Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 215 endeligt svar på spørgsmål 104
Offentligt
T ALEPAPI R
DET T ALT E ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Samråd i Beskæftigelsesudvalget
Åbent samråd om svar på spørgsmål G-J ad L 215
Beskæftigelsesudvalget
Beskæftigelsesudvalget
Ca. 10 minutter
Beskæftigelsesudvalget, fredag den 26. april 2013
1
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: MFU spm. om at redegøre for lovforslagsprocessen for L 409, der blev fremsat for Folketinget den 25. april 2013, til beskæftigelsesministeren
1798174_0002.png
Disposit ion
1.
2.
3.
4.
5.
Indledning
Svar på spørgsmål G
Svar på spørgsmål H
Svar på spørgsmål I
Svar på spørgsmål J
1 . I ndle dning
Efter ønske fra Esben Lunde Larsen (V) har udvalget i forbindelse med be-
handlingen af lovforslag nr. L 215 bedt mig svare på samrådsspørgsmål G-J.
Jeg vil svare på spørgsmålene et ad gangen, hvorefter vi kan tage en samlet be-
handling af de fire spørgsmål.
2 . Sva r på spørgsm å l G
”Ministeren bedes i forlængelse af svar på spm. 9, redegøre for, hvordan ministeren
vil sikre, at de 10 procents undervisning, som eleverne har mistet under lockout, er-
stattes?”
Folkeskole
Kommunerne og deres folkeskoler skal sørge for gennemførelse af undervis-
ning, der var planlagt – men ikke blev gennemført – hvis det drejer sig om ti-
mer, der er inden for det fastsatte minimumstimetal.
Der er især brug for en hurtig opfølgning i forhold til afgangseleverne i 9. og
10. klasse. De øvrige elever vil kunne få eventuel kompenserende undervisning
i de kommende skoleår.
Med det nuværende tidsperspektiv vil der være mulighed for 7-8 skoledage til
kompenserende undervisning, inden de skriftlige prøver begynder. Og der vil
være mulighed for kompenserende undervisning og en vis undervisningsfaglig
forberedelse af afgangseleverne forud for og eventuelt også parallelt med de
mundtlige prøver.
Derfor vurderer vi, at kommuner og folkeskoler godt kan nå at give eleverne
fornøden undervisningsfaglig forberedelse til prøverne. Det er ministeriets vur-
dering, at fornøden undervisningsfaglig forberedelse af eleverne på prøverne
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: MFU spm. om at redegøre for lovforslagsprocessen for L 409, der blev fremsat for Folketinget den 25. april 2013, til beskæftigelsesministeren
1798174_0003.png
Jeg forventer, at kommunerne vil leve op til deres forpligtelse.
vil forudsætte mindst ca. 4-6 skoledage før de skriftlige prøver og minimum 5
dage inden de mundtlige prøver. Og det vil der være med de 7-8 dage forud for
de skriftlige prøver og 6 dage mellem de skriftlige og mundtlige prøver.
Vi har i går udsendt et informationsbrev til samtlige kommunalbestyrelser og
skoleledelser i folkeskolen, hvor vi har redegjort for kommunernes forpligtelse,
og hvordan kommunerne skal forholde sig i den særlige situation.
I samme brev har vi også sagt, at hvis det viser sig, at der er kommuner, som
må konstatere, at det i større, ikke ubetydeligt omfang ikke er muligt at gen-
nemføre kompenserende undervisning, således at minimumstimetallene opfyl-
des, skal henvende sig til Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen herom.
Styrelsen vil på baggrund af en eventuel henvendelse tage stilling til, om der
ud fra et væsentlighedskriterium er grundlag og behov for at indgå i en nærme-
re dialog med kommunen herom, herunder om kommunens muligheder og pla-
ner for fremadrettet at rette op på problemet, og i sidste instans om sagen må
henvises til det kommunale tilsyn, som er statsforvaltningen. Vi håber ikke, at
man når dertil.
I forhold til de frie skoler gælder der ikke et minimumstimetal. Skolernes le-
delse har ansvaret for at kompensere for aflyst undervisning i det omfang, det
lokalt vurderes at være nødvendigt for at opfylde friskolelovens krav om, at
disse skolers undervisning skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen.
På social- og sundhedsuddannelserne er det ledelsen på de enkelte institutioner,
der har ansvaret for, at eleverne får mulighed for at tilegne sig de kompetencer,
der er nødvendige for at nå de faglige mål for de enkelte fag.
Ledelsen vurderer også, om der skal gennemføres kompenserende undervis-
ning for aflyste lektioner, eller om prøver kan finde sted på det foreliggende
grundlag.
SOSU
De frie skoler
Elever på social- og sundhedsuddannelserne, der ikke har fået den planlagte
undervisning, vil som udgangspunkt få mindst syv dages varsel og dermed mu-
lighed for undervisning med forberedelse op til en given prøve.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: MFU spm. om at redegøre for lovforslagsprocessen for L 409, der blev fremsat for Folketinget den 25. april 2013, til beskæftigelsesministeren
1798174_0004.png
AVU
I forhold til almen voksenuddannelse vil institutionerne i videst muligt omfang
skulle tilbyde kompenserende undervisning. Det er institutionen, der vurderer,
hvorledes denne undervisning tilrettelægges, så de faglige mål kan nås for kur-
sisterne, herunder hvornår undervisningen finder sted.
Institutionerne skal tage mest muligt højde for kursisternes øvrige forpligtelser,
men vil ikke kunne tage hensyn til alle, idet især enkeltfagskursister kan have
andre forpligtelser.
Kursisterne vil få et tilbud om kompenserende undervisning, og de må tage
imod det i maksimalt omfang.
3 . Sva r på spørgsm å l H
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan eksamensafviklingen skal foretages?”
Folkeskolen
Som de fleste ved flytter vi de skriftlige prøver til perioden 13.-23. maj 2013.
Det vil efter ministeriets vurdering indebære, at der vil være fornøden forbere-
delse af eleverne på prøverne.
Hvis undervisningen genoptages på mandag, er der 7 skoledage – og 8 hvis
man tager 1. maj med – inden de skriftlige prøver går i gang fra den 13. maj,
og 6 dage før de mundtlige skal afholdes i perioden 3.-26. juni. Og der vil være
mulighed for undervisning og prøveforberedelse parallelt med både de skriftli-
ge og de mundtlige prøver.
Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen vil derudover foretage en række lempelser i prø-
vebekendtgørelsen, der betyder, at skolerne får større fleksibilitet i forhold til
tilrettelæggelse af prøverne, fx i form af ændrede frister.
Styrelsen har i går udsendt et orienteringsbrev til samtlige prøveafholdende
skoler.
Styrelsen vil løbende informere skolerne om de praktiske forhold ved prøverne.
Der gælder samme forhold omkring folkeskolens prøver for de frie skoler som
for folkeskolen.
De frie skoler
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: MFU spm. om at redegøre for lovforslagsprocessen for L 409, der blev fremsat for Folketinget den 25. april 2013, til beskæftigelsesministeren
1798174_0005.png
AVU
På almen voksenuddannelse er de skriftlige prøver fastsat til den 22.-29. maj.
Hvis undervisningen genoptages på mandag, vil der være over 3 uger til den
første skriftlige prøve. De mundtlige prøver planlægges af institutionerne, og
det forventes, at institutionerne om nødvendigt selv kan justere planlægningen
af de mundtlige prøver.
På social- og sundhedsuddannelserne tilrettelægges alle prøver, både skriftlige
og mundtlige, af institutionerne. Nogle prøver, som var planlagt til afholdelse
under lockouten, har måttet udskydes. Det er ved at blive afklaret, om alle prø-
ver kan afholdes efter konfliktens ophør.
Der afholdes skriftlige prøver den 21.-31. maj. Hvis undervisningen genopta-
ges på mandag, vil der være 3 uger til den første skriftlige prøve. De mundtlige
prøver planlægges af institutionerne, og det forventes, at institutionerne om
nødvendigt selv kan justere planlægningen af de mundtlige prøver.
4 . Sva r på spørgsm å l I
”Ministeren bedes i forlængelse af svar på spm. 44 bekræfte, at udmøntningen af den
ene milliard til efteruddannelse af lærerne, som det er vanlig forligsskik, beror på
fuld enighed i folkeskoleforligskredsen?”
Som det fremgår af regeringens udspil til en folkeskolereform agter regeringen
at fastsatte en målsætning om fuld linjefagsdækning i 2020. Målsætningen vil
skulle fastsættes i folkeskoleloven og dermed også være omfattet af folkeskole-
forliget.
Regeringen har igangsat en analyse af den eksisterende efteruddannelsesind-
sats, som vil kunne danne grundlag for en beslutning om, hvordan målsætnin-
gen om fuld kompetencedækning nærmere kan operationaliseres, når vi kender
omfanget og karakteren af den eksisterende efteruddannelsesindsats.
Danskuddannelse for voksne udlændinge
SOSU
Regeringen vil i forlængelse heraf drøfte udmøntningen af målsætningen om
fuld kompetencedækning med forligskredsen. Det, der er forligsstof, er det, der
kræver ændringer i folkeskoleloven. Men selve udmøntningen af målsætningen
er ikke omfattet af forlig.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: MFU spm. om at redegøre for lovforslagsprocessen for L 409, der blev fremsat for Folketinget den 25. april 2013, til beskæftigelsesministeren
Regeringen vil derudover drøfte den konkrete opfølgning i forhold til at nå
målsætningen med KL.
5 . Sva r på spørgsm å l J
”Ministeren bedes i forlængelse af svar på spm. 14 uddybe, hvad ministeren mener
med, at ændringen i arbejdstidsregelsættet ikke i sig selv indebærer, at en folkeskole-
lærer skal undervise flere timer?”
Ændringer i regelsættet betyder ikke i sig selv, at en folkeskolelærer skal un-
dervise mere. I de regler, regeringen har foreslået, er der ikke nogen bestem-
melser, der fastsætter, hvor meget den enkelte lærer skal undervise af sin sam-
lede arbejdstid.
Det er netop lokalt på den enkelte skole i dialog mellem den enkelte lærer og
skoleledelsen, det skal fastsættes, hvordan lærerens arbejdstid skal fordeles,
herunder hvor meget den enkelte lærer skal undervise. Det er på skolen, man
kender de konkrete forhold. Det her handler alene om fleksibilitet.
Der kan man tage hensyn til lærerens erfaring, den enkelte klasses niveau, fag
eller andre særlige forhold, der gør sig gældende. Den enkelte lærer vil i perio-
der undervise mindre end i dag eller i andre perioder undervise mere. Det af-
hænger helt konkret af de opgaver, der skal løses.
6