Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del
Offentligt
1700869_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 75 (alm. del):
I brev af 16. november 2016 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 75:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. november 2016 fra
KVUC og VUC Aarhus med deres PowerPoint-præsentation til brug for
foretræde den 15. november 2016, jf. BUU alm. del – bilag 33.”
Svar:
Overordnet set har VUC’erne en god økonomi. VUC har som sektor
siden indførelsen af statsligt selveje i 2007 primært gennem årlige over-
skud vendt en negativ egenkapital til en egenkapital på over 1,1 mia. kr. i
2015. Det svarer til en gennemsnitlig egenkapital på knap 47 mio. kr.
KVUC og VUC Aarhus fremhæver i deres henvendelse tiltag, der indgår
i den brede aftale, som den daværende regering og partierne bag er-
hvervsuddannelsesreformen blev enige om den 2. oktober 2015 (Aftale
om udmøntning af negativ budgetregulering optaget ifm. Aftale om bedre og mere
attraktive erhvervsuddannelser).
Aftalen byggede på et omfattende analysear-
bejde med inddragelse af eksterne konsulenter.
Med aftalen blev der indført et særskilt fjernundervisningstaxameter, der
blev fastsat efter det dokumenterede omkostningsniveau ved at afholde
fjernundervisning. Det synes jeg grundlæggende er et sundt princip.
I forbindelse med samme politiske aftale blev det yderligere besluttet at
tilpasse undervisningstaxameteret på ordblindeundervisning for voksne
til de realiserede holdstørrelser. Da undervisningstaxameteret oprindeligt
blev fastsat, blev det udregnet efter en gennemsnitlig holdstørrelse på 2,5
kursister pr. hold. En analyse gennemført af eksterne konsulenter viste,
at den gennemsnitlige holdstørrelse var 4,5 kursister pr. hold. Denne
forskel har VUC’erne løbende kunnet hjemtage som overskud, hvilket
12-12-2016
BUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/11-2016 fra KVUC og VUC Aarhus med deres PowerPoint-præsentation til brug for foretræde den 15/11-2016, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
ikke har været intentionen. Derfor gennemføres en tilpasning af takster-
ne med virkning fra 1. januar 2017.
Tilsvarende gælder det, at de nye tiltag på finansloven for 2017 tager
udgangspunkt i en analyse gennemført med ekstern konsulentbistand.
Institutionerne får et styrket økonomisk incitament til at nedbringe fra-
fald på avu. Som kompensation for den ændrede tælledag er halvdelen af
provenuet tilbageført som en stigning på taksterne til almen voksenud-
dannelse på ca. 2 pct. i 2017. Der kan altså være en økonomisk gevinst
for de institutioner, der har stor succes med at nedbringe frafald.
Jeg anerkender fuldt ud, at ovenstående tiltag påvirker VUC’ernes øko-
nomi. Men jeg mener, at det er rimeligt, at vi på baggrund af grundige
analyser ikke betaler institutionerne mere end de faktiske omkostninger
ved at gennemføre undervisningen.
Desuden er det min klare opfattelse, at VUC’erne, herunder også KVUC
og VUC Aarhus, fortsat har rimelige økonomiske vilkår for at udbyde
fjernundervisning såvel som ordblindeundervisning og avu. I perioden
fra 2013 til 2015 har såvel KVUC som VUC Aarhus samlet set haft over-
skud på ca. 12-13 mio. kr.
Jeg anerkender, at VUC’erne løfter en vigtig og vanskelig samfundsmæs-
sig opgave ved at bidrage til løbende kvalificering af udfordrede voksne
og unge. Der er i denne sammenhæng nedsat en ekspertgruppe, der ar-
bejder på anbefalinger til, hvordan vi i endnu højere grad kan styrke de
forberedende tilbud.
De to VUC’er anfører også problemer med udformning af 2-årig hf. Jeg
anser det for positivt, at et bredt politisk flertal med den nye gymnasiere-
form har skabt et mere praksisrettet hf, der er målrettet erhvervsakade-
mi- og professionsbacheloruddannelser. Samtidig kan hf-studerende via
særlige fagpakker stadig opnå adgang til universitetet.
Samlet set deler jeg derfor ikke VUC’ernes store bekymring. Ja, de skal
prioritere og nytænke for at få balance i økonomien, men det skal alle
offentligt finansierede institutioner – ligesom private virksomheder også
skal. VUC’erne har generelt et godt udgangspunkt herfor.
Med venlig hilsen
Merete Riisager Andersen