
ligt tilsyn med energispareindsatsen, og at der er manglende kontrol med de om-
kostninger, energiselskaberne får dækket i forbindelse med deres opfyldelse af
energispareforpligtelsen.
Kritikken har været fremført tidligere og har bl.a. medført, at Rigsrevisionen nu un-
dersøger energispareindsatsen. Denne undersøgelse forventes afsluttet i septem-
ber 2017.
Jeg vil understrege, at jeg er meget opmærksom på de udfordringer, der er ved den
nuværende organisering, og jeg har fuldt ud til hensigt at følge op herpå.
Hertil vil jeg gerne understrege, at energispareaftalen er en frivillig aftale mellem
ministeren og de forpligtede energiselskaber. Dette betyder, at selskaberne deler
ansvaret for, at reglerne ikke omgås. Energispareaftalen bygger dermed på en høj
grad af egenkontrol hos energiselskaberne. Det er selskabernes ansvar at sikre, at
de besparelser og omkostninger, de indberetter, lever op til reglerne.
Både myndigheder og energiselskaber har haft fokus på at styrke tilsynet med
energispareindsatsen i forhandlingerne om den nye energispareaftale af 16. de-
cember 2016, da det er i alles interesse, at ordningen har en høj troværdighed.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om kommentarer til materiale fra De Frie Energiselskaber i forbindelse med foretræde den 12/1-17, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1719975_0002.png
Som en del af den nye aftale er reglerne for dokumentationskrav opstrammet bety-
deligt, og selskabernes egenkontrol er styrket. Der arbejdes derudover på, at reg-
lerne for myndighedskontrollen med ordningen præciseres i den kommende be-
kendtgørelse, således at tilsynet ligeledes skærpes. De strammere regler skal un-
derstøtte, at tilsynet i endnu højere grad sikrer en omkostningseffektiv og troværdig
energispareindsats.
Slutteligt vil jeg fremhæve, at hvis Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet får mis-
tanke om svindel, vil ministeriet altid gå ind i sagen og undersøge mistanken. I så-
danne tilfælde har Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet pligt til at oplyse sagen
til et så tilstrækkeligt niveau, at der kan træffes afgørelse på et sikkert, faktuelt
grundlag. Ministeriet kan derfor indhente konkret dokumentation til brug for den
enkelte sag. I nogle tilfælde kan oplysningen af sagen munde ud i en såkaldt sær-
kontrol af det specifikke område, som sagen drejer sig om. Dette er, hvad Energi-
styrelsen har i gangsat på området for hulmursisolering.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2