Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1695645_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Lennart Damsbo-Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
01-12 - 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. november 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 90 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Len-
nart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 90:
J.nr. 20165200345
”Vurderer ministeren, at særlige tilsyn som byggepladsaktioner giver flere reakti-
oner, herunder forbud og strakspåbud samt en større arbejdsmiljøeffekt, end det
almindelige risikobaserede tilsyn?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser følgende:
”Det er vanskeligt at sammenligne byggepladsaktioner med det risikobaserede til-
syn.
På byggepladsaktionerne kan den samme byggeplads være besøgt flere gange i
forbindelse med aktionerne i 2015, ligesom Arbejdstilsynet kan have ført tilsyn
med adskillige virksomheder på byggepladsen ved et enkelt tilsyn. Det vil alt andet
lige føre til flere afgørelser ved byggepladsaktionerne.
Herudover sker tilsynet på byggepladsaktionerne uden nogen form for forudgående
varsling, sådan at virksomheden ikke selv forinden kan nå at gøre noget ved pro-
blemerne.
Der er desuden væsentlig forskel på de to tilsynsformer. Ved byggepladsaktionerne
fokuserer den tilsynsførende på kontrol af betydelig fare for ulykker, samt koordi-
nation på tværs af virksomhederne på en byggeplads. Det risikobaserede tilsyn er
derimod rettet mod den enkelte virksomhed, hvor den tilsynsførende gennemgår
hele virksomhedens arbejdsmiljø med fokus på de væsentlige arbejdsmiljøproble-
mer, der er relevante for branchen. Her ses således bredere på ulykkesrisici og sam-
tidig også på fx muskelskeletbelastninger. Den tilsynsførende skal desuden afdæk-
ke virksomhedernes egen indsats for arbejdsmiljøet og indgå i en dialog med virk-
somheden med det formål at motivere og hjælpe virksomhederne til selv at fore-
bygge og løse deres arbejdsmiljøproblemer.
Tallene fra 2015 viser, at der gives flere afgørelser pr. besøgt byggeplads i forbin-
delse med byggepladsaktionerne, end der gives pr. besøgt virksomhed i forbindelse
med det risikobaserede tilsyn, jf. tabel 1 og 2.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om at redegøre for årsagerne til, at særlige tilsyn som byggepladsaktioner er mere effektive, til beskæftigelsesministeren
1695645_0002.png
I 2015 blev der gennemført tilsyn med 852 byggepladser i forbindelse med bygge-
pladsaktioner (der kan være flere virksomheder til stede på byggepladsen og sam-
me byggeplads kan være besøgt flere gange). Der blev afgivet 1.621 tilsynsreaktio-
ner ved disse tilsyn. Se tabel 1 nedenfor.
Tabel 1: Antal tilsynsreaktioner afgivet i forbindelse med bygge- og anlægsaktioner 2015
Antal tilsynsreaktioner
Reaktionstype
Forbud
Strakspåbud
Afgørelse uden handlepligt
Påbud
Påbud/strakspåbud indenfor rygeloven
Vejledning
Total
78
1.478
3
24
6
32
1.621
I samme periode blev der gennemført risikobaserede tilsyn på 2.670 bygge- og an-
lægsvirksomheder, hvor der blev afgivet 1.633 tilsynsreaktioner (både afgørelser
og vejledninger). Se tabel 2 nedenfor.
Tabel 2: Antal tilsynsreaktioner afgivet i forbindelse med risikobaseret tilsyn 2015 til virk-
somheder i bygge- og anlægsbrancherne
Antal tilsynsreaktioner
Reaktionstype
Forbud
Strakspåbud
Afgørelse uden handlepligt
Påbud
§21-Påbud
Påbud/strakspåbud indenfor rygeloven
Vejledning
Total
4
241
13
925
1
35
414
1.633
Der foreligger ikke undersøgelser, der gør det muligt at konkludere, hvilken til-
synstype der giver den største arbejdsmiljøeffekt. Det er Arbejdstilsynets vurde-
ring, at såvel kontrol som dialog er central for at opnå en blivende effekt.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2