Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del
Offentligt
1706677_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. december 2016
J nr. 2016-3454
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 8. december 2016 stillet mig
følgende spørgsmål 107 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 107
Ministeren bedes kommentere det materiale, ISOBRO præsenterede for ud-
valget i forbindelse med foretræde den 1. december 2016, jf. EFK alm. del –
bilag 64 og 75.
Svar
ISOBRO har i sin henvendelse til Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
fremsat sine synspunkter om konkurrencen mellem kommuner og indsam-
lingsorganisationer på genbrugsmarked.
ISOBRO anbefaler bl.a., at princippet om, at affaldsselskaberne ikke selv
skal håndtere genanvendeligt erhvervsaffald, også kan overføres til hushold-
ningsområdet, hvor der ligeledes er et velfungerende marked, med både ind-
samlingsorganisationer og kommercielle aktører, der er kompetente, aktive
og har langt større markedserfaring end affaldsselskaberne. Derudover an-
befales det, at der skabes et værn mod unfair konkurrence, såfremt der åb-
nes op for kommunale aktiviteter på genbrugsmarkedet.
Det bemærkes, at affaldsreglerne om kommunernes rolle i forhold til genbrug
hører under miljø- og fødevareministerens ressort, mens de strukturelle og
økonomiske rammer for affaldssektoren hører under Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet.
Regeringens forslag om yderligere konkurrenceudsættelse af det genanven-
delige affald
Som det fremgår af regeringsgrundlaget
For et friere, rigere og mere trygt
Danmark,
arbejder regeringen for fair og lige konkurrence mellem offentlige
og private aktører. Det fremgår også, at regeringen vil tage initiativ til og sik-
re, at offentlige aktører ikke gennemfører erhvervsaktiviteter, der bør udføres
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om kommentar til materiale fra ISOBRO ifm. foretræde for udvalget den 1/12-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1706677_0002.png
af private. Desuden skal der være fair og lige konkurrence, så offentlige ak-
tører ikke stilles bedre end deres private konkurrenter.
Det fremgår endvidere af regeringsgrundlaget, at regeringen vil modernisere
forsyningsreguleringen med udgangspunkt i udspillet
Forsyning for fremtiden
– en forsyningssektor for borgere og virksomheder.
Et af tiltagene heri er netop en yderligere konkurrenceudsættelse af det gen-
anvendelige affald. Det skyldes, at affald ikke er et naturligt monopol, og at
affald ikke længere er et problem. Det er derimod en værdifuld ressource,
der kan bruges som råvarer af virksomhederne – og virksomhederne efter-
spørger det.
Regeringen vil derfor gerne skabe bedre rammer for, at affaldet kan flyde
derhen, hvor det har størst værdi for at sikre en mere effektiv ressourceud-
nyttelse til gavn for virksomheder og borgere. Det vil understøtte innovation,
vækst og beskæftigelse, nye løsninger og øget genanvendelse af de res-
sourcer, som er i affaldet.
Husholdningerne har i dag pligt til at benytte de kommunale indsamlingsord-
ninger. Kommunerne har derfor monopol på indsamling af det genanvendeli-
ge husholdningsaffald. Reguleringen betyder, at borgere ikke må sælge eller
forære ting væk, der ikke kan genbruges direkte, som fx en udtjent jernste-
gepande til en skrothandler.
Regeringens udspil lægger bl.a. op til, at kommunerne fortsat skal stå for
indsamlingen af husholdningsaffaldet. Men borgerne skal frit kunne forære
ting væk, der har en materialeværdi, eller lovligt sælge ting, som har en vær-
di for private affaldsaktører. Kommunerne skal også forpligtes til at anvende
private løsninger til håndtering af kommunalt indsamlet affald, herunder sor-
tering og forberedelse til genbrug.
Det betyder, at kommunerne skal udbyde det husholdningsaffald, som de har
indsamlet, og at erhvervsaffald – herunder affald fra indsamlingsorganisatio-
ner – ikke længere er en kommunal opgave, men skal håndteres af private
aktører.
Det skal understreges, at der er tale om et politisk udspil, som nu skal for-
handles og derefter implementeres. I den proces lægger jeg stor vægt på di-
alog bl.a. med branchen.
Kommunernes opgaver og rolle på genbrugsmarkedet
Genbrug (direkte genbrug) falder uden for kommunernes opgaver på af-
faldsområdet, men kommunerne kan og skal håndtere genanvendeligt hus-
holdningsaffald, herunder affald der kan forberedes til genbrug. Kommuner-
ne er i deres affaldshåndtering forpligtede til at følge affaldshierarkiet, hvoref-
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om kommentar til materiale fra ISOBRO ifm. foretræde for udvalget den 1/12-16, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1706677_0003.png
ter forberedelse med henblik på genbrug ligger over genanvendelse, men
der er ingen konkrete regler for, hvordan det skal ske i praksis.
Miljøministeren har tidligere i svar på spørgsmål nr. 3 og 4 til L 13, 2010-11,
svaret på spørgsmål om kommunernes rolle i forhold til affaldsforebyggelse
og genbrug. Det fremgår heraf, at kommunerne kan indrette egentlige bytte-
hjørner på genbrugspladserne, idet sådanne tiltag ligger i naturlig forlængel-
se af kommunens rolle som affaldsmyndighed, og at kommunerne har ad-
gang til at gebyrfinansiere et byttehjørne på genbrugspladsen.
De private organisationer har efter de nugældende regler ikke nogen rolle i
forhold til håndtering af husholdningsaffald, medmindre kommunerne har gi-
vet dem adgang hertil.
Der er ikke i affaldsreguleringen taget stilling til, om kommunerne lovligt kan
etablere genbrugsbutikker eller på anden måde beskæftige sig med gen-
stande til genbrug. Der verserer i øjeblikket en sag for Statsforvaltningen,
hvor der blandt andet er stillet spørgsmål ved lovligheden af kommuners salg
af genstande, som kommunerne modtager på genbrugspladser.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 3/3