Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del
Offentligt
1686375_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 27 (Alm. del):
I brev af 18. oktober 2016 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 27:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 12. oktober 2016 fra
KVUC og VUC Aarhus vedrørende voksenuddannelsescentrene i Dan-
mark, jf. BUU alm. del – bilag 12.”
Svar:
Voksenuddannelsescentrene (VUC) løfter en vigtig samfundsmæssig
opgave ved at bidrage til løbende kvalificering af arbejdstyrken såvel som
at sikre, at borgerne har basale færdigheder såsom at skrive og læse og
dermed kan tage del i samfundslivet.
VUC’erne har generelt en god økonomi med betydelige løbende over-
skud og stigende egenkapital. VUC har som sektor siden indførelsen af
statsligt selveje realiseret betydelige årlige overskud i perioden 2007-2015.
Som et resultat af de store årlige overskud har VUC’erne under ét i peri-
oden vendt en negativ egenkapital fra 2007 til en egenkapital for den
samlede sektor på over 1,1 mia. kr. i 2015. Det svarer til en gennemsnit-
lig egenkapital på knap 47 mio. kr.
På finansloven for 2016 blev VUC’erne omfattet af omprioriteringsbi-
draget, som store dele af det offentlige sektor gennem en årrække har
været omfattet af. Omprioriteringsbidraget omfatter nu også uddannel-
sesområdet og altså også VUC’erne. Jeg mener, at det er en sund øvelse
at vende pengene en gang ekstra og se, om de kan strækkes længere eller
bruges mere hensigtsmæssigt.
KVUC og VUC Aarhus fremhæver i henvendelsen tiltag, der indgår i
den brede aftale, som regeringen og alle partierne bag erhvervsuddannel-
sesreformen blev enige om den 2. oktober 2015. Forud for aftalen var
der under den tidligere SR-regering gennemført et omfattende analysear-
11-11-2016
BUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om kommentar til henvendelse af 12/10-16 fra KVUC og VUC Aarhus om voksenuddannelsescentrene i Danmark, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
bejde med inddragelse af eksterne konsulenter for at kortlægge omkost-
ningsniveauet ved fjernundervisning. Med aftalen blev der indført et
særskilt fjernundervisningstaxameter, der svarer til de dokumenterede
omkostninger ved at gennemføre fjernundervisning. Tidligere modtog
uddannelsesinstitutionerne det samme for elever i fjernundervisning som
elever i traditionel undervisning, herunder også fuldt bygningstaxameter.
Jeg anerkender fuldt ud, at institutioner, der udbyder fjernundervisning,
påvirkes af indførelsen af særskilte taxameter for fjernundervisning. Men
det er min klare opfattelse, at KVUC og VUC Aarhus fortsat har rimeli-
ge økonomiske vilkår for at udbyde fjernundervisning.
Hertil blev det besluttet at tilpasse undervisningstaxameteret på ordblin-
deundervisning for voksne til de realiserede holdstørrelser. Da undervis-
ningstaxameteret oprindeligt blev fastsat, blev det udregnet efter en gen-
nemsnitlig holdstørrelse på 2,5 kursister pr. hold. En analyse gennemført
af eksterne konsulenter viste, at den gennemsnitlige holdstørrelse var 4,5
kursister pr. hold. Tilpasningen indfases først pr. 1. januar 2017. Jeg me-
ner, at det er rimeligt, at vi på baggrund af grundige analyser ikke betaler
institutionerne mere end de faktiske omkostninger ved at gennemføre
undervisningen.
Tilsvarende gælder det, at de tiltag, der fremgår på finanslovforslaget for
2017, tager udgangspunkt i en konsulentundersøgelse. Konkret foreslås
det at give institutionerne et styrket økonomisk incitament til at nedbrin-
ge frafald på avu ved at justere tælledagen. Jeg mener, at det er forkert at
kategorisere det som en grønthøsterbesparelse. Det er en konkret til-
skyndelse til, at institutionerne mindsker frafaldet blandt deres kursister.
Som kompensation for den ændrede tælledag er halvdelen af provenuet
tilbageført på finanslovforslaget som en stigning på taksterne til almen
voksenuddannelse på ca. 2 pct. i 2017. Der kan altså være en økonomisk
gevinst for de institutioner, der har stor succes med at nedbringe frafald.
Det mener jeg er et sundt incitament.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby