Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1687643_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. november 2016
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 76 (Alm. del) af 1.
november 2016 stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL)
Spørgsmål
I forlængelse af svar på BEU alm. del spørgsmål 599 (2015-16) bedes ministeren
redegøre for, ved hvilken skattepligtig indkomst substitutionseffekten overstiger
indkomsteffekten, hvorved ministeriet antager dynamiske effekter ved lavere skat
på arbejde.
Svar
Det fremgår af svaret på BEU alm. del spørgsmål 599 (2015-16), at timeeffekten
omfatter to modsatrettede effekter nemlig substitutionseffekten, der fremkommer
ved ændringer i marginalskatten (efter afgifter mv.) og indkomsteffekten, der
fremkommer ved ændringer i nettoindkomsten efter skat.
Det lægges derfor til grund, at spørgsmålet vedrører timeeffekten og forholdet
mellem substitutions- og indkomsteffekten for så vidt angår den del af de dynami-
ske effekter, der kan henføres til timeeffekten.
Om substitutionseffekten overstiger indkomsteffekten er imidlertid ikke alene et
spørgsmål om indkomstniveau. Det er i høj grad et spørgsmål om, hvilken skatte-
ændring, der er tale om. Eller mere konkret, hvor meget den gennemsnitlige mar-
ginalskat ændres i forhold til, hvor meget indkomsten efter skat ændres ved en
given skatteændring.
Forskellen kan illustreres ved at betragte timeeffekten fordelt på indkomstniveau
af forskellige skatteændringer. Hæves personfradraget vil der være en negativ
timearbejdsudbudsvirkning for stort set alle indkomstgrupper på grund af ind-
komsteffekten undtagen for en lille gruppe med indkomster lidt over det nuvæ-
rende personfradrag, idet disse personer får lavere marginalskat,
jf. figur 1.
Til sammenligning vil en sænkelse af bundskatten indebære øget timearbejdsud-
bud blandt alle indkomstgrupper med indkomster over personfradraget. Det skyl-
des, at alle umiddelbart har en negativ indkomsteffekt, men de har samtidig en
positiv substitutionseffekt, som mere end opvejer indkomsteffekten.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om ved hvilken skattepligtig indkomst substitutionseffekten overstiger indkomsteffekten, til finansministeren
1687643_0002.png
Side 2 af 2
Figur 1
Timearbejdsudbudsvirkning af øget personfradrag
hhv. lavere bundskat
Figur 2
Timearbejdsudbudsvirkning af en nedsættelse af
topskatten med 5 pct.-point for indkomster op til 1
mio. kr. (920.000 kr. efter AM).
Fuldtidspersoner
250
Fuldtidspersoner
250
Fuldtidspersoner
250
200
150
100
50
0
-50
0
Fuldtidspersoner
250
200
150
100
50
0
200
150
100
50
0
-50
0
200
150
100
50
0
-50
150 300 450 600 750 900 1050 1200 1350 1500
Personlig indkomst, 1.000 kr.
Personfradrag
Bundskat
-50
150 300 450 600 750 900 1050 1200 1350 1500
Personlig indkomst, 1.000 kr.
Topskat - DK2025
Anm.: Timearbejdsudbudsvirkningen er i figuren opgjort i intervaller af 10.000 kr. I figur 1 er bundskatten og det
skrå skatteloft sænket med 0,2 pct.-point og personfradraget er øget med 1.200 kr. (2017-niveau).
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Ved en reduktion i topskatteprocenten er timearbejdsudbudseffekten koncentreret
om personer med indkomster over topskattegrænsen. Når reduktionen i topskat-
tesatsen kun gælder op til et vist indkomstniveau, som i
DK 2025 – Et Stærkere
Danmark,
vil der være positiv timearbejdsudbudsvirkning op til indkomstgrænsen
på 1 mio. kr. og negativ arbejdsudbudsvirkning for personer med indkomster over
1 mio. kr.,
jf. figur 2.
Den samlede virkning på timearbejdsudbuddet af topskattelempelsen i
DK2025 –
Et Stærkere Danmark
er positiv fordi der er flere personer i intervallet med lavere
marginalskat (under 1 mio. kr.) end personer, der reducerer deres arbejdsudbud
som følge af loftet over skattelempelsen (over 1 mio. kr.) og fordi indkomsteffek-
ten er relativt beskeden.
Skatteændringerne i figur 1 og 2 har hver især en saldovirkning efter tilbageløb og
adfærd på 1,6 mia. kr., men timearbejdsudbudsvirkningen skønnes reduceret med
225 fuldtidspersoner ved forhøjelse af personfradraget hhv. forøget med 625 fuld-
tidspersoner ved sænkelse af bundskatten, mens den lavere topskat i DK2025
skønnes at øge timearbejdsudbuddet svarende til 2.850 fuldtidspersoner.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister