Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del
Offentligt
1680597_0001.png
A. Neil Jacobsen, Michael Kaas-Andersen, Hans Skjerning, Jens Gamauf
Madsen
Allan Kruse, Lars Michael Madsen, Michael Bang, Finn Karlsen og Mads
Kofod
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
27-10-2016
Kære A. Neil Jacobsen, Michael Kaas-Andersen, Hans Skjerning, Jens
Gamauf Madsen, Allan Kruse, Lars Michael Madsen, Michael Bang, Finn
Karlsen og Mads Kofod
Tak for jeres brev af d. 27. september 2016 til Børne- og Undervisnings-
udvalget. Jeg er glad for jeres anerkendelse af de positive elementer, afta-
len indeholder i forhold til erhvervsskolerne og oprettelsen af flere prak-
tikpladser.
Jeg er meget tilfreds med den aftale, som det er lykkedes regeringen at
indgå med arbejdsmarkedets parter, og det er min klare forventning at
aftalen vil bidrage til, at endnu flere unge vil påbegynde og færdiggøre en
erhvervsuddannelse.
I udtrykker i brevet stor bekymring for, at flere erhvervsuddannelser skal
dimensioneres. Formålet med dimensioneringen er, at eleverne kan føle
sig rimelig sikre på at få en praktikplads og dermed afslutte den uddan-
nelse, som de har påbegyndt. Jeg mener ikke, at det er rimeligt at lede
eleverne over i uddannelser med høj ledighed, og hvor kun en lille andel
får en praktikplads i en virksomhed, som er forudsætningen for, at de
kan gennemføre deres uddannelse. Dimensionering er tænkt under hen-
syn til eleverne.
Generelt ønsker vi med trepartsaftalen igen at skabe sammenhæng mel-
lem udbuddet og efterspørgslen af faglært arbejdskraft gennem solidarisk
uddannelsesansvar, hvor staten betaler elevernes skoleophold og ar-
bejdsgiverne påtager sig praktikansvaret. Schweiz er et godt eksempel på
et land, hvor man har et velfungerende vekseluddannelsessystem, og jeg
tror på, at vi har gode forudsætninger for også at bringe arbejdsdelingen i
Danmark tilbage i balance.
BUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 27/9-2016 fra EUC Nord m.fl. om trepartsaftalen og erhvervsuddannelserne, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Dimensioneringen i 2018 er fastlagt med trepartsaftalen på baggrund af
en skønsmæssig vurdering ud fra forventet arbejdsmarkedsefterspørgsel
og ledighed kombineret med overgang fra grundforløb til hovedforløb.
Fra 2019 og frem bestemmes dimensioneringen på baggrund af centralt
fastlagte kriterier. Der er pt. nedsat en teknisk arbejdsgruppe, der kigger
på disse forhold.
Jeg tror ikke på, at aftalen vil føre til, at flere elever vil vælge gymnasiet
frem for erhvervsuddannelserne. Aftalen indeholder tværtimod en ny
kategori af erhvervsuddannelser - fordelsuddannelser, hvor der vil være
frit optag, samtidig med at virksomhederne forpligter sig på at oprette
praktikpladser. Det er disse tiltag i kombination, der skal lede elever mod
erhvervsuddannelser med gode praktik- og beskæftigelsesmuligheder.
Elementerne i aftalen skal få flere elever i praktik, og skal fjerne opfattel-
sen i befolkningen af, at det er helt umuligt at få en praktikplads, så vi
samlet set kan styrke erhvervsuddannelsernes omdømme.
De to krav om overgangsfrekvens og skolepraktikandel, som fordelsud-
dannelserne skal opfylde, er vurderet til at være fastsat på et rimeligt ni-
veau på baggrund af tilgængelige data på området. Jeg forventer, at der
bliver skabt flere praktikpladser på fordelsuddannelserne som følge af
aftalen, bl.a. gennem stærkere økonomiske incitamenter, så der er færre
elever, som påbegynder skolepraktik og flere elever, som får en uddan-
nelsesaftale. Derfor skulle sandsynligheden for at falde for de to krav
gerne blive mindre. Det er ved at blive undersøgt, om der er behov for at
tage højde for sommerferieperioden ved opgørelsen af opfyldelsen af
kravene til fordelsuddannelserne.
Arbejdsgiverne står bag aftalen. De har dermed forpligtet sig til at under-
støtte, at tiltagene i aftalen bliver realiseret. Hvis arbejdsgiverne ikke lever
op til deres forpligtelser om at oprette væsentligt flere praktikpladser,
skal der tages nye initiativer, der kan understøtte arbejdsgivernes forplig-
telser til at oprette flere praktikpladser.
Jeg har derfor samlet set et optimistisk syn på effekten af aftalen. Jeg er
overbevist om, at aftalen vil føre til, at der uddannes flere faglærte inden
for de erhverv, hvor der er behov for flere faglærte, samtidig med at de
der uddannes vil have mere erfaring med at arbejde i en virksomhed.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby