Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del Bilag 41
Offentligt
1695803_0001.png
LOVSEKRETARIATET
NOTAT
OM ETNISK LIGEBEHANDLING OG OPDELING AF ELEVER
Notat om etnisk ligebehandling og opdeling af elever
(baggrundsmateriale til BUU alm. del, 2016-17, samrådsspørgsmål
O og P)
1. Baggrund
Der har i løbet af september måned 2016 været debat i danske medier om,
hvorvidt det er hensigtsmæssigt og lovligt at inddele elever i gymnasieklasser
efter elevernes etniske oprindelse. Debatten opstod som følge af en nyhed
om, at Langkaer Gymnasium havde foretaget en sådan inddeling.
Som opfølgning på sagen har Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
kaldt ministeren for børn, undervisning og ligestilling, Ellen Trane Nørby (V),
og udlændinge-, integrations- og boligministeren, Inger Støjberg (V), i samråd
om opdeling af elever i klasser på baggrund af etnicitet. Samrådet finder sted
tirsdag den 6. december 2016 kl. 14.00.
Dette notat er efter aftale med spørger, Annette Lind (S), udarbejdet som
baggrundmateriale til samrådet. Notatet indeholder et overblik over sagen
vedrørende Langkaer Gymnasiums klassedannelse samt relevante regler
vedrørende etnisk ligebehandling i dansk ret, EU-retten og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention. Notatet indeholder ikke en udtømmende
juridisk gennemgang af relevant lovgivning og praksis, men har til formål at
give et hurtigt juridisk overblik.
25. november 2016
Ref.: 16-000339-47
Kontakt
Martin Ryding Rosenkilde
Specialkonsulent
Dir. tlf.
+45 3337 3129
[email protected]
2. Sammenfatning
Afsnit 3 beskriver medieomtalen vedrørende Langkaer Gymnasiums inddeling
af elever.
I afsnit 4 beskrives det videre forløb i sagen. Regeringen ønsker at fastlægge
nye principper for elevfordeling på gymnasiale uddannelser, og Institut for
Menneskerettigheder har meddelt, at instituttet vil indbringe sagen for
Ligebehandlingsnævnet.
Afsnit 5 indeholder en kortfattet gennemgang af reglerne om ligebehandling i
lov om etnisk ligebehandling, EU’s Racedirektiv og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention. Hvis elever fordeles efter deres etniske
1/12
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Notat om etnisk ligebehandling og opdeling af elever
1695803_0002.png
oprindelse, vil der være tale om direkte forskelsbehandling, som vil være
ulovlig. Hvis elever fordeles efter neutrale kriterier, som i praksis medfører, at
elever inddeles efter etnisk oprindelse, kan der være tale om indirekte
forskelsbehandling, som kan retfærdiggøres, hvis fordelingen er objektivt
begrundet i et sagligt formål, og midlerne til at opfylde formålet er
hensigtsmæssige og nødvendige. For eksempel kan der under visse
betingelser ske en bevidst spredning af tosprogede elever med særligt behov
for undervisning i dansk.
Afsnit 6 indeholder en kortfattet gennemgang af en række relevante sager fra
Klagekomitéen for Etnisk Ligebehandling vedrørende fordeling af elever med
anden etnisk oprindelse end dansk.
3. Kort om sagen vedrørende Langkaer Gymnasiums
klassedannelse
3.1. DR’s nyhed den 7. september
Danmarks Radio (DR) offentliggjorde en artikel den 7. september 2016 om, at
Langkaer Gymnasium ved Aarhus har inddelt elever på grundforløbet i
klasser efter elevernes etnicitet. Gymnasiet har gjort dette i et forsøg på at
fastholde etnisk danske elever, da andelen af tosprogede elever gennem de
senere år er steget fra 29 procent for 10 år siden til 74 procent i år. Gymnasiet
har fire 1. g klasser, som udelukkende består af tosprogede elever, og tre
klasser, hvor der er både etnisk danske elever og tosprogede elever.
Kilde:
www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/gymnasium-inddeler-elever-
efter-etnicitet
3.2. Uddybning fra Langkaer Gymnasium
Rektor på Langkaer Gymnasium, Yago Bundgaard, uddybede, hvordan
eleverne inddeles, i et interview med DR Nyheder. Han forklarede, at
gymnasiet forsøgte at skabe i det mindste tre klasser, hvor der er en lige
balance mellem tosprogede og etnisk danske elever, da en reel integration
forudsætter, at der er tilstrækkeligt mange elever fra begge grupper i en
klasse. Inddelingen var ifølge rektoren kulturel og ikke faglig, da eleverne har
valgt fag og studieretning, før de blev inddelt i klasserne. Ved inddelingen
forsøgte gymnasiet også at sikre, at der er en rimelig fordeling mellem drenge
og piger og unge fra oplandet og fra byen. Rektoren udtalte, at han anså det
for bedst at være i en blandet klasse, da der i disse klasser foregår en kulturel
udveksling mellem eleverne.
Yago Bundgaard forklarede, at eleverne blev opdelt i tosprogede elever og
etnisk danske elever ved hjælp af navnelister. Gruppen af etnisk danske
elever består af elever med danskklingende navne og elever med navne, som
indikerer en vestlig baggrund, for eksempel spansk eller islandsk. Gruppen af
2/12
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Notat om etnisk ligebehandling og opdeling af elever
1695803_0003.png
tosprogede elever består af elever, hvis navn indikerer en ikke-vestlig
baggrund. Sorteringen efter navn skyldes, at gymnasiet ikke er i besiddelse af
mere nuanceret data om den enkelte elev.
Kilde:
www.dr.dk/nyheder/indland/rektor-paa-langkaer-gymnasium-vi-opdeler-
eleverne-ud-fra-deres-navne
3.3. Gymnasiets redegørelse
Langkaer Gymnasium sendte efter anmodning en redegørelse for
klassedannelsen på grundforløbet til undervisningsministeren den 14.
september 2016. Heraf fremgår det, at grundforløbsklasserne er dannet på
baggrund af elevernes forhåndstilkendegivelse af studieretning samt faglige
og pædagogiske hensyn. Gymnasiet har etableret tre naturvidenskabelige, tre
samfundsvidenskabelige og en sproglig/musisk grundforløbsklasse. Af de syv
klasser er der fire klasser, hvor alle eleverne har en ”flerkulturel baggrund”, og
tre klasser, hvor halvdelen af eleverne har en ”flerkulturel baggrund” og
halvdelen har en ”dansk kulturel baggrund”. De pædagogiske hensyn har
blandt andet til formål at sikre elevernes trivsel, da det er gymnasiets erfaring,
at det er svært for elever at opnå tryghed i en klasse, når der kun er få elever
med samme kulturelle baggrund.
Kilde:
www.dr.dk/nyheder/htm/baggrund/generel/Redegørelseyago.pdf
www.dr.dk/nyheder/indland/langkaer-rektor-i-forsvar-klasseopdeling-nu-
ogsaa-med-faglige-argumenter
3.4. Undervisningsministerens vurdering
Undervisningsminister Ellen Trane Nørby udtalte den 14. september 2016 til
DR Nyheder, at Undervisningsministeriet havde modtaget en skriftlig
redegørelse fra Langkaer Gymnasium, og at ministeriet vurderede, at
gymnasiet umiddelbart havde gode pædagogiske begrundelser for at lave den
klassedeling, de har valgt, og at inddelingen var i overensstemmelse med
gældende regler. Ministeren fremhævede, at elever ikke må opdeles
udelukkende på baggrund af etnicitet, altså eksempelvis hårfarve eller
hudfarve, og at gymnasiets redegørelse viser, at dette heller ikke er foregået
på gymnasiet.
Kilde:
www.dr.dk/nyheder/indland/undervisningsminister-man-maa-ikke-
udelukkende-fordele-eleverne-paa-baggrund-af
4. Det videre forløb i sagen
4.1. Samrådsspørgsmål
Børne- og Undervisningsudvalget har stillet følgende samrådsspørgsmål til
ministeren for børn, undervisning og ligestilling:
3/12
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Notat om etnisk ligebehandling og opdeling af elever
1695803_0004.png
BUU alm. del, 2016-17, samrådsspørgsmål O, 17. oktober 2016
Er det ministerens vurdering, at det er i strid med lovgivningen at opdele
elever i skoleklasser på baggrund af etnicitet, og mener regeringen, at en
opdeling i skoleklasser på baggrund af etnicitet kan være nødvendig for, at
skoler og gymnasier m.v. kan håndtere et højt antal elever med anden etnisk
baggrund? Og hvordan vil ministeren sikre, at der ikke sker elevflugt fra skoler
og gymnasier m.v., hvor antallet af elever med anden etnisk baggrund er
højt?
Kilde:
www.ft.dk/samling/20151/almdel/BUU/samspm/BK/index.htm
Børne- og Undervisningsudvalget har stillet følgende samrådsspørgsmål til
udlændinge-, integrations- og boligministeren:
BUU alm. del, 2016-17, samrådsspørgsmål P, 17. oktober 2016
Er det integrationsministerens vurdering, at det fremmer integrationen at
opdele elever i skoleklasser på baggrund af etnicitet, og hvilke initiativer vil
regeringen iværksætte for at skabe den bedst mulige integration i
boligområder med en høj andel af personer med anden etnisk baggrund?
Kilde:
www.ft.dk/samling/20151/almdel/BUU/samspm/BL/index.htm
4.2. Nye principper for elevfordeling
Undervisningsminister Ellen Trane Nørby har udtalt, at regeringen ønsker at
fastlægge nye principper for elevfordeling ved optagelse på de gymnasiale
uddannelser. Principperne skal vedtages med inddragelse af
gymnasieforligskredsen, og de skal kunne træde i kraft fra næste skoleår, jf.
svar på Børne- og Undervisningsudvalgets spørgsmål 365 (Alm. del), 16.
september 2016. Dette skal medvirke til at forhindre ”ghettogymnasier” ved at
give de enkelte gymnasiale fordelingsudvalg mulighed for at tage hensyn til
konkrete behov, for eksempel diversitet i elevsammensætningen ift.
sproglig/kulturel baggrund, understøtte særlige indsatsområder på skolen,
land-/by-problematikker m.v.
Kilde:
www.ft.dk/samling/20151/almdel/buu/spm/365/svar/1343179/1665380/index.h
tm
www.altinget.dk/artikel/nye-regler-skal-forhindre-ghettogymnasier
4.3. Ligebehandlingsnævnet skal behandle sagen
Institut for Menneskerettigheder har udtalt, at det vil være diskrimination på
baggrund af etnisk oprindelse, at opdele elever efter etnicitet. Institut for
Menneskerettigheder har derfor oplyst, at instituttet vil indbringe sagen for
Ligebehandlingsnævnet, som kan behandle klager over diskrimination.
4/12
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Notat om etnisk ligebehandling og opdeling af elever
1695803_0005.png
Institut for Menneskerettigheder kan indbringe sager af principiel karakter eller
sager af almindelig offentlig interesse for Ligebehandlingsnævnet, jf. lov nr.
1570 af 15. december 2015 om ændring af lov om Ligebehandlingsnævnet.
Kilde:
http://menneskeret.dk/nyheder/ligeret-aabenlyst-ulovligt-opdele-
gymnasieklasser-etnicitet
http://menneskeret.dk/nyheder/spoergsmaal-etnisk-opdelte-klasser-afgoeres-
ligebehandlingsnaevnet
5. Relevant lovgivning vedrørende ligebehandling
Nedenfor følger en kortfattet beskrivelse af gældende regler om diskrimination
på grund af race eller etnisk oprindelse.
Dansk ret, EU-retten og menneskeretten indeholder alle forbud mod
diskrimination på grund af race eller etnisk oprindelse. Det er blandt andet
reguleret følgende steder, som uddybes nedenfor:
EU’s racedirektiv (Rådets direktiv 2000/43/EF af 29. juni 2000)
Lov om etnisk ligebehandling, som gennemfører dele af racedirektivet
Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.
(forskelsbehandlingsloven), som gennemfører dele af racedirektivet
Artikel 14 i den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK)
Lov om etnisk ligebehandling gælder for al offentlig og privat virksomhed og
herunder også uddannelse. Loven finder dog ikke anvendelse på områder,
der er omfattet af forskelsbehandlingsloven. Forskelsbehandlingsloven
gælder enhver, der driver vejlednings- og uddannelsesvirksomhed, og
omfatter adgang til erhvervsvejledning, erhvervsuddannelse, erhvervsmæssig
videreuddannelse og omskoling.
Forbud mod diskrimination på grund af race eller etnisk oprindelse findes
også i EU’s charter om grundlæggende rettigheder og række FN-
konventioner, for eksempel FN’s konvention om borgerlige og politiske
rettigheder og FN’s racediskriminationskonvention, som ikke gennemgås i
dette notat.
I afsnit 5.1. beskrives direkte og indirekte forskelsbehandling.
I afsnit 5.2. beskrives det, hvornår forskelsbehandling kan retfærdiggøres.
I afsnit 5.3. beskrives nogle undtagelser i ligebehandlingslovgivningen, blandt
andet såkaldte ”specifikke foranstaltninger”, også kaldet positiv
særbehandling, som i princippet er diskrimination, men som kan
retfærdiggøres, hvis de har til formål at rette op på en allerede eksisterende
ulighed.
5/12
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Notat om etnisk ligebehandling og opdeling af elever
1695803_0006.png
5.1. Hvad er diskrimination og forskelsbehandling?
Diskrimination er ulovlig forskelsbehandling eller forskelsbehandling, som ikke
kan retfærdiggøres. I lov om etnisk ligebehandling, forskelsbehandlingsloven
og EU’s racedirektiv skelnes der mellem direkte og indirekte
forskelsbehandling:
Direkte forskelsbehandling betyder, at en person behandles ringere, end en
anden bliver, er blevet eller ville blive behandlet i en tilsvarende situation på
grund af personens race eller etniske oprindelse.
Indirekte forskelsbehandling betyder, at en tilsyneladende neutral regel,
bestemmelse, betingelse eller praksis stiller personer af en bestemt race eller
etnisk oprindelse ringere end andre personer.
Der kan godt være tale om direkte eller indirekte forskelsbehandling, selvom
den person, der forskelsbehandler, ikke havde noget ønske om at
forskelsbehandle på grund af race eller etnisk oprindelse, jf. forarbejderne til
lovforslag L 155, 2002-03 til lov om etnisk ligebehandling.
EMRK skelner ikke mellem direkte og indirekte forskelsbehandling, men Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol anvender en lignende opdeling i sin
praksis vedrørende EMRK artikel 14.
5.2. Kan forskelsbehandling retfærdiggøres?
Ifølge lov om etnisk ligebehandling, forskelsbehandlingsloven og EU’s
racedirektiv, kan direkte forskelsbehandling på grund af race eller etnisk
oprindelse ikke retfærdiggøres, og der vil derfor altid være tale om
diskrimination (se dog afsnit 5.3. om undtagelser i
ligebehandlingslovgivningen).
Indirekte forskelsbehandling på grund af race eller etnisk oprindelse kan
retfærdiggøres, hvis det er objektivt begrundet i et sagligt formål og midlerne
til at opfylde det er hensigtsmæssige og nødvendige.
Efter den Europæiske Menneskerettighedsdomstolspraksis kan både direkte
og indirekte forskelsbehandling retfærdiggøres, hvis der er foreligger en
objektiv og rimelig begrundelse. I praksis kræver Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol imidlertid meget tungtvejende grunde for at
retfærdiggøre direkte forskelsbehandling på grund af race eller etnisk
oprindelse. Domstolen har for eksempel udtalt, at forskelsbehandling, som
udelukkende eller i overvejende grad er baseret på en persons etniske
oprindelse kan ikke retfærdiggøres objektivt i et nutidigt samfund, som er
bygget på principper om pluralisme og respekt for forskellige kulturer, jf.
domstolens afgørelse nr. 57325/00, D.H. og andre mod Tjekkiet af 13.
november 2007.
6/12
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Notat om etnisk ligebehandling og opdeling af elever
Ifølge Klagekomitéen for Etnisk Ligebehandling vil der være tale om direkte
forskelsbehandling, hvis elever placeres i særlige klasser alene på baggrund
af etnisk oprindelse, og dette kan ikke begrundes med varetagelsen af saglige
hensyn, jf. Klagekomitéen for Etnisk Ligebehandling sag nr. 780.3 af 30.
november 2006 som omtales yderlige under afsnit 6.1.
Det kan resultere i indirekte forskelsbehandling på grund af race eller etnisk
oprindelse, hvis elever placeres i særlige klasser, som fordeles efter sproglige
eller pædagogiske kriterier, og fordelingen i praksis medfører, at elever
grupperes efter etnisk oprindelse. Dette vil være i overensstemmelse med lov
om etnisk ligebehandling, hvis fordelingskriterierne er objektivt begrundet i et
sagligt formål, og midlet (placeringen) til at opfylde det er hensigtsmæssigt og
nødvendigt. I modsat fald vil det udgøre indirekte forskelsbehandling i strid
med lov om etnisk ligebehandling, jf. Klagekomitéen for Etnisk Ligebehandling
sag nr. 780.3 af 30. november 2006.
Klagekomitéen for Etnisk Ligebehandling har udtalt, at det kan være i
overensstemmelse med lov om etnisk ligebehandling at sprogscreene
tosprogede elever med henblik på at sprede elever med behov for særlig
undervisning i dansk. Komitéen lagde vægt på, at sprogscreeningen og
skoleplaceringen skete uden hensyn til elevens etniske oprindelse eller navn,
og at screeningen varetog hensynet til elevernes sproglige udvikling, jf.
komitéens afgørelse nr. 780.26 af 19. september 2006 som omtales yderlige
under afsnit 6.1.
5.3. Undtagelser i ligebehandlingslovgivningen
Lov om etnisk ligebehandling giver mulighed for vedtage ”specifikke
foranstaltninger” for at sikre fuld etnisk ligestilling i praksis, jf. lovens § 4. Der
er her tale om foranstaltninger, som i princippet vil indebære en overtrædelse
af diskriminationsforbuddet, men som reelt har til formål at forebygge eller
afhjælpe eksisterende uligheder knyttet til race eller etnisk oprindelse.
Specifikke foranstaltninger kaldes også positiv særbehandling og er altså en
undtagelse fra forbuddet mod direkte forskelsbehandling på grund af race
eller etnisk oprindelse, for eksempel hvis en person gives en fortrinsstilling
direkte på grund af sin race eller etniske oprindelse.
Specifikke foranstaltninger kan omfatte mange forskellige initiativer, for
eksempel økonomisk støtte, fortrinsstilling eller foranstaltninger, der har til
formål at fremme etniske minoriteters adgang til uddannelser, hvor de er
underrepræsenteret, jf. forarbejderne til lovforslag L 155, 2002-03 til lov om
etnisk ligebehandling. Specifikke foranstaltninger kan iværksættes af alle, der
er omfattet af lov om etnisk ligebehandling.
7/12
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Notat om etnisk ligebehandling og opdeling af elever
Specifikke foranstaltninger skal betragtes som en undtagelse til princippet om
ligebehandling, og de må ikke medføre, at der gives en automatisk
fortrinsstilling til visse personer. Der skal altid foretages en objektiv vurdering,
hvor der tages hensyn til alle saglige kriterier, og foranstaltningen skal være
proportional, jf. forarbejderne til lovforslag L 155, 2002-03 til lov om etnisk
ligebehandling. Specifikke foranstaltninger må desuden kun opretholdes, indtil
formålet med dem er opfyldt, jf. § 4, stk. 2 i lov om etnisk ligebehandling.
Klagekomitéen for Etnisk Ligebehandling har udtalt, at der i visse situationer
kan lægges vægt på en elevs etniske oprindelse, når det vurderes, om eleven
skal placeres i en særlig klasse for elever med højt fravær og lavere fagligt
niveau. Det skal imidlertid i den konkrete situation være relevant at inddrage
elevens etniske oprindelse, og ordningen skal være frivillig og et gode for
eleven, jf. komitéens sag nr. 780.10 af 5. december 2005, som også uddybes
nedenfor under afsnit 6.1.
Forskelsbehandlingslovens bestemmelser om forskelsbehandling kan fraviges
af de enkelte ministre, hvis det ved visse former for erhvervsudøvelse og
uddannelser er af afgørende betydning, at udøveren er af en bestemt race
eller etnisk oprindelse, og fravigelsen står i rimeligt forhold til den pågældende
erhvervsaktivitet. Ministeren skal på forhånd indhente en udtalelse fra
beskæftigelsesministeren.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har fastslået, at
diskriminationsforbuddet i EMRK ikke forbyder en stat at forskelsbehandle
med det formål at afhjælpe eksisterende faktiske uligheder mellem grupper. I
visse tilfælde kan en stats undladelse af at tage initiativ til at rette op på
eksisterende uligheder i sig selv medføre en krænkelse af EMRK, jf. for
eksempel domstolens afgørelse nr. 57325/00, D.H. og andre mod Tjekkiet af
13. november 2007, præmis 175.
6. Retspraksis vedrørende opdeling af skoleklasser
I dette afsnit gennemgås en række sager fra Klagekomitéen for Etnisk
Ligebehandling. Klagekomitéen var en administrativ klageinstans under
Institut for Menneskerettigheder, som behandlede klager vedrørende lov om
etnisk ligebehandling fra 2003 til 2009. Klagekomitéen kunne henstille til, at
en klager blev meddelt fri proces, hvis komitéen fandt, at der var handlet i
strid med lov om etnisk ligebehandling. I 2009 blev klagekomitéens opgaver
overtaget af Ligebehandlingsnævnet.
Klagekomitéen har i flere sager udtalt sig om direkte og indirekte
diskrimination i forbindelse med oprettelse af skoleklasser, jf. sagerne 780.3,
730.7 og 780.10 nedenfor. Klagekomitéen har også udtalt sig om
tvangsspredning af tosprogede elever på baggrund af sprogtest, jf. bl.a.
sagen 780.26.
8/12
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Notat om etnisk ligebehandling og opdeling af elever
1695803_0009.png
6.1. Klagekomitéen for Etnisk Ligebehandling sag nr. 780.3
Klagekomitéens sag nr. 780.3 vedrørte klassedannelsen i Vejle og
Albertslund kommune. Vejle Kommune havde oprettet en skoleklasse alene
for elever med anden etnisk baggrund end dansk. Albertslund Kommune
placerede elever i særlige klasser på baggrund af en sprogtest. Da
Undervisningsministeriet i begge sager havde fundet, at klassedannelsen var
sket i strid med folkeskoleloven, foretog Klagekomitéen for Etnisk
Ligebehandling sig ikke yderligere i de konkrete sager.
Klagekomitéen udtalte sig imidlertid generelt om lov om etnisk ligebehandling
i forhold til fordeling af klasser. Komitéen udtalte, at det vil være direkte
forskelsbehandling på grund af race eller etnisk oprindelse, hvis elever
placeres i særlige klasser alene på baggrund af elevens etniske oprindelse.
Dette vil være i strid med lov om etnisk ligebehandling § 3, stk. 1, og en sådan
placering kan ikke begrundes i varetagelsen af saglige hensyn.
Det kan resultere i indirekte forskelsbehandling på grund af race eller etnisk
oprindelse, hvis elever placeres i særlige klasser, som fordeles efter sproglige
eller pædagogiske kriterier. Dette vil være i overensstemmelse med lov om
etnisk ligebehandling, hvis fordelingskriterierne er objektivt begrundet i et
sagligt formål, og midlet (placeringen) til at opfylde det er hensigtsmæssigt og
nødvendigt. I modsat fald vil det udgøre indirekte forskelsbehandling i strid
med lov om etnisk ligebehandling.
Klagekomitéens afgørelse 780.3 af 30. november 2006 er tilgængelig her:
www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=170127
6.2. Klagekomitéen for Etnisk Ligebehandling sag nr. 730.7
I klagekomitéens sag nr. 730.7 fandt komitéen, at Helsingør Kommune havde
udsat en elev med roma baggrund for direkte forskelsbehandling på grund af
etnisk oprindelse ved at have placeret eleven i en særlig klasse for elever
med højt fravær, hvor der alene var placeret elever med roma baggrund.
Klagekomitéen fandt, at uanset om eleven blev placeret i klassen på grund af
faglige problemer m.v., blev hun primært placeret i klassen, fordi hun var en
elev med roma baggrund, der led af sådanne problemer. Komitéen fandt, at
der var en formodning for, at Helsingør Kommune ikke ville have placeret en
etnisk dansk elev i fraværsklassen under samme omstændigheder.
Det fremgår af komitéens afgørelse, at hvis en elev placeres i en særlig
klasse på grund af elevens etniske oprindelse, vil der foreligge direkte
forskelsbehandling på grund af etnisk oprindelse, hvilket vil være i strid med
lov om etnisk ligebehandling. Det kan endvidere være udtryk for indirekte
forskelsbehandling på grund af etnisk oprindelse, hvis en elev placeres i en
særlig klasse på baggrund af eksempelvis højt fravær, og hvis et sådan
9/12
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Notat om etnisk ligebehandling og opdeling af elever
1695803_0010.png
kriterium efter omstændighederne hovedsageligt vedrører elever med en
bestemt etnisk oprindelse. Indirekte forskelsbehandling kan retfærdiggøres,
hvis forskelsbehandlingen er objektivt begrundet i et sagligt formål, og
midlerne til at opfylde formålet er hensigtsmæssige og nødvendige. Hvis ikke
dette er opfyldt, vil forskelsbehandlingen være i strid med lov om etnisk
ligebehandling.
Klagekomitéens afgørelse 730.7 af 5. december 2005 er tilgængelig her:
www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=170138
6.3. Klagekomitéen for Etnisk Ligebehandling sag nr. 780.10
I klagekomitéens sag 780.10 tog Klagekomitéen af egen drift generelt stilling
til Helsingør kommunes oprettelse af særlige klasser for elever med højt
fravær, hvori der alene var placeret elever med roma baggrund. Komitéen
fandt, at der var tale om indirekte diskrimination på grund af race eller etnisk
oprindelse.
Helsingør Kommune havde placeret elever med højt fravær i særlige klasser,
og dette havde i praksis medført, at kun elever med roma baggrund blev
placeret i den sidste tilbageværende fraværsklasse. Klagekomitéen fandt
derfor, at der var tale om indirekte forskelsbehandling, som krævede, at
placeringen var objektivt begrundet i et sagligt formål, og at midlet
(placeringen) til at opfylde det var hensigtsmæssigt og nødvendigt.
Klagekomitéen fandt, at der var et objektivt begrundet og sagligt formål om at
nedbringe de pågældende elevers fravær og at afhjælpe elevernes deraf
følgende lavere faglige niveau ved hjælp af særlig undervisning. Kommunen
havde imidlertid ikke begrundet, at et sådant skridt var hensigtsmæssigt og
nødvendigt, og kommunen ønskede ikke at bidrage yderligere til sagens
oplysning. Komitéen fandt derfor, at etableringen af en særlig klasse var
uhensigtsmæssig og unødvendig samt et uforholdsmæssigt indgribende
middel til at nedbringe fraværet. Klagekomitéen konkluderede, at der var tale
om ulovlig indirekte forskelsbehandling i strid med lov om etnisk
ligebehandling.
Klagekomitéen udtalte sig også om muligheden for at vedtage specifikke
foranstaltninger, der har til formål at forebygge eller opveje ulemper knyttet til
race eller etnisk oprindelse. En kommune kan vedtage specifikke
foranstaltninger i overensstemmelse med lov om etnisk ligebehandling, hvis
den ønsker at tilgodese en elev, der for eksempel har et særligt behov for at
få nedbragt sit fravær og forbedret sit deraf afledte lavere faglige niveau. Der
kan lægges vægt på elevens etniske oprindelse, når det vurderes, om en elev
kan placeres i en bestemt klasse, men ordningen skal være et gode for
eleven, og den skal være frivillig. Desuden skal den etniske oprindelse
konkret være et relevant kriterium i forhold til det behov, der ønskes
tilgodeset.
10/12
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Notat om etnisk ligebehandling og opdeling af elever
1695803_0011.png
Klagekomitéens afgørelse 780.10 af 5. december 2005 er tilgængelig her:
www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=170145
6.4. Klagekomitéen for Etnisk Ligebehandling sag nr. 780.26
Klagekomitéen fandt, at Århus Kommunes ordning om tvangsspredning af
tosprogede børn ikke var i strid med lov om etnisk ligebehandling.
Sagen vedrørte Århus Kommunes beslutning om at tvangssprede 114
kommende tosprogede børnehaveklassebørn. Århus Kommune vurderede
alle tosprogede elevers sproglige behov for at identificere elever med et ikke
uvæsentligt behov for sprogstøtte. Kommunen tilstræbte, at der på en skole
ikke var mere end 20% tosprogede elever med behov for undervisning i
dansk. Århus kommune anvendte folkeskolelovens definition af tosprogede
børn, som er børn, der har et andet modersmål end dansk, og som først lærer
dansk ved kontakt med det omgivende samfund, eventuelt gennem skolens
undervisning.
Klagekomitéen fandt, at kommunens fordelingsordning ikke var i strid med lov
om etnisk ligebehandling. Ordningen udgjorde ikke direkte
forskelsbehandling, da sprogscreeningen og skoleplaceringen skete uden
hensyn til elevens etniske oprindelse. Ordningen kunne være udtryk for
indirekte forskelsbehandling, men komitéen fandt, at dette kunne
retfærdiggøres. Det var et sagligt formål at tage hensyn til elevens sproglige
udvikling, og det var et proportionalt middel til at opnå dette formål, at elever
blev placeret på grundlag af en individuel vurdering af behovet for sproglig
udvikling af danskkundskaber.
Klagekomitéens udtalte desuden, at det ikke var i strid med lov om etnisk
ligebehandling at indføre en maksimumskvote for antallet af tosprogede
elever med et ikke uvæsentligt behov for sprogstøtte i hver skole.
Klagekomitéen fremhævede dog også, at der ikke må lægges vægt på
elevers navne eller etniske oprindelse i forbindelse med identifikationen af de
tosprogede elever. Der må alene lægges vægt på, hvorvidt eleven er
tosproget, for eksempel hvilke sprog der tales i hjemmet.
Klagekomitéens afgørelse 780.26 af 19. september 2006 er tilgængelig her:
www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=170175
7. Kilder
Lov om etnisk ligebehandling er tilgængelig her:
www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=141404
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention er tilgængelig her:
www.echr.coe.int/Documents/Convention_DAN.pdf
11/12
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 41: Notat om etnisk ligebehandling og opdeling af elever
1695803_0012.png
Rådets direktiv 2000/43/EF af 29. juni 2000 om gennemførelse af
princippet om ligebehandling af alle uanset race eller etnisk
oprindelse er tilgængelig her:
http://eur-lex.europa.eu/legal-
content/DA/TXT/HTML/?uri=CELEX:32000L0043&from=en
12/12