Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1689367_0001.png
2016-17
S 167 endeligt svar
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
10. november 2016
Svar på spørgsmål S 167 af 4. november 2016 stillet af Karsten
Hønge (SF)
Spørgsmål
Mener ministeren, at det er i tråd med regeringens ambitionsniveau om at skabe
mellem 8.000 og 10.000 praktikpladser, at man ikke stiller krav ved alle offentlige
udbud om praktikpladser?
Svar
Med finanslovsaftale 2013 og aftalerne om kommunernes og regionernes økono-
mi for 2014 blev der indført en forpligtelse for offentlige ordregivere til at overve-
je sociale klausuler om uddannelses- og praktikaftaler i offentlige udbud efter et
”følg-eller-forklar”-princip.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen under Erhvervs- og Vækstministeriet har i
forlængelse heraf udsendt ”Vejledning om sociale klausuler i udbud”, der redegør
for indholdet af ”følg-eller- forklar”-princippet. Den seneste udgave af vejlednin-
gen er fra september 2016. Vejledningen er tilgængelig på Konkurrence- og For-
brugerstyrelsens hjemmeside kfst.dk.
”Følg-eller-forklar”-princippet betyder, at offentlige ordregivere i relevante udbud
enten skal anvende sociale klausuler eller forklare, hvorfor de ikke gør det. ”Følg-
eller-forklar”-princippet gælder for alle statslige, regionale og kommunale ordregi-
vere og for selskaber, som fuldt ud er ejet af offentlige myndigheder og ikke er i
konkurrence. Det præcise anvendelsesområde fremgår af vejledningen.
I vejledningen foretages blandt andet en afgrænsning af, hvilke aftaletyper der er
relevante og dermed er omfattet af ”følg-eller-forklar”-princippet. Relevante ud-
bud er afgrænset til bygge- og anlægskontrakter og tjenesteydelseskontrakter, som
udføres i Danmark. Herudover gælder yderligere afgrænsninger knyttet til aftaler-
nes varighed, kontraktværdi og lønsum.
Desuden redegøres der i vejledningen for de regler, herunder udbudslovens regler,
der kan afskære en ordregiver fra at fastsætte sociale klausuler i relevante aftaler.
Essensen af disse regler er ifølge vejledningen, at en ordregiver alene må stille krav
om ansættelse af elever mv. til brug for leverandørens udførelse af den konkrete
opgave, og at kravet skal være rimeligt i forhold til opgaven (proportionalt).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om at bekræfte, at der i udbudsmaterialet fra Moderniseringsstyrelsen om alarm- og adgangssystemer ikke stilles krav om, at virksomheden tager lærlinge, til finansministeren
Side 2 af 2
I forlængelse heraf fremgår det af vejledningen, at rammeaftaler ikke er omfattet
af ”følg-eller-forklar”-princippet.
En rammeaftale er en aftale indgået mellem en eller flere ordregivere og en eller
flere leverandører, og som fastsætter vilkårene for kontrakter, der tildeles i løbet af
en nærmere fastsat periode. En ordregiver har som udgangspunkt ikke pligt til at
trække på en rammeaftale. Det er således på udbudstidspunktet ikke klart, om
eller hvornår der vil blive trukket på rammeaftalen, ligesom de øvrige nærmere
vilkår for de konkrete leveringer ikke alle er fastlagt.
I forbindelse med indgåelse af en rammeaftale kan det derfor ikke vurderes, om
det generelt vil være proportionalt at fastsætte sociale klausuler, fordi det vil af-
hænge af den konkrete opgaveløsning på det konkrete tidspunkt.
For så vidt angår den generelle ordning, der henhører under Erhvervs- og
Vækstministeriet, kan jeg i øvrigt henvise til erhvervs- og vækstministerens svar af
13. oktober 2016 på Børne- og Undervisningsudvalgets spørgsmål 377 (alm. del)
stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye (S).
For så vidt angår mit ansvarsområde bemærkes, at de fællesstatslige aftaler, som
Moderniseringsstyrelsen indgår, ikke er omfattet af ”følg-eller-forklar”-princippet,
da der er tale om rammeaftaler.
Dette udelukker imidlertid ikke, at der, hvor det er hensigtsmæssigt, kan fastsættes
kontraktbestemmelser, der kan anspore leverandører til at anvende praktikanter
mv. I den rammeaftale om automatiske indbrudsalarmanlæg, som Modernise-
ringsstyrelsen i øjeblikket udbyder, indgår fx en bestemmelse om, at leverandøren
kan allokere lærlinge/medhjælpere til at udføre opgaver under rammeaftalen, hvor
det er almindeligt på markedet at anvende lærlinge/medhjælpere. Leverandøren
kan fakturere for lærlinge/medhjælpertimer i det omfang lærlingen/medhjælpe-
ren udfører en konkret opgave under rammeaftalen.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen