Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 4 (Alm. del):
I brev af 6. oktober 2016 har udvalget efter ønske fra Carolina Magdale-
ne Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 4:
”En ny undersøgelse fra Rambøll dokumenterer, at folkeskolereformen
har medført, at færre udsatte børn går i fritidsinstitution, hvilket bekym-
rer flere forskere – jf. Ugebrevet A4, 6/10-16 ”Udsatte børn forsvinder
fra fritidsinstitutioner efter folkeskolereformen”. Vil ministeren i lyset af
undersøgelsen – som Enhedslisten, Liberal Alliance og Alternativet fore-
slår – iværksætte en grundig forskningsundersøgelse, der kan kaste lys
over tallene og undersøge forholdene for de udsatte børns vilkår efter
skoletid?
(http://www.ugebreveta4.dk/udsatte-boern-forsvinder-fra-
fritidsinstitutioner-
eft_20617.aspx?redir=newsletter&utm_campaign=guest_Organisk_Ikke
valide-
ret&utm_medium=nl_top&utm_source=newsletter_Morning&nlid=Nz
kx&aid=20617)”
Svar:
Det er helt essentielt at sikre alle børn de bedste muligheder for at udvik-
le sig, lære og trives. Derfor er bekæmpelse af negativ social arv også helt
centralt for regeringen.
Den varierede skoledag med blandt andet den åbne skole og understøt-
tende undervisning skal bidrage til et øget sammenspil mellem skole og
fritidsliv. Det skal understøtte, at alle børn og unges kendskab til og erfa-
ringer med de mange muligheder, som fritidslivet byder på, øges. Det
gælder også kommunale fritidstilbud. En lidt længere skoledag kan også
betyde et begrænset pasningsbehov og som følge heraf et fald i brug af
kommunale fritidstilbud. Det må dog ikke skabe en social slagside.
03-11-2016