Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 20 (Alm. del):
I brev af 11. oktober 2016 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager
(LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 20:
”Med henvisning til artiklen ”Findes der skoler, hvor reformen går ’rigtig
godt’?”, jf. Folkeskolen.dk den 7. oktober 2016, bedes ministeren – gerne
på listeform – redegøre for, på hvilke skoler implementeringen af folke-
skolereformen går ”rigtig godt”.
Ministeren bedes også give sin vurdering af, hvorvidt eleverne på de på-
gældende skoler får et bedre fagligt udbytte af undervisningen, end de
gjorde før reformen.
http://www.folkeskolen.dk/594562/findes-der-skoler-hvor-reformen-
gaar-rigtiggodt”
Svar:
Implementeringen af folkeskolereformen og betydningen for elevernes
læring og trivsel evalueres og følges tæt. Det overordnede udgangspunkt
for evalueringen er de tre nationale mål for folkeskolen, og målene følges
i den årlige statusredegørelse for folkeskolens udvikling via de nationale
test og trivselsmålingen. Der er derudover iværksat en række forskellige
evaluerings- og opfølgningsinitiativer, som følger implementeringen af
folkeskolereformen eller elevernes trivsel og faglighed. Det drejer sig
bl.a. om evaluerings- og følgeforskningsprogrammet til folkeskolerefor-
men, de kommunale kvalitetsrapporter, ledelsesinformationssystemet for
folkeskolen via uddannelsesstatistik.dk samt ministeriets læringskonsu-
lenter mv. Desuden er det min oplevelse, at der lokalt er en god og enga-
geret dialog om, hvordan kvaliteten kan styrkes – det er vigtigt, da det er
kommunerne, der har ansvaret for kvaliteten i folkeskolen.
Statusredegørelsen for folkeskolens udvikling 2015/2016 og de seneste
resultater fra evaluerings- og følgeforskningsprogrammet til folkeskolere-
formen viser, at folkeskolen er på rette vej. Langt hovedparten af elever-
07-11-2016