Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 21 (Alm. del):
I brev af 13. oktober 2016 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager
(LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 21:
”Deler ministeren kritikken af pædagogernes rolle i lektiecaféer fra Skole
og Forældre, BUPL, DSE og DLF, som den er fremstillet i Politiken den
11. oktober 2016: ”Pædagoger bruges stadig mere i lektiecafeer”
http://politiken.dk/indland/uddannelse/ECE3421426/paedagoger-
bruges-mere-ilektiecafeer/?”
Svar:
Lektiehjælp og faglig fordybelse er et element i den samlede undervis-
ning, der skal styrke elevernes læring gennem varierede og differentierede
læringsformer, der udfordrer både fagligt stærke og fagligt svage elever.
Hensigten med lektiehjælp og faglig fordybelse er, at det skal understøtte
elevernes læringsmål i undervisning i fagene.
Det kan udmøntes på forskellig vis, bl.a. som faglige fordybelsesforløb
med særligt fokus på den åbne skole, som turboforløb og talentforløb
mv. eller ved at oprette lektiecaféer.
Der er således tale om et element i den samlede undervisning, som i
praksis udgør forskellige didaktiske muligheder. Det er dog helt centralt,
at det undervisende personale har de rette faglige kompetencer til at va-
retage opgaven, uanset om der er tale om lektiecafé, tværfagligt turbofor-
løb eller intensiv læsetræning mv., og man derfor er opmærksom på det,
når man tilrettelægger arbejdet på den enkelte skole.
Den seneste rapport om inddragelse af pædagoger i skoledagen udarbej-
det af Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og
Forskning (KORA), som er en del af ministeriets evaluerings- og følge-
10-11-2016