Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1686847_0001.png
TALE
9. november 2016
Tale til samråd om sagsbehandlingstid i veteransager
den 9. november 2016
Spørgsmål P
Ministeren bedes redegøre for sagsbehandlingstid og pro-
ces i forhold til arbejdsskadesager for veteraner, jf. artikler
i Metroxpress d. 5/10-16, herunder ”Veteran: Hvor tager
det så lang tid?” og ”Psykisk syge veteraner har fået 580
millioner af forsvaret”.
Spørgsmål Q
Mener ministeren, at det er tilfredsstillende med 270 uaf-
sluttede sager i august 2016 og en gennemsnitlig sagsbe-
handlingstid på 23 måneder for veteraner?
Spørgsmål R
Ministeren bedes oplyse, hvorvidt ministeren finder det ri-
meligt, at veteraner kan vente i 5–10 år på at få afsluttet
deres arbejdsskadesager?
Spørgsmål S
Agter ministeren at igangsætte yderligere initiativer til at
nedbringe sagsbehandlingstiden i forhold til arbejdsskade-
sager for veteraner?
Indledning
Tak for invitationen til dette samråd om sagsbehandlingsti-
derne for veteraners psykiske arbejdsskadesager.
Jeg vil først og fremmest gerne sige, at jeg har stor forståelse
for, at det kan være frustrerende at vente på en afgørelse i en
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om arbejdsskadesager for veteraner, til beskæftigelsesministeren
arbejdsskadesag. Det er vigtige afgørelser, der har stor be-
tydning for de mennesker, der er kommet ud for en arbejds-
skade.
Det gælder ikke mindst for de veteraner, der efter udsendelse
til krigshærgede områder har fået psykiske skader.
Vores soldater har ydet en stor indsats for Danmark, og det
skylder vi dem en stor tak for. Vi skal tage hånd om vores
veteraner, og vi skal yde dem den hjælp og støtte, de har be-
hov for.
Fra Folketingets side har vi ønsket at hjælpe veteraner, der er
blevet syge af deres udsendelse. Særloven om anerkendelse
af sent diagnosticeret PTSD blev vedtaget af et enigt Folke-
ting i 2014. Det er nu langt hovedparten af de veteraner, der
anmelder PTSD som en arbejdsskade, der får deres sag aner-
kendt.
I forhold til samrådets tema om sagsbehandlingstider vil jeg
gerne indledningsvist slå fast, at ingen veteraner skal vente
længere end højest nødvendigt på at få afklaret deres sag. De
nuværende sagsbehandlingstider er
ikke
tilfredsstillende.
Jeg har i alt modtaget fire spørgsmål til dagens samråd om
sagsbehandlingstider for veteraners arbejdsskadesager.
Jeg vil starte med at besvare spørgsmål P om proces og
sagsbehandlingstider for veteraners arbejdsskadesager på
baggrund af oplysninger fra Arbejdsmarkedets Erhvervssik-
ring.
Herefter vil jeg besvare spørgsmål Q om min holdning til
den gennemsnitlige sagsbehandlingstid.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om arbejdsskadesager for veteraner, til beskæftigelsesministeren
Dernæst vil jeg besvare spørgsmål R om, hvorvidt jeg finder
det rimeligt, at veteraner kan vente 5-10 år på at få afsluttet
deres arbejdsskadesag.
Til sidst vil jeg svare på spørgsmål S om initiativer for at
nedbringe sagsbehandlingstiden for veteraners arbejdsskade-
sager.
Proces og sagsbehandlingstid for veteraners
arbejdsskader (spørgsmål P)
Jeg er blevet bedt om at redegøre for proces og sagsbehand-
lingstid for veteraners arbejdsskader på baggrund af to artik-
ler, hvoraf det fremgår, at sagsbehandlingstiden opleves som
meget lang for veteranerne.
Først og fremmest vil jeg fremhæve, at Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring har oplyst, at behandlingen af veteransager
fortsat er højt prioriteret, og at de følger afviklingen af sa-
gerne tæt. Derfor er behandlingen af veteransagerne speciali-
seret i et særligt veteransekretariat.
Veteransekretariatet tager blandt andet hensyn til, at nogle
veteraner har det meget vanskeligt psykisk. Det kan være
svært for en veteran med PTSD eller depression at overskue
at svare på et spørgeskema om fx skadens følger. Der tages
derfor højde for veteranernes særlige situation, og mange sa-
ger håndholdes. Det indebærer blandt andet, at sagsbehand-
lerne tager telefonisk kontakt til veteranerne.
I forhold til processen har Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
oplyst, at de foretager den samme vurdering i veteransager
som i alle andre arbejdsskadesager. Det indebærer, at de
først tager stilling til, om skaden kan anerkendes efter ar-
bejdsskadesikringsloven. Hvis det ikke er muligt, tager Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring stilling til, om veteransagen
kan anerkendes efter særloven.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om arbejdsskadesager for veteraner, til beskæftigelsesministeren
PTSD som en erhvervssygdom hos en tidligere udsendt sol-
dat kan dermed anerkendes som en arbejdsskade på tre må-
der:
1) Enten administrativt efter Erhvervssygdomsfortegnel-
sen, hvis sagen opfylder fortegnelsens krav for aner-
kendelse.
2) Efter forelæggelse og indstilling fra Erhvervssygdoms-
udvalget.
3) Eller efter særloven for veteraner.
Efter særloven kan tidligere udsendte soldater administrativt
få anerkendt sent diagnosticeret PTSD, når en psykiatrisk
speciallæge har fundet det sandsynligt, at sygdommen er op-
stået i tidsmæssig sammenhæng med og som følge af udsen-
delsen.
Hvis sagen kan anerkendes, tager Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring stilling til, om veteranen har varigt mén som
følge af skaden, og om skaden har medført tab af erhvervs-
evne.
Varigt mén er udtryk for de varige helbredsmæssige følger af
arbejdsskaden. Vurderingen af varigt mén og størrelsen heraf
sker på baggrund af en speciallægeerklæring og kan først
ske, når den pågældendes tilstand er stabil.
Det kan tage tid, før en psykisk sygdom har stabiliseret sig i
en sådan grad, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring kan
vurdere, om der er varige følger. I nogle tilfælde kan der gå
to år fra en psykisk sygdom bryder ud, til den er stabil.
Erstatning for erhvervsevnetab er erstatning for tabt lønind-
tægt på baggrund af arbejdsskaden. Det er den del af en ar-
bejdsskadesag, der typisk tager længst tid at afdække.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om arbejdsskadesager for veteraner, til beskæftigelsesministeren
Mange veteransager vedrører alvorlige og komplicerede ska-
der og indebærer et tab af erhvervsevne. For at vurdere er-
hvervsevnetabet skal veteranens tilstand være stabil. Først da
er det muligt at vurdere, hvilken type job eller jobfunktion
den enkelte veteran kan klare eller ikke klare fremover – og
dermed vurdere det økonomiske tab. Vurderingen beror på
oplysninger fra en række forskellige aktører. Blandt andet
Forsvaret, SKAT, kommunen, sundhedsvæsenet, veteranens
eventuelle nye arbejdsgiver og veteranen selv.
Mange veteransager er derfor en del af en mindre gruppe af
arbejdsskadesager, der har en særlig lang sagsbehandlingstid.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid var 27 måneder i
2014 og 23 måneder i 2015.
Ministerens holdning til den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid (spørgsmål Q)
Jeg er blevet spurgt til min holdning til, at Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring i august 2016 havde 270 uafsluttede vete-
ransager og en gennemsnitlig sagsbehandlingstid for vete-
ransager på 23 måneder.
Lad mig starte med at slå fast, at det er vigtigt for mig, at ve-
teraner og andre tilskadekomne får deres arbejdsskadesag
afgjort så hurtigt som muligt.
Hverken Arbejdsmarkedets Erhvervssikring eller jeg er til-
fredse med de nuværende sagsbehandlingstider.
En arbejdsskade kan have betydning for den enkeltes livs-
kvalitet - og for den enkeltes tilknytning til arbejdsmarkedet
med de afledte økonomiske og personlige konsekvenser, det
kan have. Den enkelte veteran skal derfor ikke vente længere
end højest nødvendigt på at få en afklaring
.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om arbejdsskadesager for veteraner, til beskæftigelsesministeren
Når det er sagt, er det vigtigt at holde sig for øje, at der lø-
bende anmeldes nye veteransager til Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring, der hver tager tid at behandle, som jeg var in-
de på tidligere. Alene i 2016 er der anmeldt over 100 sager.
Derfor vil der altid være en vis mængde af verserende vete-
ransager hos Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Med vedtagelse af lov om den selvejende institution Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring besluttede et bredt flertal i
Folketinget, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring fremover
er ansvarlig for sagsbehandlingen. Det er derfor dem, der
administrerer og fastlægger mål for behandlingen af arbejds-
skadesager. Det omfatter også behandlingen af arbejdsskade-
sager for veteraner.
Jeg hæfter mig ved, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
fortsat prioriterer veteransagerne højt, og at der er fokus på
at nedbringe sagsbehandlingstiden. Jeg har også forstået, at
bestyrelsen med arbejdsmarkedets parter generelt er meget
optaget af at nedbringe sagsbehandlingstiden.
Jeg følger naturligvis udviklingen på området.
Ministerens holdning til eksempler på sagsbe-
handlingstid på op til 5-10 år (spørgsmål R)
Der har i pressen været eksempler på veteraner med meget
lange sagsforløb, der strækker sig over en lang årrække.
Jeg vil dog slå fast, at ingen veteraner venter 5-10 år på en
afgørelse.
Når der så alligevel er nogle veteraner, der beskriver, at de
har ventet 5 eller 10 år på at få afsluttet deres sag, er det
formentlig, fordi der er truffet flere afgørelser i sagen.
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om arbejdsskadesager for veteraner, til beskæftigelsesministeren
Det kan eksempelvis være en sag, hvor der bliver truffet en
midlertidig afgørelse om tab af erhvervsevne, fordi vetera-
nens erhvervsevne ikke er endeligt afklaret. Det kan fx være,
hvis veteranen er i revalidering.
Når der er truffet midlertidig afgørelse i en sag, kan tilskade-
komne tilkendes en løbende erstatning. Midlertidige afgørel-
ser sikrer, at tilskadekomne altid får den korrekte erstatning.
Der kan godt træffes flere midlertidige afgørelser, inden ve-
teranen er endeligt afklaret.
Det kan også være, at veteranen selv beder om at få sin afgø-
relse i arbejdsskadesagen genoptaget. Enten fordi den på-
gældende ikke er enig i afgørelsen, eller fordi der er sket en
ændring i den pågældendes situation. Det kan fx være, hvis
veteranen efter afgørelsen har en lavere indtægt, end det af-
gørelsen var baseret på, og derfor ønsker en fornyet vurde-
ring af sit tab af erhvervsevne.
Sagens parter har også mulighed for at anke hele eller dele af
afgørelsen til Ankestyrelsen, hvis de ikke er enige i afgørel-
sen fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Hvis Ankestyrel-
sen omgør eller hjemviser sagen, vil det medføre en ny sags-
behandling i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Med de muligheder, som loven giver for midlertidige afgø-
relser, genoptagelse og ankeforløb, er der derfor sager, der
samlet set har et meget langt sagsforløb. Det skyldes dog ik-
ke, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Ankestyrelsen
ikke træffer afgørelse om skadens følger i den samlede peri-
ode – tværtimod.
Om ministeren vil igangsætte yderligere initia-
tiver på området (spørgsmål S)
I forhold til den konkrete sagsbehandling er det vigtigt for
mig at understrege, at Folketinget som nævnt har besluttet, at
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om arbejdsskadesager for veteraner, til beskæftigelsesministeren
det er Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, der er ansvarlig for
sagsbehandlingen. Det gælder som bekendt også veteraner-
nes sager. Det er dermed bestyrelsen, der lægger strategien
for sagsafviklingen.
Det er min klare opfattelse, at vi som politikere generelt kan
have tillid til Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings forvaltning
af veteransagerne.
Jeg følger udviklingen på området og har tiltro til, at Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring vil sikre en stabil og sikker
drift – og vil have fokus på at nedbringe sagsbehandlingsti-
derne. ATP har stor erfaring med sikker og effektiv sagsbe-
handling.
Arbejdstilsynet fører samtidig tilsyn med Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings bestyrelse. Arbejdstilsynet har oplyst, at
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings behandling af veteransa-
ger blandt andet vil være i fokus for tilsynet.
Samtidig ligger der en stor opgave forude i at skabe de bed-
ste rammer for sagsbehandlingen af arbejdsskader, som i dag
er præget af stor kompleksitet.
Jeg er derfor meget optaget af tankerne om at forenkle ar-
bejdsskadesystemet, så der hurtigere kan træffes afgørelse i
en arbejdsskadesag, og tilskadekomne kan komme videre
med deres liv hurtigst muligt.
Afslutning
Afslutningsvis vil jeg sige, at det er vigtigt for mig, at vi ta-
ger hånd om vores veteraner, når de har været udsendt. Det
gælder både den rehabiliterende og den beskæftigelsesrettede
indsats, der skal sikre, at veteraner bliver en del af samfundet
og arbejdsmarkedet igen efter endt udsendelse.
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om arbejdsskadesager for veteraner, til beskæftigelsesministeren
Det er samtidig centralt for regeringen, at de danske soldater
kan regne med, at skader, som de pådrager sig i forbindelse
med deres udsendelse, behandles korrekt og hurtigst muligt i
arbejdsskadesystemet. Jeg har tiltro til, at Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring kan løse denne opgave.
Tak for ordet.
9