Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del
Offentligt
1690598_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 39 (Alm. del):
I brev af 26. oktober 2016 har udvalget efter ønske fra Carolina Magda-
lene Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 39:
”Ministeren bedes redegøre for de økonomiske konsekvenser af en om-
lægning af undervisningstiden i 0. klasse fra 30 til 25 timer om ugen. Der
ønskes en beregning af, hvorvidt en sådan omlægning i alle landets folke-
skoler vil medføre en økonomisk merudgift eller besparelse – samt stør-
relsen heraf – i relation til hhv. udgifter/besparelser til både lærere/pæ-
dagoger i skolen samt i sfo.”
Svar:
Det skal indledningsvist bemærkes, at en beregning af de udgiftsmæssige
konsekvenser af en ændring af skoledagens længde er behæftet med be-
tydelig usikkerhed, hvilket skyldes, at der ikke foreligger landsdækkende
data for en række væsentlige udgiftsfaktorer, der vil skulle indgå i opgø-
relsen. Det er fx ikke muligt at tage højde for udgiftsændringer på det
segregerede specialundervisningsområde.
En anden væsentlig usikkerhedsfaktor er, at udgiftsniveauet i børnehave-
klassen og i SFO i meget høj grad er bestemt af den lokale tilrettelæggel-
se af tilbuddene. Det må dog generelt antages at give kommunale min-
dreudgifter at reducere undervisningstiden i børnehaveklassen, da en del
af den afledte merudgift i SFO må forventes at blive finansieret af øget
forældrebetaling.
Beregningsforudsætninger
I beregningen er det derfor lagt til grund, at alle elever i folkeskolens
børnehaveklasse går i almindelige klasser, og at de elever, der modtager
pasning, går i ordinære pasningstilbud. Da det heller ikke foreligger op-
lyst, hvor mange elever i børnehaveklassen der modtager pasningstilbud,
og hvilke konkrete pasningsordninger eleverne er optaget i, er der valgt
22-11-2016
BUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om redegørelse for de økonomiske konsekvenser af en omlægning af undervisningstiden i 0. klasse fra 30 til 25 timer om ugen, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
det udgangspunkt, at andelen af elever i børnehaveklassen, der er ind-
skrevet i offentlige pasningstilbud, svarer til den andel af 6-årige, der er i
sådanne tilbud, og at alle disse elever går i en kommunal SFO.
Reduceres skoleugens længde i børnehaveklassen fra 30 til 25 timer, vil
det betyde, at der skal overføres ressourcer fra folkeskolen til pasnings-
tilbuddene. Det konkrete omfang vil afhænge af, hvordan skoledagen
konkret tilrettelægges, herunder organisering af pauser, anvendelse af
personalegrupper og holddannelser. For at skabe sammenlignelighed
mellem skole og pasning kan de udgiftsmæssige ændringer beregnings-
teknisk omsættes til en lønværdi for de ændringer i personaleforbruget,
der kan forventes i folkeskolen og i SFO.
Omregnet til skoleår vil en reduktion af skoleugen med 5 timer betyde, at
skoletiden reduceres fra 1.200 til 1.000 timer, dvs. med 200 timer pr.
skoleår. Antages det, at skoledagen for eleverne er opdelt i undervisning
og pauser svarende til, at der gennemsnitligt er 10 minutters pause for
hver 45 minutters undervisning, vil den reducerede skoletid svare til, at
den årlige undervisningstid reduceres med ca. 165 timer.
Økonomiske konsekvenser på folkeskoleområdet
Det antages, at den reducerede undervisningstid alene er understøttende
undervisning. Antallet af børnehaveklasser var i skoleåret 2015/16 ca.
2.500. Det betyder, at antallet af understøttende undervisningstimer i alt
reduceres med ca. 410.000 klokketimer. Hertil kan antages at medgå pæ-
dagogisk personale svarende til ca. 375 årsværk. Er der tale om en ligelig
fordeling af timerne mellem børnehaveklasseleder og børnehaveklasse-
medhjælper (pædagogisk assistent), vil mindreaktiviteten i børnehave-
klassen beregningsteknisk svare til mindreudgifter til løn på ca. 140 mio.
kr.
Økonomiske konsekvenser for SFO
Reduceres skoleugen med 5 timer, vil pasningstiden blive forøget med
200 timer pr. skoleår for de børn, der er indskrevet i SFO eller andet pas-
ningstilbud. Det skønnes, at godt 90 pct. af eleverne i børnehaveklassen
er omfattet af pasningstilbud, hvilket vil svare til knap 50.000 børn. Læg-
ges pædagoglønudgiftsniveauet i SFO til grund, og at kommunernes an-
del af udgifterne til SFO er ca. 2/3, vil det beregningsteknisk svare til en
lønværdi for kommunerne på knap 9 kr. pr. time pr. barn, eller i alt sva-
rende til ca. 85 mio. kr.
Økonomiske konsekvenser for frie grundskoler
Endvidere bemærkes, at en reduktion af skoledagens længde vil medføre
reduceret tilskud til de frie grundskoler. Reduceres udgiften til folkesko-
len med ca. 140 mio. kr., vil det statslige tilskud til de frie grundskoler ef-
BUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om redegørelse for de økonomiske konsekvenser af en omlægning af undervisningstiden i 0. klasse fra 30 til 25 timer om ugen, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
3
ter tre år blive reduceret med ca. 21 mio. kr., hvoraf kommunerne ved
bidragsbetaling til staten vil finansiere ca. 19 mio. kr.
Øget forældrebetaling
Det bemærkes, at en del af de forøgede udgifter til pasning må forventes
at blive finansieret af øget forældrebetaling. Da takstfinansieringen udgør
ca. 1/3 af de samlede udgifter til SFO, vil forældrebetalingen ved uæn-
dret betalingsandel blive forøget med ca. 42 mio. kr. samlet set.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby