Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1690638_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. november 2016 stillet følgende spørgsmål
99 (alm del) som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 99:
22-11-2016
J.nr. 2016 - 7706
”Ministeren bedes oplyse provenuvirkningen ved at øge de gældende
indtægtsgrænser for fradrag i boligydelse for pensionister med 20.000 kr. og
40.000 kr. I svaret bedes ministeren oplyse provenuet i umiddelbar virkning, efter
tilbageløb, og efter tilbageløb og adfærd?”
Svar:
Jeg har anmodet Finansministeriet om at bidrage til besvarelsen af spørgsmålet. Fi-
nansministeriet har i den forbindelse oplyst følgende:
”Det kan oplyses, at de foreslåede indtægtsgrænser i 2017 udgør 156.700 kr. for
boligydelsesmodtagere. Hvis der er 2 børn i husstanden forhøjes grænsen med
41.300 kr. for 2., 3. og 4. barn. Når husstandsindkomsten overstiger dette beløb, af-
trappes boligstøttebeløbet med 22,5 pct.
Såfremt indtægtsgrænsen hæves med 20.000 kr. til 176.700 kr., skønnes det at øge
de offentlige udgifter til boligydelse med cirka 395 mio. kr. svarende til 300 mio.
kr. efter tilbageløb,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Provenuvirkning ved forhøjelse af indkomstgrænserne for boligydelse (mio. kr., pl-17)
Umiddelbar virkning
Forhøjelse af indkomstgrænser
20.000 kr.
40.000 kr.
395
690
300
520
Efter tilbageløb
Kilde: Finansministeriets lovmodel baseret på en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen (2013).
Hæves indkomstgrænsen med 40.000 kr. til 196.700 kr., skønnes det at øge offent-
lige udgifter til boligydelse med ca. 690 mio. kr., svarende til 520 mio. kr. efter til-
bageløb.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om provenuvirkningen ved at øge de gældende indtægtsgrænser for fradrag i boligydelse for pensionister med 20.000 kr. og 40.000 kr., til beksæftigelsesministeren
Det bør bemærkes, at beregningerne forudsætter, at aftrapningsprocenten ikke æn-
dres, hvormed en række husstande, der før ikke var berettiget til boligydelse, frem-
over vil være det.
Det kan ikke afvises, at der er adfærdsmæssige effekter af forslagene, men efter-
som boligydelsen forbeholdes pensionister, forventes det at de adfærdsmæssige ef-
fekter vil være begrænset. ”
Jeg henholder mig til Finansministeriets bidrag til besvarelse.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2