Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del
Offentligt
1687846_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 31 (Alm. del):
I brev af 19. oktober 2016 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 31:
”Ministeren bedes sende udvalget en skriftlig orientering om sagerne på
Rådsmødet (Uddannelse og ungdom) den 21.-22. november 2016. Ud-
valget anmoder om at modtage orienteringen forud for mødet i Euro-
paudvalget den 18. november 2016.”
Svar:
På ungdomsdelen af rådsmødet er der et punkt på dagsordenen til vedta-
gelse og derefter en politisk debat. På uddannelsesdelen af rådsmødet er
der to punkter til vedtagelse, et punkt til opnåelse af politisk enighed og
derefter en politisk debat.
Ungdom
Punkt 1: Rådskonklusioner om fremme af nye tilgange til frivilligt ungdomsarbejde
for at afdække og udvikle unges potentiale.
Formålet med rådskonklusionerne er at sættes fokus på at fremme nye
og innovative tendenser i ungdomsarbejdet for på den måde at forbedre
unges livsvilkår og udvikle deres evner og sætte dem i stand til bedre at
udnytte deres færdigheder til gavn for både dem selv og samfundet i øv-
rigt.
Medlemsstaterne opfordres derfor til at fremme udviklingen af nye til-
gange til ungdomsarbejde, dels gennem et tværsektorielt samarbejde og
dels ved at invitere de unge selv til at tage aktivt del i processen. Endvi-
dere skal der være fokus på ungdomsarbejderes kvalifikationer og kom-
petencer, herunder digitale kompetencer, ligesom der opfordres til at
have opmærksomhed på nye livsstilsmønstre blandt unge, samt nye til-
gange til unges frivillige arbejde.
15-11-2016
BUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af skriftlig orientering om sagerne på Rådsmødet (Uddannelse og ungdom) den 21.-22. november 2016, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. I den nuværende
situation med nye tendenser og udvikling i form og indhold i unges frivil-
lige arbejde og ikke mindst via den stigende digitalisering er det af afgø-
rende betydning, at medlemsstaterne og EU i fællesskab og sammen med
de unge selv tager ungdomspolitiske initiativer, der afspejler unges livs-
vilkår og udfordringer.
Punkt 2: Unge europæere i centrum af et moderne EU
På baggrund af den seneste tids udfordringer med tegn på en stigende
radikalisering af en del unge og vanskeligheder ved at forstå unges situa-
tion på tværs af generationerne ønsker formandskabet en diskussion af,
hvordan de nyeste tendenser for innovativt ungdomsarbejde kan under-
støtte medlemsstaternes arbejde med at forbedre unges livsvilkår og akti-
ve medborgerskab.
Formandskabet vil gerne høre ministrenes syn på, hvad der kan gøres på
europæisk og nationalt niveau for 1. at forny forbindelserne mellem de
unge og beslutningstagerne for at få de unge i tale i et passende sprog og
ved brug af moderne metoder, og 2. genskabe forbindelsen mellem unge
og de europæiske værdier.
Regeringen vil deltage aktivt i debatten og her understrege vigtigheden af
at anerkende og støtte det nationale og lokale ungdomsarbejde og her-
under ungdomsorganisationer, samt skabe rammer for at nye tendenser
kan udvikles i et samspil mellem alle relevante aktører inklusiv de unge
selv.
Regeringen ser derfor positivt på kommunernes formulering af kommu-
nale ungdomspolitikker, hvori beskrives kommunernes bestræbelser på,
dels at involvere unge i det lokale demokrati og dels at opfange og skabe
rammer for nye tendenser i de unges livsvilkår og udfordringer.
Uddannelse
Punkt 3: En ny dagsorden for færdigheder og kompetencer i et inklusivt og konkur-
rencedygtigt Europa
Ved rådsmødets uddannelsesdel skal der vedtages en rådsresolution om
en ny dagsorden for færdigheder og kompetencer i et inklusivt og kon-
kurrencedygtigt Europa.
I rådsresolutionen noterer Rådet sig Kommissionens meddelelse om en
ny dagsorden for færdigheder og kompetencer i Europa og hilser dens
værdifulde bidrag velkommen til en fælles forpligtelse i forhold til udvik-
ling af færdigheder og kompetencer i EU og til at bringe arbejds- og ud-
dannelsesverdenen sammen. Endelig mindes der om, at de enkelte for-
slag, som indgår i færdighedsdagsordenen, vil blive behandlet i de re-
spektive rådsorganer.
BUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af skriftlig orientering om sagerne på Rådsmødet (Uddannelse og ungdom) den 21.-22. november 2016, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
3
Rådsresolutionen understreger betydningen af følgende emner:
- Formålet med uddannelse er bredere end kun at forberede til ar-
bejdsmarkedet, uddannelse handler også om personlig udvikling
og livslang læring for at kunne blive en aktiv samfundsborger.
- Behovet for fremragende undervisere.
- Tættere forbindelser mellem uddannelsesområdet og arbejds-
markedet med involvering af alle relevante interessenter.
- Vigtigheden af at opnå digitale kompetencer fra en tidlig alder,
som ikke blot skal blot imødekomme nuværende behov på ar-
bejdsmarkedet for specifikke tekniske færdigheder, men også må-
let på længere sigt om at udvikle den fleksible tankegang og nys-
gerrighed.
- Tiltagene, som indgår i færdigheds- og kompetencedagsordenen,
bør gennemføres i overensstemmelse med den strategiske ramme
for EU’s uddannelsessamarbejde (ET 2020).
Endelig anmodes Kommissionen om at tage denne resolution i betragt-
ning ved fremlæggelsen af de videre tiltag i færdigheds- og kompetence-
dagsordenen.
Regeringen støtter vedtagelsen af rådsresolutionen. Regeringen finder det
vigtigt også på europæisk plan at styrke samspillet mellem uddannelses-
verdenen og arbejdsmarkedet, som vi har en stærk tradition for i Dan-
mark, så arbejdsstyrken også i fremtiden har de nødvendige kompeten-
cer. Regeringen finder det ligeledes vigtigt, at demokratisk dannelse og
medborgerskab indgår i uddannelserne, hvilket rådsresolutionen også
understreger betydningen af.
Punkt 4: Etablering af en færdigheds- og kompetencegaranti (titel på formandskabets
kompromisforslag: ”Opkvalificeringsforløb: Nye muligheder for voksne”)
Som en del af Kommissionens pakke under betegnelsen ”En ny dagsor-
den for færdigheder og kompetencer i Europa”, offentliggjort den 10.
juni 2016, fremlagde Kommissionen et forslag til rådshenstilling om
etablering af en færdigheds- og kompetencegaranti, der skal sikre lavtud-
dannede europæere mulighed for opkvalificering.
I formandskabets kompromisforslag, som forventes vedtaget med kvali-
ficeret flertal, hedder forslaget nu en rådshenstilling om opkvalificerings-
forløb: Nye muligheder for voksne.
Det henstilles i kompromisforslaget til medlemsstaterne, at de i overens-
stemmelse med national lovgivning, nationale omstændigheder, ressour-
cer til rådighed og i tæt samarbejde med de sociale parter og uddannel-
sesudbydere bør opstille muligheden for opkvalificeringsforløb, der til-
byder lavt-kvalificerede voksne, dvs. f.eks. dem der ikke har fuldført en
BUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af skriftlig orientering om sagerne på Rådsmødet (Uddannelse og ungdom) den 21.-22. november 2016, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
4
ungdomsuddannelse eller tilsvarende, og som ikke kan få støtte under
Ungegarantien, adgang til opkvalificering, som – set i forhold til deres
individuelle behov – vil give dem (a) et minimumsniveau for læse-, skri-
ve- og regnefærdigheder og digitale kompetencer, og/eller (b) et bredere
sæt af viden, færdigheder og kompetencer, relevante for arbejdsmarkedet
og deltagelse i samfundet, som f.eks. fører frem mod et kvalifikationsni-
veau på EQF 3 eller 4 afhængigt af nationale omstændigheder. Det vur-
deres, at forslaget ligger inden for eksisterende dansk lovgivning, og det
vurderes derfor ikke at have hverken lovgivningsmæssige eller økonomi-
ske konsekvenser i Danmark.
Regeringen støtter vedtagelsen af det foreliggende kompromisforslag.
Regeringen lægger vægt på, at en færdigheds- og kompetencegaranti om-
fatter en opkvalificering af voksne, der bidrager til at imødekomme ar-
bejdsmarkedets behov og fremme voksnes beskæftigelse, frem for at
sigte mod, at voksne opnår et bestemt formelt uddannelsesniveau. Dette
forhold er omfattet af det foreliggende kompromisforslag.
Punkt 5: Forebyggelse af radikalisering, der fører til voldelig ekstremisme
Rådskonklusionerne er et svar på Kommissionens meddelelse af 14. juni
2016 om forebyggelse af radikalisering, der fører til voldelig ekstremisme,
der blev offentliggjort den 21. juni 2016, hvor der lægges op til en tvær-
sektoriel tilgang til forebyggelse af radikalisering.
I forhold til uddannelsesområdets og ungdomsarbejdets forebyggende
rolle udtrykkes der i rådskonklusionerne enighed om, at uddannelse i
bred forstand repræsenterer et magtfuldt middel til at fremme fælles
værdier, f.eks. via menneskerettighederne og medborgerskabsundervis-
ning og et inklusivt læringsmiljø, at skabe deltagelse, social mobilitet og
inklusion og derved styrke fundamenterne for samfundet og det demo-
kratiske liv. Ligeledes er der enighed om, at ungdomsarbejde, græsrods-
sport og kulturelle aktiviteter også kan være effektive til at nå ud til unge
mennesker, der er i risiko for radikalisering. Det understreges, at det er
afgørende at opdage alarmerende adfærd og handle på tidlige tegn på
radikalisering ved, at alle relevante aktører kommunikerer og arbejder tæt
sammen med forældre, jævnaldrende og familien i bred forstand. Det
understreges ligeledes, at ud over kognitive færdigheder bør også sociale,
medborgerlige og interkulturelle kompetencer, kommunikation- og kon-
fliktløsningsevner, empati, ansvarlighed, kritisk tænkning og mediekund-
skab ligeledes udvikles i læringsprocessen.
Vedrørende sikkerhedsdimensionen ved adressering af radikalisering
bemærkes det i rådskonklusionerne, at radikalisering, der fører til terro-
risme og voldelig ekstremisme, rejser betydelige udfordringer for borger-
nes sikkerhed, som må adresseres på omfattende vis, primært af med-
lemsstaterne, men også med koordineret støtte på EU-niveau i overens-
BUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af skriftlig orientering om sagerne på Rådsmødet (Uddannelse og ungdom) den 21.-22. november 2016, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
5
stemmelse med traktaterne. Det bemærkes endvidere, at de seneste ter-
rorangreb og forsøg på terrorangreb i Europa afspejler, at den globale
terrortrussel er blevet mere decentral og kompleks og på mange måder
sværere at opdage delvist på grund af en stadig hurtigere radikaliserings-
proces. Der skal tillige tages hensyn til, at antallet af hjemvendte frem-
medkrigere, deres familier og mindreårige måske vil stige. Endelig aner-
kendes det, at et robust svar på den grænseoverskridende radikaliserings-
trussel forudsætter hurtig implementering af EU’s eksterne indsatser for
at håndtere dens årsager, særligt med fokus på samarbejde med og støtte
til det vestlige Balkan, Tyrkiet og Nordafrika.
I forhold til at imødegå terrorpropaganda og online-hatespeech bemær-
ker rådskonklusionerne behovet for at involvere og samarbejde med
tjenesteudbyderne i kampen mod ulovlig hatespeech på nettet i fuld re-
spekt for ytringsfriheden, og vigtigheden af en multi-interessent-tilgang
understreges. Endvidere understreges EU Internet Forums rolle i at ud-
vikle midler til at reducere adgangen til terroristisk indhold på nettet.
Endelig bemærkes behovet for yderligere evaluering og analyse af effek-
ten af modfortællinger.
Medlemsstaterne inviteres blandt andet til at opfordre til samarbejde
mellem uddannelsesinstitutioner, lokalsamfund, lokale og regionale for-
valtninger, familier, aktører på ungdomsområdet, frivillige og civilsam-
fundet for at styrke inklusion, tilhørsforhold og en positiv identitet, at
udvide kompetencerne hos lærere og andre undervisere, så de bliver i
stand til at genkende tidlige tegn på radikaliseret adfærd og holde ”svære
samtaler”, at fremme global uddannelse og medborgerskabsundervisning
og frivilligt arbejde, at styrke inklusiv undervisning for alle børn og unge
og samtidig bekæmpe racisme og diskrimination. De inviteres også til at
adressere brugen af internettet til radikaliserings- og rekrutteringsformål,
at understøtte arbejdet i EU Internet Forum og i Europols Europæiske
Center for Terrorbekæmpelse, at støtte organisationer i civilsamfundet
for at fremme gensidig respekt og imødegå hadforbrydelser, hatespeech
og terrorpropaganda med positive alternativer til voldelige ekstremistiske
fortællinger, at anvende EU-dækkende netværk til at fortsætte med at
udveksle bedste praksis vedrørende bekæmpelse af radikalisering og at
fortsætte udviklingen af afradikalisering, exitprogrammer og rehabilise-
ringsprogrammer for hjemvendte fremmedkrigere.
Kommissionen inviteres blandt andet til at fortsætte arbejdet i samarbej-
de med medlemsstaterne med en specifik værktøjskasse for ungdomsar-
bejdere baseret på bedste praksis for at udvikle unges demokratiske
modstandskraft, mediekundskab og kritisk tænkning, at organisere en
multistakeholder-konference om emnet, at fremme gensidig forståelse
hos unge i EU og tredjelande gennem direkte og virtuelle udvekslinger
og at styrke samarbejdet med tjenesteudbydere, glæde sig over involver-
BUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af skriftlig orientering om sagerne på Rådsmødet (Uddannelse og ungdom) den 21.-22. november 2016, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1687846_0006.png
6
ingen af den digitale industri og civilsamfundet, samt udviklingen af initi-
ativer til yderligere at styrke fjernelsen af terrorindhold og udbredelsen af
alternative fortællinger.
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen finder
det vigtigt med en bred og flerspektret tilgang til forebyggelse af radikali-
sering, hvilket også regeringens handlingsplan til forebyggelse og be-
kæmpelse af ekstremisme og radikalisering, der blev offentliggjort den
11. oktober 2016, er udtryk for. Indholdet i rådskonklusionerne ligger på
linje med regeringens handlingsplan.
Punkt 6: Opdyrkning og udvikling af talent: Politikker for at opdage og drage det
bedste ud af unge mennesker
På rådsmødet skal der være en politisk drøftelse om at opdage og udvikle
talent og politikker for at opdage og drage det bedste ud af unge menne-
sker.
Det slovakiske formandskab har udarbejdet et debatoplæg, der lægger op
til en drøftelse med fokus på, hvordan man kan opdage og udvikle særli-
ge talenter og sikre, at ingen talenter går til spilde, også hos unge med
udsat baggrund.
Ministrene skal forholde sig til tre spørgsmål om henholdsvis 1) hvad
medlemsstaterne gør for at sikre, at alle unge mennesker har muligheden
for at opdage deres talenter og virkeliggøre deres fulde potentiale; 2)
hvordan kan talent og uddannelsesforløb bedre tilpasses markedets be-
hov og personlige passioner/interesser, hvordan kan vi undgå ”over-
uddannelse” i nogle økonomiske sektorer og ”under-uddannelse” i an-
dre; 3) i det konkurrenceprægede kapløb om at tiltrække og fastholde
toptalenter inden for videnskab og kunst hvad kan EU og medlemssta-
terne gøre for at fostre og udvikle deres egen banebrydende generation
af innovatorer og ”path-breakers”.
Regeringen vil deltage aktivt i debatten. Regeringen har fokus på, at de
dygtigste elever og studerende får mulighed for at blive så dygtige, som
de kan i den almindelige undervisning samt ved særligt målrettede indsat-
ser, der udfordrer talentfulde og højtmotiverede elever og studerende.
Tilgangen til at håndtere talenter varierer på tværs af Europa. I EU-regi
kan vi lære af denne diversitet ved at tage aktivt del i erfaringsudvekslin-
ger og politiske drøftelser om dette emne med henblik på at hente inspi-
ration til regeringens kommende indsats.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby