Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 22 (Alm. del):
I brev af 13. oktober 2016 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager
(LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 22:
”Vil ministeren sikre, at lektiehjælp og faglig fordybelse fremadrettet kun
kan varetages af personale, som besidder de relevante faglige kompeten-
cer – på linje med den almindelige fagopdelte undervisning?”
Svar:
Det følger allerede af de gældende regler, at lektiehjælp og faglig fordy-
belse skal varetages af personale, som besidder de relevante faglige kom-
petencer. Der er ikke fastsat selvstændige regler for lektiehjælp og faglig
fordybelse. Det er derfor de almindelige regler om det undervisende per-
sonales kvalifikationer, der gælder. Det vil sige, at man som udgangs-
punkt skal være lærer for at kunne varetage undervisningen i 1.-10. klasse
og pædagoguddannet for at kunne varetage undervisningen i børnehave-
klassen, jf. folkeskolelovens § 29.
Pædagoguddannet personale, herunder personale ved skolefritidsordnin-
gen, samt andet personale med relevante kvalifikationer kan inddrages i
undervisningen i en understøttende rolle ved at løse opgaver inden for
deres kompetence og kvalifikationer i øvrigt, jf. folkeskolelovens § 30.
De vil fx kunne støtte og supplere læreren i undervisningen i folkesko-
lens fag, herunder obligatoriske temaer i børnehaveklassen og obligatori-
ske emner som fx færdselslære og sundheds- og seksualundervisning og
familiekundskab, og de vil kunne varetage understøttende undervisning
alene med eleverne.
Det er skolens leder, der har den administrative og pædagogiske ledelse
af skolen og er ansvarlig for skolens virksomhed, herunder i forhold til at
sikre, at det undervisende personale har de rette faglige kvalifikationer til
at varetage pågældende opgaver, jf. folkeskolelovens § 45.
10-11-2016