Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del
Offentligt
1680109_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 26 (Alm. del):
I brev af 17. oktober 2016 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 26:
”Ministeren bedes levere en liste med de 50 skoler i Danmark, som har
den største andel af børn fra ressourcesvage hjem. Af listen skal det
fremgå, hvor stor en procentdel af børnene på de enkelte skoler, der
kommer fra ressourcesvage hjem. Dette ønskes sammenholdt med den
gennemsnitlige andel af børn fra ressourcesvage hjem i skolerne på
landsplan.”
Svar:
Definitionen af gruppen af ressourcesvage børn er ikke entydig. I mini-
steriets statistik arbejdes generelt ikke med gruppen af ressourcesvage
børn, og derfor har ministeriet heller ikke en definition af, hvornår et
barn er ressourcesvagt.
I stedet kan det beregnede karaktergennemsnit, som skolen må forventes
at opnå ved de bundne 9.-klasseprøver på baggrund af elevgrundlaget
(socioøkonomisk reference), bruges til at sige noget om elevsammensæt-
ningen.
Beregningen af socioøkonomisk reference er baseret på en statistik mo-
del (en såkaldt multilevel model), hvor der indgår en række baggrunds-
faktorer som blandt andet køn, herkomst og oprindelsesland samt foræl-
drenes uddannelse, indkomst og arbejdsmarkedsstatus. I tabel 1 fremgår
de 50 skoler, der forventes at opnå det laveste karaktergennemsnit ved
de bundne prøver i 9. klasse i 2014/15 beregnet på baggrund af skolens
elevgrundlag.
Den statistiske model giver desværre ikke mulighed for at opgøre, hvor
stor en procentandel af børnene, der kommer fra ressourcesvage hjem,
26-10-2016
BUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af en liste med de 50 skoler i Danmark, som har den største andel af børn fra ressourcesvage hjem, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1680109_0002.png
2
da det beregnede karaktergennemsnit tager udgangspunkt i skolens sam-
lede elevgrundlag, ligesom det heller ikke er muligt at angive den gen-
nemsnitlige andel af ressourcesvage børn i skolerne på landsplan.
Tabel 1.
De 50 skoler med det laveste beregnede karaktergennemsnit
ved de bundne prøver i 9. klasse, 2014/15
Forventet karakter-
gennemsnit socio- Faktisk karak-
økonomisk refe-
tergennemsnit
rence, 2014/15
2014/15
3,1
4
4,1
4,1
4,6
4,6
4,6
4,7
4,8
4,8
4,9
4,9
5
5,1
5,1
5,1
5,1
5,1
5,2
7,6
7,3
7,4
5,6
5,3
6,2
6,7
6,1
6,6
8,1
7,6
7,4
5,5
6,1
5,7
5,9
4,1
6,7
4,6
Institutions-
Kommune
type
Skolenavn
Friskoler og
private
Gribskov
grundskoler Esrum Kostskole
Center-10, Aarhus
Aarhus
Folkeskoler High School
Friskoler og
private
Lolland
grundskoler Reventlow Lilleskole
Friskoler og
private
Friskolen City Oden-
Odense
grundskoler se
Friskoler og
private
Havregården Lille-
Gribskov
grundskoler Kost og Dagskole
Sorø
Folkeskoler Ruds Vedby Skole
Haderslev
Efterskoler Gram Efterskole
Friskoler og
private
Skanderborg grundskoler Galten Friskole
Mina Hindholm Ef-
Næstved
Efterskoler terskole
Bieringhus Eftersko-
Esbjerg
Efterskoler le
Friskoler og
private
Aarhus
grundskoler Lykke Skolen
Efterskolen DUI
Leg og Virke
Aalborg
Efterskoler Bisnapgård
Høje-
Taastrup
Folkeskoler Selsmoseskolen
København Folkeskoler Tagensbo Skole
Rådmandsgades Sko-
København Folkeskoler le
Ishøj
Folkeskoler Gildbroskolen
Cosmosskolen, Bak-
Esbjerg
Folkeskoler ke
Aarhus
Folkeskoler Tovshøjskolen
Odense
Folkeskoler Abildgårdskolen
BUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af en liste med de 50 skoler i Danmark, som har den største andel af børn fra ressourcesvage hjem, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1680109_0003.png
3
Høje-
Taastrup
Odense
Thisted
Viborg
København
København
København
Kerteminde
Nordfyn
Aarhus
Rebild
København
Ballerup
Ishøj
Guldborg-
sund
Faaborg-
Midtfyn
Faaborg-
Midtfyn
Hedensted
Viborg
København
Folkeskoler
Folkeskoler
Efterskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Folkeskoler
Folkeskoler
Friskoler og
private
grundskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Folkeskoler
Folkeskoler
Folkeskoler
Efterskoler
Efterskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Folkeskoler
Gadehaveskolen
H. C. Andersen Sko-
len
Svankjær Efterskole
Tjele Efterskole
Skolen på Amager-
bro
Bavnehøj Skole
Amager Fælled Skole
Rynkeby Friskole
Efterskolen Flyve-
sandet
Søndervangskolen
Borremose Er-
hvervsefterskole
Ellebjerg Skole
Baltorpskolen –
Rugvænget
Strandgårdskolen
Lindeskovskolen
Spejderskolen – Ko-
rinth Efterskole
Sdr. Nærå Friskole
og Midtfyns Efter-
skole
Vejlefjordskolen
Efterskole
Karup Skole
Blågård Skole
Tingbjerg Heldags-
skole
Lundby Efterskole
Særslev-Hårslev-
Skolen
Kongensgaard Efter-
skole
Hanstholm Skole
Tornhøjskolen
Herningvej Skole
Det Kgl. Vaisenhus
Skole
Freds Skole
5,3
5,3
5,3
5,3
5,4
5,4
5,4
5,4
5,4
5,4
5,4
5,5
5,5
5,5
5,5
5,5
5,5
5,5
5,5
5,6
5,6
5,6
5,6
5,6
5,6
5,6
5,6
5,7
5,7
6,9
7,5
7,7
8,1
*
7,3
*
5,2
*
6,2
7,4
*
6,4
7,1
6,3
5,3
5,8
7
6,9
7,3
5,6
6
5,9
5,5
6,1
5,7
8,1
*
5,6
København Folkeskoler
Vordingborg Efterskoler
Nordfyn
Lemvig
Thisted
Aalborg
Aalborg
København
Roskilde
Folkeskoler
Efterskoler
Folkeskoler
Folkeskoler
Folkeskoler
Friskoler og
private
grundskoler
Friskoler og
private
grundskoler
BUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af en liste med de 50 skoler i Danmark, som har den største andel af børn fra ressourcesvage hjem, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1680109_0004.png
4
Friskoler og
private
grundskoler
Efterskoler
Hjørring
Lolland
Lørslev Friskole
Bindernæs Eftersko-
le
5,7
5,7
7,9
5,3
Anm.: Socioøkonomisk reference er et modelberegnet tal, der viser, hvordan eleverne
på landsplan med samme baggrundsforhold som skolens elever har klaret testene. So-
cioøkonomisk refererer til elevernes sociale og økonomiske baggrund, mens reference
fortæller, at tallet kan bruges som et sammenligningsgrundlag for skolens faktisk opnå-
ede karaktergennemsnit.
Folkeskoler, frie grundskoler og efterskoler indgår. Hvis det faktiske karaktergennem-
snit er blankt (markeret med *), skyldes det, at skolen ikke indgår i karakterindberet-
ningen for 2014/15.
Kilde: Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby