Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1798133_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 215 endeligt svar på spørgsmål 64
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. april 2013 stillet følgende spørgsmål nr.
64 (L 215), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen
(EL).
Spørgsmål nr. 64:
26. April 2013
J.nr.
”Ministeren bedes redegøre for, hvor mange kroner hhv. folkeskolelærerne kom-
penseres med, beregnet på den enkelte lærer, samt hvor meget de øvrige lærergrup-
per kompenseres med beregnet på den enkelte lærer – og alle lærergrupperne set i
relation til GL’s aftale?”
Endeligt svar:
For både gymnasielærerne, folkeskolelærerne samt de øvrige lærergrupper gælder
det, at kompensationen for udfasningen af 60-årsregel er beregnet i overensstem-
melse med den beregningsmodel, der normalt anvendes ved overenskomstforhand-
linger, og som vurderes at være anerkendt af lønmodtagersiden.
Opgørelsen af værdien sker med udgangspunkt i den aktuelle værdi af 60-
årsreglerne, dvs. antallet af timer, som 60-årsreglerne aktuelt beslaglægger, og løn-
værdien af disse timer. Det betyder, at jo flere der er over 60 år i lærergruppen, de-
sto større bliver antallet af frigjorte timer – og dermed værdien af 60-årsreglen.
Da 60-årsreglen ikke udfases for lærere over 57 år, vil der fortsat være timer be-
slaglagt af 60-årsreglen indtil det tidspunkt, hvor den sidste lærer med 60-årsregel
går på pension, svarende til om ca. 10 år. Da kompensationen ifølge lovforslaget
gives fra 1. august 2014, udmøntes den,
inden
alle de beslaglagte timer er frigivet.
Derfor reduceres den økonomiske kompensation efter sædvanlig overenskomst-
praksis med 2 pct. pr. år, svarende til i alt 20 pct. af den beregnede værdi.
På baggrund af denne model er kompensationen for folkeskolelærerne og de øvrige
lærergrupper opgjort til 0,8 pct. svarende til henholdsvis 4.200 kr. pr. årsværk i fol-
keskolen, 3.300 kr. pr. årsværk i friskolerne og 3.600 kr. kr. pr. årsværk på de øvri-
ge uddannelsesområder.
Gymnasielærerne har som en del af AC-forliget modtaget en tilsvarende kompen-
sation for bortfald af deres 60-årsregel. Kompensationen udgør ca. 8.000 kr. pr.
årsværk svarende til en lønstigning på 1,5 pct. Forskellen i forhold til folkeskolelæ-
rerne, friskolelærerne og de øvrige lærere skyldes alene, at gymnasielærerne har et
højere lønniveau, og at langt flere gymnasielærere er over 60 år. Således er ca. 20
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: MFU spm. om at redegøre for lovforslagsprocessen for L 409, der blev fremsat for Folketinget den 25. april 2013, til beskæftigelsesministeren
pct. af gymnasielærerne over 60 år, mens kun 10 pct. af folkeskolelærerne er over
60 år.
Gymnasielærernes øvrige lønstigninger skal ses som en del af en samlet forhand-
lingsløsning, hvor gymnasielærerne får en mere rammepræget arbejdstidsaftale end
tjenestemændenes arbejdstidsaftale, ligesom at gymnasielærerne ikke har fået nog-
le værnsregler. Dertil kommer, at gymnasielærerne i dag - modsat fx folkeskolelæ-
rerne og friskolelærerne - får udbetalt overarbejde i stort omfang. De nye arbejds-
tidsregler for gymnasielærere må forventes at påvirke dette, som følge af mere
fleksible muligheder for planlægning af arbejdet.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2