Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del
Offentligt
1705520_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 104 (Alm. del):
I brev af 30. november 2016 har udvalget efter ønske fra Carolina Mag-
dalene Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 104:
”Ministeren bedes oplyse, hvor mange kommuner (og skoler) der gør
brug af to-lærer ordningen og dermed nedsætter skoleugens længde, og
ministeren bedes kommentere disse oplysninger?”
Svar:
Det står alle skoler frit for at anvende to lærere eller to voksne i under-
visningen. Undervisningsministeriet indsamler ikke data om, hvor mange
skoler der generelt gør brug af sådanne tolærerordninger eller tovoksen-
ordninger.
Jeg antager dog, at spørgeren i spørgsmålet henviser til antallet af kom-
muner og skoler, der gør brug af folkeskolelovens § 16 b med henblik på
at afkorte skoledagens længde.
Epinion gennemførte i oktober 2016 en undersøgelse af skoledagens
længde og brug af § 16 b. Undersøgelsen blev gennemført for Under-
visningsministeriet.
Undersøgelsen viser, at knap 30 procent af landets folkeskoler gør brug
af § 16 b til at afkorte skoledagen til fordel for undervisning med to
voksne på et eller flere klassetrin i skoleåret 2016/2017. Antallet af
kommuner fremgår ikke af denne undersøgelse.
Ministeriet har endvidere selv siden folkeskolereformens ikrafttrædelse i
2014 indsamlet data om skolernes anvendelse af § 16 b. Data for skole-
året 2016/2017 er dog endnu ikke færdigbehandlet. Af disse tal vil det
kunne uddrages, hvor mange skoler der angiver, at de har godkendelse til
15-12-2016
BUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm., om der eksisterer data for hvor mange 0. klasser på landets folkeskoler, der gør brug af to-lærer ordningen, til undervisningsministeren
2
at benytte § 16 b på et givet klassetrin, og hvor mange kommuner det
dækker.
Jeg mener, at § 16 b udgør en vigtig frihedsret for skolerne, og det er
rigtigt positivt, at flere skoler inden for det seneste år er blevet opmærk-
somme på denne mulighed. Den øgede anvendelse skal også ses i lyset
af, at den tidligere minister for børn, undervisning og ligestilling og fol-
keskoleforligskredsen har opfordret kommuner og skoler til, at man lo-
kalt gør brug af denne mulighed.
Med venlig hilsen
Merete Riisager Andersen